Więcej ciekawostek związanych z transportem znajdziesz na stronie głównej gazeta.pl. Warszawskie metro dzielnie wozi pasażerów od 1995 roku, kiedy to otworzono pierwszy, liczący ponad 11 kilometrów odcinek między stacjami Politechnika i Kabaty. Od tego czasu pierwsza linia znacznie się wydłużyła, a do jedynki w 2015 r. dołączyła druga linia metra, łącząca lewą stronę miasta z prawą. M2 jest wciąż rozbudowywane.
Linia M2 w Warszawie ma niecałe 20 kilometrów przebiega pod Wisłą i łączy Bemowo po zachodniej stronie rzeki z Targówkiem po prawej stronie. M2 znacznie usprawnia transport po Woli, Śródmieściu i Pradze Północ. W sumie mam mieć 21 stacji, a teraz można korzystać już z 18. Do zbudowania zostały trzy na Bemowie - Karolin, Chrzanów oraz Lazurowa. Wszystkie prace powinni się zakończyć w 2026 r. Aktualnie czas przejazdu z jednego krańca M2 na drugi to 33 minuty.
Z linią M1 M2 łączy się na stacji Świętokrzyska i to tam pasażerowie mogą się przesiąść. Co ciekawe, w opublikowanych ambitnych planach M2 ma być w przyszłości znacznie powiększona. Do 2050 r. miałaby się powiększyć o nowe stacje i dotrzeć do Żerania i Ursusa. Przy planach stawiamy jednak sporą gwiazdkę. Zakładają bowiem, że w 2050 r. w stolicy będzie aż pięć linii metra. Trzymamy kciuki, by ten śmiały plan dało się zrealizować, a kolejne trzy linie powstawały bezproblemowo.
Warszawiaków i przyjezdnych wożą dwa rodzaje pociągów: 35 Siemens Inspiro oraz 11 Skoda Varsovia. W porównaniu z pierwszą linią dwójka jest znacznie głębiej, co na pewno zauważycie od razu. Żeby dostać się do stacji M2 Nowy Świat-Uniwersytet trzeba schodzić (lub zjeżdżać) naprawdę bardzo długo. Co więcej nie tylko jednymi schodami. To nie powinno dziwić. Stacja Nowy Świat-Uniwersytet jest najgłębszą stacją całego warszawskiego metra - znajduje się 23 metry pod ziemią.
Zagłębienie peronu poniżej poziomu terenu nie jest oczywiście jednakowe. Dla M2 waha się od 13 do właśnie 23 metrów. Dla porównania w przypadku M1 te widełki to tylko od 6,2 do 12,2 metrów. To znaczna różnica. Inne ciekawe stacje to Bródno, gdzie pociągi mogą nocować i przechodzić przeglądy, na Kondratowicza zainstalowano ruchome chodniki, Stadion Narodowy ma peron wyspowy, na kilku umieszczono ciekawie stylizowane neony, a miłośnicy transportu, którzy nie lubią tłumów powinny wybrać się na stację Zacisze, która jest zdecydowanie najmniej oblegana.
Warszawskie metro podzieliło się niedawno ciekawymi informacjami. Metro przewozi dziennie ponad 700 tys. pasażerów, a ludzie gubią w nim rzeczy. Rocznie to prawie 3 tysiące zostawionych w pociągach metra lub na peronach przedmiotów – blisko osiem zgub dziennie. Głównie są to telefony, klucze, czasem przedmioty sezonowe – latem parasole, zimą czapki i rękawiczki. Jednak zdarzają się przedmioty zupełnie nietypowe: kule ortopedyczne, hulajnogi, a ostatnio np. ręcznie robiona deskorolka. -Informację o tym, co zostało znalezione, można uzyskać, dzwoniąc na numer (22) 655-42-42 lub wysyłając mail na adres info@metro.waw.pl. Pracownicy metra sprawdzą, czy dana rzecz została znaleziona i wyjaśnią, co zrobić, żeby ją odebrać - komentuje Metro.