Mandaty za prędkość dla motocyklistów. W 2022 r. wzrosły wielokrotnie. Są nowe widełki

Wszyscy od początku roku trabią o nowych mandatach za prędkość i skupiają się na kierowcach. Motocyklistów dotknęły dokładnie te zmiany. Jeśli rozpoczęliście już sezon, to warto sobie przypomnieć, jakie stawki obowiązują w 2022 r.

W Polsce dużo się dzieje. W zeszłym roku zmieniono zasady pierwszeństwa na przejściach dla pieszych, ujednolicono limity prędkości w mieście, a na drogach szybkiego ruchu zakazano jazdy na zderzaku. W rok 2022 wjechaliśmy z nowymi, znacznie ostrzejszymi mandatami, a na horyzoncie widać dwie kolejne rewolucje. Od jesieni tego roku powinien zacząć obowiązywać nowy taryfikator punktów karnych oraz system podwójnych kar dla recydywistów. O wszystkich zmianach w prawie piszemy regularnie na stronie głównej gazety.pl.

Na Moto.pl skupiamy się zazwyczaj na kierowcach samochodów, ale nowe mandaty dotyczą przecież także motocyklistów. Stawki się oczywiście nie różnią, ale i tak warto je sobie przypomnieć. W końcu do Polski w końcu zawitała słoneczna pogoda, a sezon motocyklowy można uznać za oficjalnie otwarty. W 2022 r. przekroczenie prędkości może słono kosztować.

Zobacz wideo Motocyklista w minutę uzbierał 30 punktów i 5 tys. zł mandatu. Stracił prawko i czeka na rozprawę

Mandaty za prędkość w 2022 roku. Zmiany dla motocyklistów

  • Przekroczenie prędkości do 10 km/h – mandat 50 zł
  • Przekroczenie prędkości o 11–15 km/h – mandat 100 zł
  • Przekroczenie prędkości o 16–20 km/h – mandat 200 zł
  • Przekroczenie prędkości o 21–25 km/h – mandat 300 zł
  • Przekroczenie prędkości o 26–30 km/h – mandat 400 zł
  • Przekroczenie prędkości o 31–40 km/h – mandat 800 zł
  • Przekroczenie prędkości o 41–50 km/h – mandat 1000 zł
  • Przekroczenie prędkości o 51–60 km/h – mandat 1500 zł
  • Przekroczenie prędkości o 61–70 km/h – mandat 2000 zł
  • Przekroczenie prędkości o 71 km/h i więcej – mandat 2500 zł

Powyższe zestawienie nowych mandatów za prędkość w roku 2022 jasno pokazuje trzy rzeczy. Po pierwsze, w przypadku przekroczenia wynoszącego do 30 km/h, gradacja mandatów została rozbita. Kolejny próg wskazuje nie 10, a 5 km/h.

Po drugie, również do granicy 30 km/h ciężko mówić o drastycznych podwyżkach. Te wynoszą 100 czy 200 zł. Kary zaczynają lawinowo rosnąć w sytuacji, w której kierowca przekroczy dozwoloną prędkość o minimum 31 km/h. Po trzecie pojawiły się też dwa nowe progi przekroczenia prędkości. Nowy taryfikator mandatów przewiduje jazdę zbyt szybką o 61–70 km/h i powyżej 71 km/h.

Ograniczenia prędkości w Polsce w 2022 r.

Na drodze krajowej możemy jechać 90 km/h, na ekspresowej 120 km/h, a na autostradzie - 140 km/h. To prawda, ale i duże uproszczenie. Od tych zasad znajdziemy kilka wyjątków. Uważać trzeba zwłaszcza na ekspresówkach, ponieważ to tam możemy, nieświadomie i niespecjalnie, złamać obowiązujące przepisy. ak szybko możemy jechać poza obszarem zabudowanym?

  • Na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych - 90 km/h
  • Na drogach dwujezdniowych dwukierunkowych o dwóch pasach ruchu - 100 km/h
  • Na drogach ekspresowych jednojezdniowych - 100 km/h
  • Na drogach ekspresowych dwujezdniowych - 120 km/h
  • Na autostradach - 140 km/h

Zawsze pamiętajcie o uważnej obserwacji drogi i patrzeniu na znaki. Są odcinki dróg szybkiego ruchu, na których wprowadzono niższe limity prędkości i to one są obowiązujące. Chwila nieuwagi może nas kosztować mandat.

Więcej o:
Copyright © Agora SA