Motocykle znikają z rynku przez normy emisji spalin. Co musisz wiedzieć o Euro 5?

Motocykli tak jak i samochodów, dotyczą normy emisji spalin, które dane modele muszą spełniać, by móc trafić na rynek. Obecnie w samochodach mamy normę Euro 6, a w motocyklach - Euro 5. Co to oznacza dla rynku motocykli?

Norma emisji dla motocykli Euro 5 miała wejść w życie już w 2018 roku. Sprawa się jednak przeciągnęła, a Euro 5 zostało zatwierdzone w 2020 roku, a w pełni zaczęło obowiązywać 1 stycznia 2021 r. Zmiany w katalogowych emisjach wymusiły spore zmiany w rynku. Część motocykli zniknęła ze sprzedaży w Europie, inne musiały zostać gruntownie przebudowane, by spełnić surowe wymogi.

Zobacz wideo Jakimi motocyklami można jeździć na prawie jazdy B?

Co zmieniają nowe normy?

Norma Euro 5 w motocyklach nakazuje zmniejszenie emisji tlenku węgla, węglowodorów o 40 proc., a tlenków azotu - o ponad 30 proc. Po raz pierwszy pojawił się też nowy parametr - pomiar węglowodorów niemetanowych, których dopuszczalny poziom określono na 68 mg/km.

Dopuszczalne emisje w normie Euro 5 dla motocykli:

  • tlenek węgla [CO] - 1000 mg/km (z 1140 mg/km);
  • węglowodorów [HC] - 100 mg/km (z 170 mg/km);
  • tlenków azotu [NOx] - 60 mg/km (z 90 mg/km);

Nowością jest również okres, przez który maszyna musi spełniać założone wymagania. Przy Euro 4 było to 20 tysięcy kilometrów przebiegu, a w Euro 5 dotyczą całego cyklu życia maszyny.

Kolejną ze zmian, jaką wprowadza norma Euro 5, jest obecność w motocyklach systemu autodiagnostyki OBD II, który oprócz monitorowania pracy silnika i elektroniki (jak to było przy OBD I obecnym w Euro 4), nadzoruje też systemy oczyszczania spalin. Co to oznacza? Że elektronika wykryje każdą awarię związaną z nadmierną emisją spalin.

Co ciekawe, norma Euro 5 nie dotyczy (jeszcze) emisji hałasu. Obecnie motocykle z silnikami o pojemności silnika większej niż 175 cm3, nie mogą być głośniejsze niż 80 dB. Nowy limit hałasu dla normy Euro 5 zostanie wprowadzony później oddzielnym aktem prawnym.

Ducati Monster 937 cm3 (2021)Ducati Monster 937 cm3 (2021) Zuzanna Krzyczkowska

Modele znikają z rynku

Ekologiczne zmiany w silnikach i układach wydechowych motocykli ciągną za sobą różne "skutki uboczne". To najczęściej spadek mocy, momentu obrotowego i osiągów. Widać to po współczesnych maszynach. Kiedyś motocykl klasy 600 był maszyną wzbudzającą respekt. Dziś sześćsetki zastąpiły motocykle niegdysiejszej klasy pięćset - mają kilkadziesiąt koni mechanicznych i najczęściej dwa cylindry. Przykładem transformacji, która wykastrowała motocykl-legendę, jest choćby Kawasaki Ninja 650, o którym pisaliśmy tutaj:

Innym motocyklem, z którym musieliśmy definitywnie się pożegnać, jest Yamaha R6. Legendarny ścigacz nie dostał drogowej homologacji. Można go kupić, ale nie wyjedziecie nim na drogi - użytek z japońskiej "szlifierki" będziecie mogli zrobić tylko na torze. Wszystko dlatego, że nie było możliwości przeprowadzenia skutecznych zmian konstrukcyjnych.

Suzuki Moto Szkoła, autodrom PomorzeSuzuki Moto Szkoła, autodrom Pomorze Sebastian Kościółek

Więcej o:
Copyright © Agora SA