Pięć rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę, budując nowoczesną flotę samochodów

Tworzenie nowoczesnej floty samochodów nie jest prostym zadaniem. Dziś nie wystarczy kupić kilkunastu czy kilkudziesięciu samochodów w dobrej cenie. Współczesne firmy szukają aut z charakterem, które będą służyły przez długie lata i nie tylko nie będą sprawiały kłopotów, ale wręcz przeciwnie. Na co trzeba zwrócić uwagę przy kompletowaniu nowoczesnej floty?

Kiedyś, by stworzyć flotę samochodów w danej firmie, wystarczyło tanio kupić kilkanaście, kilkadziesiąt lub nawet kilkaset samochodów. Liczyła się głównie cena - miała być niska. Tym sposobem w firmach jeździły ubogo wyposażone pojazdy, których serwisowanie lub późniejsza odsprzedaż potrafiły przysporzyć niemałych kłopotów. Dziś przedsiębiorstwa podchodzą do tematu budowania floty nieco inaczej. Znaczenie ma szereg czynników i dopiero spełnienie pewnej puli kryteriów pozwala zbudować nowoczesną flotę. Na co trzeba zwrócić uwagę?

1. Wartość rezydualna

Wartość rezydualna to prognozowana cena, za jaką będzie można odsprzedać samochód po określonym czasie użytkowania. Najtańsza wersja danego modelu będzie szybko tracić na wartości, przez co nie tylko stracimy sporo pieniędzy (bo zainwestowana weń kwota nawet w minimalnym stopniu się nie zwróci), ale również może być je trudno sprzedać. Tzw. wersje-zaślepki, czyli pojazdy które nie posiadają większości wyposażenia opcjonalnego, nie są zbyt chodliwym towarem na rynku wtórnym. Dlatego kupując samochody do firmy trzeba brać pod uwagę to, czy za kilka lat nie będziemy chcieli tych pojazdów sprzedać.

Jedną z marek, którą warto wziąć pod uwagę przy budowaniu nowoczesnej floty samochodów jest SEAT. Marka ta należy do koncernu Volkswagen i bazuje na sprawdzonych rozwiązaniach. Hiszpański producent ma szeroką gamę SUV-ów i crossoverów, które przez rosnącą modę i popyt, są coraz częściej brane pod uwagę w kategorii samochodów firmowych. W gamie znajdziemy zarówno miejską Aronę, kompaktową Atecę, a także największy model - Tarraco. Również segment aut miejskich i kompaktowych jest w SEAT-cie reprezentowany przez sprawdzone modele z wieloletnią historią - Ibizę i Leona. Warto też wspomnieć o marce Cupra, która kilka lat temu oddzieliła się od SEAT-a, by zostać niezależną marką sportową. W wielu firmach coraz częściej pojawia się zjawisko tzw. user-chooser, czyli pełnej dowolności w wyborze samochodu służbowego. To idealne rozwiązanie dla osób, które cenią wrażenia z jazdy i szukają samochodu flotowego, który dostarcza niemałych emocji. 

Seat TerracoSeat Terraco Materiał promocyjny

2. Jakość i gwarancja

Ważną cechą, którą powinniśmy brać pod uwagę, kupując samochody do firmowej floty, jest okres gwarancji i sieć serwisowa. Samochody to tylko sprzęty, zbiory urządzeń elektronicznych i mechanicznych, które ulegają zużyciu eksploatacyjnemu. Dlatego ważne jest, by mieć zaufanie do producenta, a im bardziej rozbudowana jest sieć serwisowa danej marki, tym lepiej dla przedsiębiorcy.

Większość marek samochodów oferuje dwu- lub trzyletnie gwarancje, podczas gdy SEAT zapewnia swoim klientom - zarówno indywidualnym, jak i flotowym - aż pięcioletnią ochronę gwarancyjną. Dzięki temu kupując samochody do firmy mamy pięć lat spokoju, w razie gdyby wystąpiły nieplanowane awarie bądź uszkodzenia.

Marka SEAT należy do koncernu Volkswagen Group - ogólnoświatowego giganta motoryzacyjnego, który sprzedaje na świecie blisko 10 milionów samochodów rocznie. SEAT to siostrzana marka Volkswagena, a wiele modeli współdzieli płyty podłogowe i niektóre rozwiązania konstrukcyjne. Przykładowo miejski crossover SEAT Arona bazuje na płycie podłogowej MQB A0 - tej samej, na której powstają Audi A1, Volkswagen T-Cross czy Skody Scala, Fabia i Kamiq. To konstrukcja sprawdzona przez koncern w najróżniejszych modelach, która została zoptymalizowana pod kątem modnych i praktycznych miejskich crossoverów. Również rozwiązania napędowe oznaczone symbolem TSI to jednostki współdzielone w markach koncernu. Daje to pewność, że dana konstrukcja jest bezawaryjna, a samochód posłuży nam długie lata. 

Seat LeonSeat Leon Materiał promocyjny

3. Bezpieczny serwis

Kolejnym aspektem, który warto wziąć pod uwagę jeśli budujemy nowoczesną flotę samochodów a jednocześnie jesteśmy realistami, to rozbudowana i silna sieć serwisowa. Niezależnie od tego czy zajdzie potrzeba likwidacji szkody komunikacyjnej, wykonania okresowego przeglądu, naprawy poszczególnych podzespołów, czy choćby sezonowej wymiany opon, dobrze jest zaufać marce, która posiada silne zaplecze serwisowe. Dzięki temu wszelkie naprawy czy czynności serwisowe będą wykonane szybko, sprawnie, a często będziemy mogli też liczyć na samochód zastępczy na czas naprawy. Dzięki temu dany pracownik mimo zaistniałej sytuacji nadal pozostanie mobilny i nie będzie tracił czasu. A jak wiadomo czas to pieniądz.

- Pełna mobilność służbowych samochodów jest w zasięgu ręki dzięki szerokim usługom: od serwisu mechanicznego i wymiany opon po likwidację szkód. W ofercie jest też usługa door-to-door, w ramach której konsultanci SEAT-a zajmują się transportem aut na przeglądy czy wymiany opon. Z kolei karta paliwowa pozwala na optymalizację kosztów związanych z rozliczeniami tankowań - mówił Maciej Zwiewka, Kierownik Działu Sprzedaży Flotowej w Volkswagen Financial Services. 

4. Korzystna forma finansowania

W obecnych czasach niewiele osób decyduje się na zakup samochodu za gotówkę. Dotyczy to klientów prywatnych, ale też - a może przede wszystkim - firm. Trudno wyobrazić sobie ogrom zamrożonego kapitału, jeśli za gotówkę chcielibyśmy kupić kilkadziesiąt lub wręcz kilkaset samochodów. Rozwiązaniem może być leasing, nazywany często wynajmem długoterminowym. - Full Service Leasing, to nic innego jak outsourcing zarządzania służbowymi pojazdami, który zapewnia pełną mobilność użytkownikom samochodów i ich firmom - wyjaśnia Maciej Zwiewka.

A jak to wygląda w praktyce? Posłużmy się przykładem SEAT-a Leona z silnikiem 1.0 TSI w wersji wyposażenia Reference. Katalogowo auto kosztuje niecałe 57 tys. zł. Przy założeniu 10 proc. wpłaty własnej rata za samo auto wyniesie więc 679 zł. Możemy jednak doliczyć do tego koszty serwisowe, w które wchodzi zaskakująco dużo wydatków - opony letnie i zimowe, okresowe przeglądy, ubezpieczenie assistance, samochód zastępczy w razie potrzeby oraz ubezpieczenie OC (które potrafi kosztować kilkaset złotych). Decydując się na zakup samochodu z kompleksową usługą, miesięcznie zapłacimy 1185 zł. Gdy analogicznym rozpatrzeniom poddamy flagowego SUV-a marki, model Tarraco, który katalogowo kosztuje blisko 95 tys. zł, miesięczna opłata za samochód i jego pełną opiekę w razie najróżniejszych sytuacji to 1557 zł.

Same warunki finansowania to jednak nie wszystko. Liczą się też wcześniej wymienione aspekty. Decydując się na Full Service Leasing SEAT-a, przedsiębiorca może otrzymać nie tylko atrakcyjne finansowanie w postaci niskiej raty miesięcznej, ale też całodobową opiekę Assistance z autem zastępczym, opiekę serwisową w autoryzowanych serwisach (włącznie z przeglądami okresowymi, wszelkimi naprawami, wymianą i składowaniem opon itp.), ubezpieczenie zawarte w kwocie wynajmu, a także kartę paliwową, która ułatwi optymalizację kosztów związanych z rozliczeniami tankowań.

Wybór finansowania samochodu firmowego zamiast jego zakupu ma też jeszcze jedną, dość istotną zaletę. Po zakończeniu kontraktu auta można wymienić na nowe modele na podobnie atrakcyjnych zasadach. Dotychczasowe oddaje się np. do dilera, dzięki czemu przedsiębiorca nie musi martwić się o ich odsprzedaż na rynku wtórnym i o utratę ich wartości. Tu znów kłania się wartość rezydualna wspomniana na początku - w przypadku finansowania Full Service Leasing nie musimy się tym martwić, ponieważ to producent w osobie dilerów zajmie się dalszą odsprzedażą używanych przez firmę samochodów.

Zadbaj o flotę sprawdzonych pojazdów.Zadbaj o flotę sprawdzonych pojazdów. Materiał promocyjny

5. Flota z charakterem

Kiedyś samochód firmowy był bazową wersją, najczęściej w najtańszym lakierze. Dziś flota to nie tylko sposób przemieszczania się, ale też sposób wyrażenia wizerunku firmy i pracowników. Korzystne formy finansowania sprawiają, że większość przedsiębiorstw może pozwolić sobie na lepsze, bardziej nowoczesne i lepiej wyposażone pojazdy, niż jeszcze 10-15 lat temu.

Coraz więcej firm wybiera samochody, które nie giną w tłumie, które pozwolą wyróżnić się na drodze, i które po prostu będą cieszyć pracowników. SEAT to marka, która poza technologią stawia na niepowtarzalny design. Samochody tej marki są atrakcyjne wizualnie, a szeroka możliwość personalizacji (np. dwukolorowe nadwozia z kontrastującym dachem, bądź nietypowe konfiguracje kolorystyczne wnętrza) sprawia, że o takim samochodzie firmowym nikt nie powie, że jest nudny.

Samochód flotowy to nie tylko konieczne narzędzie pracy. To też lifestyle, życie codzienne wielu pracowników, wizerunek firmy i długoterminowe plany. Dlatego budując współczesną, nowoczesną flotę samochodów warto brać pod uwagę wiele aspektów. Od finansowych, takich jak wartość rezydualna czy opcje finansowania, przez strony praktyczne, takie jak serwis czy gwarancja, aż po emocje. Bo one też się liczą, mimo że często o tym zapominamy.