Volkswagen ID.5 to najmłodsze dziecko elektryzującej rodziny. Stylem i technologią przekona największych sceptyków

Volkswagen ID.5 nieprzypadkowo dopiero teraz uzupełnia gamę elektrycznych aut tej marki. Większość przekonały wcześniej zaprezentowane modele Volkswagena. Pozostałym będzie trudno oprzeć się urokowi ID.5.

Zasada jest prosta: SUV-y z nadwoziem coupe kupuje się przede wszystkim ze względu na ich atrakcyjny wygląd. W takim razie Volkswagen ID.5 natychmiast zdobędzie serca estetów. Pozostałe modele ID.3 oraz ID.4 są skierowane do bardziej praktycznych klientów, ale ID.5 sięga w głąb dusz entuzjastów motoryzacji.

Volkswagen ID.5 został skonstruowany na uniwersalnej modularnej platformie opracowanej w grupie Volkswagena specjalnie dla samochodów elektrycznych. Dlatego dzieli wszystkie nowinki techniczne z pozostałymi Volkswagenami z serii ID, ale dodatkowo oferuje kilka dodatkowych. Przyszli nabywcy efektownego coupe mogą je potraktować jak wisienkę na torcie.

Volkswagen ID.5Volkswagen ID.5 fot. Volkswagen

Nadwozie Volkswagena ID.5 jest piękne i opływowe

Poznajmy podstawowe fakty dotyczące nowego Volkswagena ID.5. To samochód o eleganckiej, muskularnej i sportowej linii nadwozia, która jest wyjątkowo aerodynamiczna. To dlatego, że producent zadbał, aby atrakcyjna forma nie górowała nad treścią.

Volkswagen ID.5 ma najbardziej atrakcyjny współczynnik oporu powietrza z całej rodziny. Jego Cw=0,26, a w najbardziej sportowej wersji ID.5 GTX Cw=0,27. To parametr bardzo istotny w autach elektrycznych, bo pozwala wydłużyć zasięg w warunkach najmniej odpowiadających autom z takim napędem: podczas stałej jazdy z wysoką prędkością.

Nowy model ID.5 trafi na rynek w kilku wersjach napędowych, ale wszystkie będą wyposażone w akumulatory trakcyjne o największej dostępnej pojemności, która wynosi netto aż 77 kWh. To podkreśla prestiżowy charakter tego samochodu w gamie Volkswagena oraz oznacza, że zasięg mierzony zgodnie z procedurą WLTP wynosi, w zależności od wersji do aż 520 km. Dzięki temu nowym SUV-em coupe można się wybrać nawet w daleką podróż.

Samochód będzie dostępny w trzech wersjach. Cennik zaczyna się od ID.5 Pro wyposażonej w jeden silnik elektryczny umieszczony przy tylnej osi, rozwijający moc 174 KM. Klienci głodni lepszych osiągów mogą wybrać odmianę ID.5 Pro Performance o mocy 204 KM, która poprawia przyspieszenie od 0 do 100 km/h z 10,4 s do 8,4 s. Prędkość maksymalna obu odmian to 160 km/h. Została skalkulowana biorąc pod uwagę ograniczenia na większości europejskich autostrad i jest optymalnym kompromisem pomiędzy osiągami oraz zasięgiem.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że Volkswagen zaprojektował architekturę dla elektrycznych aut, w której podstawowy silnik jest umieszczony z tyłu. Takie rozwiązanie poprawia właściwości jezdne i umożliwia dobrą trakcję nawet przy ograniczonej przyczepności. Tak skonstruowany samochód prowadzi się bardziej sportowo i jest zwinniejszy w mieście.

Volkswagen ID.5Volkswagen ID.5 fot. Volkswagen

Volkswagen ID.5 GTX to nowe GTI

Dla osób żądających najwyższych osiągów jest przeznaczona topowa wersja ID.5 GTX. Wyposażono ją w dwie jednostki napędowe. Dodatkowy silnik jest przy przedniej osi, a wspólnie rozwijają moc 299 KM. To pozwala na rozpędzenie się do setki w 6,3 sekundy i osiągnięcie prędkości 180 km/h. Dodatkowo w modelu ID.5 można zamówić adaptacyjne zawieszenie DCC i progresywny układ kierowniczy, elementy jeszcze bardziej podnoszące przyjemność z jazdy.

Nawet wersją GTX opracowaną pod kątem osiągów można przejechać do 480 km. Oprócz najlepszych osiągów ID.5 GTX wyróżnia się unikalnymi elementami: agresywnie stylizowanym przodem, czarnymi ramkami wokół okien oraz atrakcyjnie wyglądającymi światłami.

Standardowym wyposażeniem ID.5 GTX są przednie matrycowe reflektory LED IQ.Light z inteligentnymi światłami drogowymi, które nie oślepiają innych użytkowników dróg, oraz tylnymi lampami 3D wykonanymi również w technologii LED.

Inne wersje ID.5 wcale nie wyglądają gorzej. Wszystkie mają dach w kolorze czarnym oraz spoiler na pokrywie bagażnika poprawiający właściwości aerodynamiczne. Przyszły właściciel będzie mógł je wyposażyć w koła o średnicy do 21 cali, również zaprojektowane tak, aby stawiały możliwie niski opór powietrzu.

Volkswagen ID.5Volkswagen ID.5 fot. Volkswagen

Wnętrze Volkswagena ID.5 jest przestronne i ma sportowy sznyt

Ale nowy model ID.5 to nie tylko wygląd oraz osiągi. W nowoczesnym wnętrzu o wyjątkowym charakterze i wykończonemu bez udziału materiałów pochodzenia zwierzęcego znalazła się najnowsza wersja oprogramowania Volkswagena ID.Software 3.0.

To oznacza, że właściciel sportowego elektryka będzie miał do dyspozycji rozmaite przydatne funkcje. Chodzi między innymi o zaawansowany wyświetlacz przezierny na przedniej szybie wyposażony w funkcję rozszerzonej rzeczywistości. W czasie rzeczywistym podaje wskazówki nawigacyjne oraz dotyczące bezpieczeństwa.

Dodatkowo ID.5 jest wyposażony w inteligentnego asystenta głosowego "Cześć ID" oraz innowacyjny układ ID.Light przekazujący najistotniejsze informacje przy pomocy świetlnego pasa pod przednią szybą. Dzięki temu korzystanie z auta jest bardziej naturalne i przypomina interakcję z żywym stworzeniem.

Delikatne oświetlenie wnętrza może mieć jeden z trzydziestu dostępnych kolorów, a sportowe wyposażenie (zwłaszcza w wersji GTX) zostało połączone z praktyczną i intuicyjną w obsłudze koncepcją wnętrza, w którym umieszczono dwa ekrany. Wspólnie ze wspomnianym HUD czytelnie przekazują informacje w sposób zależny od ich ważności dla kierowcy.

Volkswagen ID.5Volkswagen ID.5 fot. Volkswagen

System Volkswagena ID.5 łączy się z internetem oraz innymi autami

Właściciel auta będzie mógł korzystać z funkcji online, które zapewniają aktualność map oraz informacje na temat aktualnego ruchu drogowego. Oprócz tego Volkswagen ID.5 komunikuje się z innymi nowoczesnymi autami grupy Volkswagena przy pomocy protokołu Car2X. Funkcja działa w promieniu do 800 m, dzięki czemu kierowca wcześniej dowie się o niebezpiecznej sytuacji na drodze.

To nie wszystko. Volkswagen ID.5 jest wyposażony w system Travel Assist z funkcją samodzielnej zmiany pasa po włączeniu kierunkowskazu oraz inteligentny układ automatycznego parkowania Park Assist Plus. Jeśli go wcześniej tego nauczymy, będzie parkował samochód pod domem dokładnie tak, jak sobie życzymy.

Właściciel Volkswagena ID.5 będzie mógł korzystać z wyższej mocą ładowania akumulatorów trakcyjnych. W tym modelu została zwiększona do 135 kW, co oznacza mniej czasu spędzonego przy ładowarkach. W porównaniu z pozostałymi elektrykami marki Volkswagen, ID.5 pozwoli naładować baterię od 5 do 80 proc. o dziewięć minut szybciej. To dlatego, że oprócz maksymalnej mocy została poprawiona krzywa ładowania w całym zakresie.

Na koniec trochę danych. Volkswagen ID.5 ma 459,9 cm długości, 185,2 cm szerokości i 161,3 cm wysokości. Wersja GTX jest minimalnie wyższa (161,9 cm) i krótsza (458,2 cm). Rozstaw osi ID.5 mierzy 276,6 cm, a bagażnik ma 549 l pojemności. Producent udziela 8-letniej gwarancji na akumulatory i obiecuje, że przez ten czasu lub do przebiegu 160 tys. km ich pojemność nie spadnie poniżej 70 proc.

Volkswagen ID.5Volkswagen ID.5 fot. Volkswagen

Volkswagen ID.5. Neutralny dla środowiska od początku

Jest jeszcze coś. Volkswagen zdaje sobie sprawę, że zrównoważony transport zaczyna się już w fabryce. Dlatego model ID.5 tak jak inne elektryki tej marki powstaje w nowoczesnych zakładach w Zwickau, dzięki czemu produkowany jest z neutralnym śladem węglowym. Dlatego jeśli kierowca korzysta z prądu uzyskanego z odnawialnych źródeł energii, Volkswagen ID.5 jest autem całkowicie neutralnym dla środowiska. Takie podejście jest częścią strategii Volkswagena ACCELERATE, która ma prowadzić do elektryfikacji i digitalizacji całej gamy.

Volkswagen ID.5 to prawdziwy samochód XXI wieku. Pokazuje, że nowoczesna motoryzacja nie musi być nudna. Jest produkowany z neutralnym bilansem CO2 i bezpieczny, ale też przemawia do emocji wyglądem oraz osiągami. Wyposażony w nowoczesne systemy elektroniczne i sprawnie działające oprogramowanie. Volkswagen ID.5 oraz ID.5 GTX to modele, które przekonają do elektrycznej rewolucji nawet największych sceptyków.

Volkswagen ID.5Volkswagen ID.5 fot. Volkswagen

W zależności od wariantu i wersji zużycie energii wynosi od 17,1 kWh/100 km do 18,2 kWh/100 km (na podstawie świadectw homologacji typu, dla cyklu mieszanego), emisja CO2 0 g/km. Zużycie energii zostało określone zgodnie z procedurą WLTP. Szczegóły dot. WLTP, czasu ładowania i zasięgu sprawdź na stronie wwww.volkswagen.pl. Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności.

Więcej o: