Nie tylko samochody. Porsche chce być najlepsze w każdej kategorii

Chyba każdy fan motoryzacji przyzwyczaił się, że niemiecki producent sportowych samochodów zawsze dąży do perfekcji. Teraz chce robić najlepsze e-rowery. Dlatego Porsche kupiło akcje Fazua.

Czym jest Fazua? To producent innowacyjnych napędów elektrycznych do rowerów zwanych popularnie "E-Bike", a fachowo "pedelec". Chodzi o jednoślady napędzane siłą ludzkich mięśni i wspomagane silnikiem elektrycznym w czasie jazdy z prędkością ograniczoną do 25 km/h lub 45 km/h.

Szukasz wiadomości o e-rowerach? Znajdziesz je na gazeta.pl

Zobacz wideo Testujemy nowe Volvo C40 P8 Recharge

Dzięki temu takie jednoślady wciąż są kwalifikowane jako rowery, a nie elektryczne motocykle lub motorowery i można nimi jeździć wszędzie tam, gdzie klasycznym rowerem. Fazua dostarcza rozwiązania do ponad 40 firm sprzedających takie pojazdy.

Porsche uznało, że Fazua jest technologicznym liderem, a systemy napędu należą do najlżejszych i najbardziej wydajnych na rynku. Dlatego firma kupiła 20 proc. akcji spółki Fazua GmbH "na próbę" i podpisała umowę o możliwości zwiększenia udziałów, aż do całkowitego przejęcia tego producenta.

Jednocześnie Porsche AG nawiązało strategiczne partnerstwo z funduszem inwestycyjnym venture capital: Ponooc, stawiającym na nowe formy zrównoważonej mobilności. Jedna i druga inicjatywa świadczy o tym, że Porsche nie chce ograniczać swego rynku zbytu wyłącznie do samochodów.

Porsche eBike SportPorsche eBike Sport fot. Porsche

E-rowery Porsche to dopiero początek

Producent ze Stuttgartu od lat ma w swojej ofercie klasyczne rowery i e-bike'i. Są nowoczesne i wyposażone w zaawansowane rozwiązania techniczne (ramy z włókien węglowych, zawieszenia z tzw. wirtualną osią obrotu itp.), ale do tej pory to margines sprzedaży Porsche.

W tej chwili rowery i e-rowery Porsche są traktowane raczej jak atrakcyjne gadżety dla właścicieli samochodów tej marki. Najnowsze inwestycje świadczą o tym, że podejście producenta i klientów może się zmienić. Pierwszym znakiem było kupno większościowego pakietu akcji producenta e-rowerów Greyp w 2021 r.

Firma Greyp należała wówczas w całości do chorwackiego wynalazcy i biznesmena Mate Rimaca. Co ciekawe Porsche nie skupia się na szosowych wyścigówkach, tylko rowerach górskich z pełnym zawieszeniem. W tej chwili ma w ofercie kilka takich modeli powstających w kooperacji z niemiecką marką Rotwild.

Podobne ruchy do Porsche wykonują na rynku i inne szlachetne motoryzacyjne marki, m.in. KTM, Ducati i BMW. To znak, że w najbliższych latach luksusowe rowery mogą stać się pełnoprawnym środkiem transportu.

RowerNawet 500 zł mandatu, czyli obowiązkowe wyposażenie roweru. Przepisy są bardzo konkretne

Wtedy Porsche będzie gotowe. Nawet jeśli prędkość takich urządzeń jest i będzie ograniczona przepisami, można być pewnym, że rowery z charakterystyczną tarczą niemieckiej marki w logo będą się rozpędzać do niej wyjątkowo sprawnie. I na pewno nie będą tanie. Modele rowerów elektrycznych klasy pedelec z aktualnej oferty Porsche kosztują więcej niż 40 tys. zł. To i tak niewiele w porównaniu z cenami innych pojazdów tej marki.

Porsche Taycan Cross TurismoPorsche Taycan Cross Turismo fot. Porsche

Więcej o: