Motocykle znikają z rynku przez normy emisji spalin. Co musisz wiedzieć o Euro 5?

Motocykli tak jak i samochodów, dotyczą normy emisji spalin, które dane modele muszą spełniać, by móc trafić na rynek. Obecnie w samochodach mamy normę Euro 6, a w motocyklach - Euro 5. Co to oznacza dla rynku motocykli?

Norma emisji dla motocykli Euro 5 miała wejść w życie już w 2018 roku. Sprawa się jednak przeciągnęła, a Euro 5 zostało zatwierdzone w 2020 roku, a w pełni zaczęło obowiązywać 1 stycznia 2021 r. Zmiany w katalogowych emisjach wymusiły spore zmiany w rynku. Część motocykli zniknęła ze sprzedaży w Europie, inne musiały zostać gruntownie przebudowane, by spełnić surowe wymogi.

Zobacz wideo Jakimi motocyklami można jeździć na prawie jazdy B?

Co zmieniają nowe normy?

Norma Euro 5 w motocyklach nakazuje zmniejszenie emisji tlenku węgla, węglowodorów o 40 proc., a tlenków azotu - o ponad 30 proc. Po raz pierwszy pojawił się też nowy parametr - pomiar węglowodorów niemetanowych, których dopuszczalny poziom określono na 68 mg/km.

Dopuszczalne emisje w normie Euro 5 dla motocykli:

  • tlenek węgla [CO] - 1000 mg/km (z 1140 mg/km);
  • węglowodorów [HC] - 100 mg/km (z 170 mg/km);
  • tlenków azotu [NOx] - 60 mg/km (z 90 mg/km);

Nowością jest również okres, przez który maszyna musi spełniać założone wymagania. Przy Euro 4 było to 20 tysięcy kilometrów przebiegu, a w Euro 5 dotyczą całego cyklu życia maszyny.

Motocykle w korku. To przywilej, a nie prawo, ale musimy się jeszcze tego nauczyćMotocykle w korku. To przywilej, a nie prawo, ale musimy się jeszcze tego nauczyć

Kolejną ze zmian, jaką wprowadza norma Euro 5, jest obecność w motocyklach systemu autodiagnostyki OBD II, który oprócz monitorowania pracy silnika i elektroniki (jak to było przy OBD I obecnym w Euro 4), nadzoruje też systemy oczyszczania spalin. Co to oznacza? Że elektronika wykryje każdą awarię związaną z nadmierną emisją spalin.

Co ciekawe, norma Euro 5 nie dotyczy (jeszcze) emisji hałasu. Obecnie motocykle z silnikami o pojemności silnika większej niż 175 cm3, nie mogą być głośniejsze niż 80 dB. Nowy limit hałasu dla normy Euro 5 zostanie wprowadzony później oddzielnym aktem prawnym.

Ducati Monster 937 cm3 (2021)Ducati Monster 937 cm3 (2021) Zuzanna Krzyczkowska

Modele znikają z rynku

Ekologiczne zmiany w silnikach i układach wydechowych motocykli ciągną za sobą różne "skutki uboczne". To najczęściej spadek mocy, momentu obrotowego i osiągów. Widać to po współczesnych maszynach. Kiedyś motocykl klasy 600 był maszyną wzbudzającą respekt. Dziś sześćsetki zastąpiły motocykle niegdysiejszej klasy pięćset - mają kilkadziesiąt koni mechanicznych i najczęściej dwa cylindry. Przykładem transformacji, która wykastrowała motocykl-legendę, jest choćby Kawasaki Ninja 650, o którym pisaliśmy tutaj:

Kawasaki Ninja 650Moto na moto: Kawasaki Ninja 650 - owca w wilczej skórze

Innym motocyklem, z którym musieliśmy definitywnie się pożegnać, jest Yamaha R6. Legendarny ścigacz nie dostał drogowej homologacji. Można go kupić, ale nie wyjedziecie nim na drogi - użytek z japońskiej "szlifierki" będziecie mogli zrobić tylko na torze. Wszystko dlatego, że nie było możliwości przeprowadzenia skutecznych zmian konstrukcyjnych.

Suzuki Moto Szkoła, autodrom PomorzeSuzuki Moto Szkoła, autodrom Pomorze Sebastian Kościółek

Suzuki Moto Szkoła, autodrom PomorzeSuzuki Moto Szkoła - czego można się nauczyć na torowym szkoleniu motocyklowym?

Więcej o: