Pół wieku Hondy w motocrossie. Pierwszy model reklamował Steve McQueen

Honda świętuje okrągłą rocznicę. W 1973 r. do sprzedaży trafił pierwszy motocrossowym motocykl tej marki. Przygoda japońskiej firmy z tym sportem trwa do dziś.

Idea ścigania się motocyklami w terenie narodziła się na początku XX w. Na początku miały formę prób czasowych zwanych "scramble". Stąd wzięło się określenie uterenowionych motocykli w styli retro: scrambler.

Więcej ciekawych tekstów o motoryzacji znajdziesz na stronie Gazeta.pl

Popularność wyścigów motocrossowych lawinowo wzrosła latach 70. w USA. Wtedy Honda postanowiła opracować pierwszy rasowy model tej kategorii od podstaw. Nosił nazwę CR250M Elsinore na część legendarnej Grand Prix rozgrywanej nad jeziorem Elsinore w Kalifornii.

Motocykl miał dwusuwowy jednocylindrowy silnik o pojemności 247,8 cm3 i ważył zaledwie 104 kg. Z tyłu miał podwójne amortyzatory i stalowy wahacz, hamulce przy obu kołach były bębnowe, a konstrukcja opierała się na podwójnej ramie stalowej.

Motocykl zdobył ogromną popularność, bo był niezawodny, porządnie wykonany i prosty w obsłudze, a poza tym w USA reklamował go nikt inny jak "King of Cool", czyli Steve McQueen. Słynny aktor był znakomitym motocyklistą i wielokrotnie startował w imprezach sportowych na jednośladach.

Honda CR500RHonda CR500R fot. Honda

Najpierw była Honda CR250M Elsinore i Steve McQueen. Reszta jest historią

Potem były następne modele Hondy: CS250 M z 1981 r. z innowacyjnym silnikiem chłodzonym cieczą i tylnym zawieszeniem Pro-Link, CR500R z 1985 r. z potężnym silnikiem rozwijającym ponad 70 Nm momentu obrotowego i charakterystycznym malowaniem, CR250R z aluminiową ramą po raz pierwszy zastosowaną w motocyklu motocrossowym, regulowanym zawieszeniem i hamulcami tarczowymi i cała seria modeli CRF450R.

W tej chwili w ofercie Hondy są dwie motocrossowe maszyny: CRF250R o klasycznej pojemności silnika i bardzo szybka CRF450R kontynująca tradycje Hondy. Oba można kupić również w wersjach off-roadowych RX z dodatkowym wyposażeniem (m.in. plastikowy zbiornik paliwa, boczna podpórka i osłony chwytów kierownicy).

Dodatkowo Honda CRF450R jest dostępna w wersji rocznicowej 50th Anniversary, której malowanie nawiązuje do modelu CR500R z 1985 r. Została wyposażona charakterystyczne elementy, takie jak niebieskie siedzenie, białe tablice numerowe, złote koła i kierownicę, szare metaliczne półki amortyzatora oraz unikatową grafikę osłony chłodnicy z logo HRC (Honda Racing Corporation). Kupując ten jednoślad, jednocześnie stajemy się właścicielami cząstki legendy.

Honda CRF450R 50th AnniversaryHonda CRF450R 50th Anniversary fot. Honda

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.