Pamiętacie film "Ryzykowny Interes" z 1983 r.? Nic nie szkodzi, ale to od niego zaczęła się prawdziwa kariera aktorska Toma Cruise'a. Dopiero później był "Top Gun" (1986 r.), "Rain Man" (1988 r.), "Szybki jak błyskawica" (1990 r.) oraz inne znane filmy z amerykańskim aktorem w roli głównej.
Oprócz niego film przyniósł popularność jego partnerce, Rebece De Mornay. Po tym filmie telefon Cruise'a rozdzwonił się z propozycjami. Aktor gra w nim nastolatka, który ma ciekawe pomysły. Między innymi na biznes, ale przy okazji jeździ sportowym samochodem ojca.
Ten samochód to właśnie Porsche 928 z 1979 r. w złotawym kolorze, które ktoś kupił na aukcji Barret-Jackson za 1,98 miliona dolarów. Reżyser i autor scenariusza Paul Brickman wybrał je zamiast modelu 911, bo ten ostatni był za bardzo oklepany.
W filmie zagrały trzy sztuki identycznych Porsche 928. Dwa z nich wzięły udział w spektakularnym pościgu. Jedno zostało utopione i skończyło na złomie. Egzemplarz z aukcji przetrwał, ale jest wyjątkowy nie tylko z tego powodu.
Podobno to w nim Tom Cruise uczył się prowadzić samochód z ręczną skrzynią biegów. Jak typowy Amerykanin wcześniej nie posiadł tej umiejętności, a wówczas okazała się konieczna. W większości scen z autem aktor musiał wziąć udział samodzielnie i wyglądać naturalnie w czasie jazdy.
Porsche 928 fot. Barrett-Jackson
Na szczęście Tom Cruise jest nie tylko zdolnym aktorem i również w roli kierowcy poradził sobie znakomicie. Samochód został profesjonalnie odrestaurowany przez firmę Greg's Restorations w 2019 r., a potem zgodnie z wolą poprzedniego właściciela trafił na ekspozycję Petersen Automotive Museum w Los Angeles. Egzemplarz z aukcji jest najtańszą wersją Porsche 928 z ośmiocylindrowym silnikiem o poj. 4,5 l oraz mocy 240 KM umieszczonym z przodu.
Silnik V8 napędzał koła tylnej osi za pośrednictwem umieszczonej koło niej manualnej przekładni. Układ zwany "transaxle" poprawiał rozkład mas. Taka jednostka napędowa pozwalała na przyspieszenie do setki w 7,5 s oraz rozwinięcie prędkości 229 km/h. Dopiero później pojawiły się mocniejsze odmiany z silnikiem o poj. 4,7 l i 5 l, kończąc na flagowej wersji 928 GTS z potężnym motorem o poj. 5,4 l osiągającym moc 350 KM.
Co ciekawe Porsche 928, które jest teraz nieco zapomnianym modelem, najpierw powstawało w bólach (od 1971 do 1977 r.), ale potem było produkowane bardzo długo, bo aż przez 18 lat (1977-1995). Najbardziej poszukiwane są właśnie modele GTS z końca produkcji. Słabsze egzemplarze z pierwszych lat są znacznie mniej cenione. Chyba że w środku siedzieli: Tom Cruise oraz Sean Penn. Skąd się w nim wziął drugi słynny aktor? Aby poznać odpowiedź, obejrzyjcie załączone wideo.