Drogowe ciekawostki znajdziesz również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.
Patrzycie na zdjęcie dołączone do tego tekstu i nie dowierzacie? My też. Bo to nie jest dzieło sztuki nowoczesnej, podpis neurotycznego i nowobogackiego prezesa czy bazgroły dziecka. Tak wygląda najprawdziwsza na świecie droga. Zachwycająca, prawda? A przecież nie powiedziałem o niej jeszcze prawie żadnego słowa...
Mowa oczywiście o Karakorum Highway (czy też Karakoram Highway), czyli drodze górskiej, która została poprowadzona na granicy Pakistanu i Chin. Szlak nazywany często autostradą przyjaźni prowadzi przez Himalaje i przebiega bezpośrednio u zboczy Nanga Parbat. Jego najwyższym punktem jest Przełęcz Khunjerab, która znajduje się na wysokości 4693 m n.p.m. Fakt ten sprawia, że droga górska Karakorum zasłużyła na tytuł najwyżej położonej drogi utwardzonej na świecie.
Pakistańsko-chiński highway liczy w sumie 1300 km długości. 1300 niezwykle emocjonujących kilometrów. Z uwagi na przecinanie łańcucha górskiego, asfalt często jest położony na półkach skalnych, wiedzie nad przepaścią czy przebiega przez liczne tunele. Przejazd jest malowniczy, ale i wyjątkowo niebezpieczny. Po pierwsze z uwagi na często trudne warunki drogowe zimą. Na tyle trudne, że od grudnia do kwietnia zamknięte może być nawet przejście graniczne między Pakistanem i Chinami. Po drugie z uwagi na ryzyko wystąpienia np. lawiny błotnej czy osuwiska kamiennego. Obydwa zjawiska powodują intensywne, letnie opady deszczu.
Warto wiedzieć, że Karakorum Highway przebiega w zgodzie ze starożytnym traktem handlowym Jedwabnego Szlaku. A do tego prowadzi m.in. przez dolinę Hunza, Fairy Meadow, miejscowość Passu czy Rakopaszi view.
Przejazd przez drogę górską Karakorum może być przygodą życia. I decyduje o tym nie tylko stopień trudności jazdy górskimi serpentynami czy niebezpieczeństwa. Wysokość miejscami jest na tyle duża, że kierowca może dostać choroby wysokościowej. Dla wielu Chińczyków i Pakistańczyków jej budowa stała się jednak dziełem życia. Zwłaszcza że trasa powstawała aż 27 lat! Jej realizację rozpoczęto w roku 1959. Przejazd został otwarty dla kierowców w roku 1986. Choć nie tylko kierowców. Bo szlak jest odwiedzany również przez motocyklistów, ale i rowerzystów.