Sobiesław Zasada jest idealnym ambasadorem marki Porsche w Polsce. Wybitny kierowca rajdowy, jeden z najlepszych swoich czasów, zasłużył sobie na stałe miejsce w światowym rajdowym panteonie. Do tej pory nikt nie zdobył tytułu rajdowego mistrza Europy samochodem z tak małym silnikiem (Steyr-Puch 650). Sobiesław Zasada jest znany nie tylko z nienagannej jazdy, ale także z analitycznego podejścia do udziału sportach samochodowych i doskonałego planowania, co było ewenementem w czasach jego udziału w rajdach. Konsultant techniczny Porsche AG w latach 1981-1986 i, co w tym przypadku jest bardzo ważne, zwycięzca odcinka specjalnego maratońskiego rajdu Londyn-Sydney w 1968 r. za kierownicą porsche 911S.
Więcej wiadomości o motoryzacji w popkulturze znajdziesz na stronie Gazeta.pl
Dzisiaj trudno uwierzyć, że można było pokonać wymagające rajdowe odcinki, szutrowe i asfaltowe, sportowym Porsche 911, ale to były inne czasy. W celu upamiętnienia zwycięstwa polskiego kierowcy powstał specjalny egzemplarz modelu 911 Dakar inspirowany rajdowym porsche Sobiesława Zasady.
Porsche 911 Dakar RED58 Special powstało jakiś czas temu, niektórzy wybrańcy nawet mieli okazję nim jeździć, ale dopiero niedawno polski oddział firmy zaprezentował na swoich stronach wyjątkowe wideo zatytułowane "W stronę marzeń!". Nie zostało nakręcone w Australii tylko na polskiej Pustyni Błędowskiej. Jest krótkie, ale chwyta za serce. Mała dziewczynka nie lubi koloru czerwonego i eliminuje go ze swojego otoczenia. Do czasu, kiedy widzi w telewizji występ Sobiesława Zasady. Potem widzimy naszą bohaterkę dorosłą. Ewidentnie osiągnęła w życiu sukces, bo siedzi za kierownicą modelu Porsche 911 Dakar, który kosztuje w Polsce niemal 1,2 mln zł.
Nie chodzi o pierwszy lepszy egzemplarz 911 Dakar, tylko właśnie unikalnego RED58 Special stworzonemu w hołdzie osiągnięciom polskiego kierowcy. Samochód tak jak jego protoplasta jest czerwony, ma bagażnik dachowy i taki sam numer startowy 58. Porsche 911 Dakar ma turbodoładowany sześciocylindrowy silnik bokser o pojemności trzech litrów i mocy 480 KM. co pozwala na przyspieszenie nim do setki w 3,4 s i osiągnięcie prędkości 240 km/h. Jest wyjątkowo niska jak na Porsche 911 tylko dlatego, że to jego pierwsza seryjnie produkowana wersja w historii, przeznaczona również do jazdy poza utwardzonymi drogami.
Można powiedzieć, że film z RED58 Special i przede wszystkim z Sobiesławem Zasadą, który również się w nim na chwilę pojawia, jest banalny i stanowi dużą przenośnię, ale to nie zmienia faktu, że wzrusza oraz przypomina o wkładzie Polaka w rozwój producenta jednego z najlepszych sportowych samochodów świata. Bo sporty motorowe to nie tylko reklama firmy, ale również najlepsze pole doświadczalne dla nowych rozwiązań technicznych. Dlatego w każdym współczesnym Porsche 911 jest jakaś mała cząstka doświadczenia zdobytego przez Sobiesława Zasadę, a nowe wideo o tym przypomina. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.