Kolejne porady związane z prawnymi aspektami uprawnień do kierowania pojazdami publikujemy również w serwisie Gazeta.pl.
Prawo jazdy kategorii B uprawnia nie tylko do kierowania samochodami osobowymi. Przepisy z takim dokumentem w kieszeni pozwalają również poprowadzić motocykl. Nie każdy oczywiście. Mowa o motorze o pojemności silnika, która nie przekracza 125 cm3 i mocy wynoszącej maksymalnie 11 kW. A to dopiero pierwszy z wymogów. Drugi odnosi się do czasu posiadania uprawnień. Kategorię B trzeba mieć od co najmniej 3 lat. Dopiero wtedy przed kierujący otwiera się droga do jednośladu.
Kierowca spełniający powyższe wymogi może wsiąść na motor 125-tkę. Dzięki temu poczuje frajdę lub po prostu szybciej dotrze do celu w zakorkowanym mieście. I choć generalnie przepisy obowiązujące samochód i motocykl pochodzą z tego samego zbioru, charakter jednośladu sprawia że pewne kwestie się zmieniają. Warto pamiętać o kilku zasadach. Główne omówimy poniżej.
Na początek może opowiedzmy o obowiązkowym wyposażeniu. Motocyklista nie musi mieć specjalnej kurtki, spodni czy butów. I choć mimo wszystko posiadanie specjalistycznego ubrania podpowiada rozsądek, przepisy ustalają ustawowe minimum na dużo niższym poziomie. Według polskiego prawa nie ma możliwości jazdy motocyklem bez kasku ochronnego. I to bez względu na fakt czy kierujący jedzie w dalszą trasę, czy np. postanowił się wyłącznie przejechać mało uczęszczaną ulicą koło bloku.
Kolejnym punktem jest przeciskanie się między samochodami stojącymi w korku. Co do zasady kierowca motocykla może przejechać obok auta stojącego lub toczącego się. Powinien jednak zrobić to w ramach jednego pasa ruchu (szczególnie gdy pasy lub kierunki jazdy oddziela linia ciągła) oraz raczej z lewej strony. W sytuacji, w której w czasie np. omijania auta motocyklista musi zmienić pas ruchu, powinien pamiętać o włączeniu kierunkowskazu.
Kiedy nie da się wyprzedzić samochodu toczącego się w korku? Chociażby wtedy, gdy jedzie on przez skrzyżowanie lub pasy dla pieszych, na których ruch nie jest regulowany światłami. Dotyczy to też sytuacji, w której przy drodze stoi znak B-25 "Zakaz wyprzedzania".
Ważnym elementem ułatwienia ruchu motocykli w miastach jest udostępnienie dla ich ruchu buspasów. Warto jednak pamiętać o tym, że przywilej ten nie dotyczy wszystkich pasów dla autobusów. Odnosi się do konkretnych szlaków, na których zgodę na wjazd motocykli wydały władze miasta. Informacji w sprawie uzyskania dodatkowych uprawnień, kierowca jednośladu powinien poszukiwać na znakach drogowych umieszczonych przy drodze. Mowa chociażby o symbolu D-11 "Początek pasa ruchu dla autobusów" uzupełnionym dodatkową tablicą określającą listę pojazdów dopuszczonych.
Identycznie jak w przypadku dostępu do buspasów, działają zasady pozwalające na zwolnienie kierowcy jednośladu z obowiązku uiszczenia opłaty za parkowanie w strefie płatnego parkowania. W każdym mieście mogą obowiązywać inne zasady.
Kierowca posiadający kat. B i jadący motocyklem, powinien też zwracać baczniejszą uwagę na znaki drogowe. Przykład? Idealnym jest znak B-3 "Zakaz wjazdu pojazdów silnikowych". Bo choć będzie on dotyczył kierującego w czasie jazdy autem, przestanie mieć moc prawną w przypadku poruszania się jednośladem. Z kolei znak B-4 "Zakaz wjazdu motocykli" tworzy sytuację całkowicie odwrotną. Dlatego przesiadając się z samochodu na motor nie warto jechać na pamięć. Pewne zasady drogowe zmieniają się w zależności od typu prowadzonego pojazdu. I trzeba o tym pamiętać.
Jak wygląda kwestia pasażera na motocyklu? Tu przepisy Prawa o ruchu drogowym zobowiązują kierującego do zachowania dwóch zasad. Po pierwsze na jednośladzie można przewozić tylko trzeźwych pasażerów. Nie mogą znajdować się nawet w stanie po użyciu alkoholu (czyli od 0,2 do 0,5 promila). Po drugie jeżeli pasażerem jest dziecko do lat 7, maksymalna prędkość motocykla zostanie ustawowo ustalona na poziomie 40 km/h.
Na koniec jeszcze jedna kwestia. Motocykle w czasie jazdy według prawa mogą tworzyć kolumny. Ilość zebranych jednośladów nie może być jednak nielimitowana. To mogłoby utrudnić ruch innych pojazdów. W jednej kolumnie nie może się poruszać więcej niż 10 motocykli, a odległość kolumn od siebie musi wynosić co najmniej 500 m.