Prawa jazdy na motocykl nie zrobisz od 18 roku życia. A jak jest w innych krajach?

Prawo jazdy kategorii A uprawniające kierowcę do jazdy motocyklami, jest w Polsce nieco skomplikowane. Samych kategorii mamy aż cztery, a poszczególne stopnie motocyklowego wtajemniczenia uwarunkowane są m.in. wiekiem. A jak jest w innych krajach?

W Polsce mamy cztery kategorie prawa jazdy, które uprawniają kierowcę do jazdy motocyklem:

  • AM - odpowiednik karty motorowerowej, uprawniający nawet 14-latków do kierowania motorowerem;
  • A1 - dla 16-latków, uprawnia do kierowania motocyklami o pojemności skokowej silnika do 125 cm3, mocy do 11 kW (15 KM) i stosunku mocy do masy własnej do 0,1 kW/kg;
  • A2 - od 18 roku życia, moc motocykla może wynosić maksymalnie 35 kW (47 KM), wymagany jest stosunek mocy do masy własnej 0,2 kW/kg, (przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla);
  • A - pełne prawo jazdy na motocykl, uprawniające do kierowania motocyklami o dowolnej mocy i objętości skokowej, można je zrobić po ukończeniu 24 lat (lub mając 20 lat pod warunkiem, że wcześniej zdaliśmy egzamin na uprawnienia A2 i mamy je już przez dwa lata).

O szczegółach czym można jeździć na poszczególne kategorie i jakie są ograniczenia pojemnościowe, mocowe i wiekowe, pisaliśmy w poniższym artykule:

Cztery kategorie A? Czemu aż tyle?

Jeśli mieszkacie w dużym mieście, to poczekanie do osiemnastki, żeby zdobyć uprawnienia na kategorię B (uogólniając, na samochody osobowe) lub do 24 roku życia na prawo jazdy kategorii A nie wydaje się dużym problemem. Młode osoby mogą się bez problemu przemieszczać dzięki rozbudowanej sieci komunikacji miejskiej, taksówkom, przewozom osób itd. Gorzej mają jednak osoby mieszkające w mniejszych miasteczkach lub na wsi. Tam środek własnego transportu często jest kluczowy, żeby dostać się do znajomych czy choćby do szkoły. Dlatego stworzono także kategorie A na mniejsze pojazdy, które można zdobyć znacznie wcześniej.

Dokładnie dwanaście miesięcy po pierwszym lockdownie sprawdziliśmy jak okres pandemii wpłynął na postawy internautów wobec motoryzacji. Tu znajdziecie wyniki naszego raportu MOTO.

W weekend przy ulicy Ludwika Chmury 4 w Rzeszowie zaparkowała ciężarówka Harley On Tour wypełniona nowiutkimi maszynami, w tym Harleyami wyposażonymi w najnowszy silnik Milwaukee-Eight.
W weekend przy ulicy Ludwika Chmury 4 w Rzeszowie zaparkowała ciężarówka Harley On Tour wypełniona nowiutkimi maszynami, w tym Harleyami wyposażonymi w najnowszy silnik Milwaukee-Eight. GRZEGORZ BUKAŁA

Motocyklem na kategorię B - można, ale nie każdym

Na prawo jazdy kategorii B możemy jeździć także m.in. motorowerami, słabymi motocyklami oraz dużymi quadami, o ile posiadamy prawo jazdy kat. B od co najmniej trzech lat. Bez uzyskiwania żadnych dodatkowych uprawnień kierowcy samochodów z takim stażem mogą poruszać się motocyklami napędzanymi silnikami o pojemności skokowej do 125 cm3. W tej kategorii mieszczą się zarówno większe skutery, jak i niektóre motocykle.

Prędkość maksymalna najszybszych dwukołowców tej kategorii przekracza 130 km/h, więc taki środek transportu sprawdzi się nie tylko w zatłoczonych miastach, lecz także na krajowych drogach. Ważne, by pamiętać o dodatkowych warunkach. Należy mieć trzyletni staż kierowcy, a współczynnik mocy do masy pojazdu nie może przekraczać 0,1 kW/kg. Zdecydowana większość maszyn spełnia te kryteria, więc nie trzeba z kalkulatorem w ręku przeliczać powyższych wartości.

O przykładowych maszynach, którymi możemy jeździć na kategorię B pisaliśmy tutaj:

Jak jest w innych krajach?

W większości europejskich krajów jest tak samo jak u nas. Poszczególne kategorie prawa jazdy kategorii A robimy dopiero po osiągnięciu wieku 16, 18, 20 lub 24 lat. Przykładowo Niemczech również możemy poruszać się motocyklami o pojemności 125 ccm na prawo jazdy kat. B, ale nie jest to takie proste. Trzeba najpierw spełnić kilka warunków:

  • kierowca musi mieć ukończone 25 lat i posiadać prawo jazdy kategorii B od co najmniej pięciu lat;
  • objętość skokowa silnika nie może być większa niż 125 ccm;
  • moc maksymalna to maksymalnie 11 kW (15 KM);
  • stosunek mocy do masy musi wynosić maksymalnie 0,1 kW / kg;
  • kierowca musi uzyskać rozszerzenie do prawa jazdy (B196). Aby je zdobyć, musi odbyć szkolenie składające się z 9 lekcji po 90 minut każda (4 teoretyczne + 5 praktycznych).

Przepisy podobne do polskich, które umożliwiają jazdę motocyklami i skuterami na kat. B obowiązują w Hiszpanii, Portugalii, we Włoszech i na Łotwie. Reszta Europy wymaga zaświadczenia o odbyciu kilkugodzinnego kursu (Francja, Niemcy, Wielka Brytania), narodowego prawa jazdy kat. B (Belgia) lub prawa jazdy kat. A1 (Austria, Dania, Szwajcaria, Szwecja).

Zobacz wideo
Więcej o: