UAZ pozazdrościł Amerykanom. Też zrobi kampera z pikapa

Tak naprawdę, to Rosjanie pozazdrościli USA, a że marka UAZ ma w krajowej ofercie model kategorii pikap, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zmienić go w kamper w iście amerykańskim stylu. Na razie firma przymierza się do tematu.

UAZ opublikował na swoim fanpage'u w Instagramie zdjęcie, które wzbudziło wiele emocji. Można na nim obejrzeć pikapa Profi z zabudową, która zmienia go w samochód kempingowy. Taka zmiana przeznaczenia z natury roboczych pikapów jest specjalnością amerykańskich firm. W Europie ze świecą szukać pikapów-kamperów, a zwłaszcza przystępnych cenowo. Dlatego plany zakładów samochodowych z Uljanowska są interesujące.

Zobacz wideo Raport Moto Journey 2021

Pobierz Raport Moto Journey 2021

Powodem, z którego w Europie nie widzimy takich przeróbek, są skromne rozmiary pikapów dostępnych na Starym Kontynencie. Ich skrzynie ładunkowe są po prostu zbyt małe, aby zmienić je w dom na kółkach. Na szczęście UAZ Profi jest dużym samochodem. To typowo użytkowy pikap, którego wymiary przypominają amerykańskie modele.

UAZ Profi z pojedynczą kabiną ma niemal sześć metrów długości. Dokładne wymiary tego modelu są następujące: 594 cm x 199 cm x 252 cm (dł. x szer. x wys.), a rozstaw osi mierzy 350 cm. Tak duża wysokość wynika z fabrycznej zabudowy "paki" miękką plandeką, która przypomina nieco samochody dostawcze z okresu komunizmu. Sądząc po zdjęciu opublikowanym na Instagramie kamper będzie jeszcze wyższy.

Takie rozmiary mogą nieco utrudnić jazdę po europejskich drogach, ale na pewno ułatwią mieszkaniu po dotarciu do celu. Producent nie zdradza wiele, ale z zamieszczonego opisu wynika, że na poważnie przymierza się do kempingowej wersji UAZ-a Profi. Obiecuje, że w najbliższej przyszłości pojawi się okazja do wypróbowania nowego modelu.

 

W kabinie mieszkalnej UAZ-a Profi znajdzie się nawet miejsce na prysznic

Zabudowa kempingowa ma być wykonana w klasyczny sposób, czyli z laminatu włókna szklanego. W środku ponoć znajdzie się miejsce na łóżko (tradycyjnie dla tej kategorii kamperów zlokalizowane nad dachem), toaleta i prysznic, część kuchenna oraz dzienna zmieniana w drugie miejsce do spania. Ten ostatni element wyposażenia znajdzie się w drugiej z obiecywanych wersji pikapa UAZ Profi z zabudową kempingową.

Ma mieć podwyższony, a właściwie podnoszony na postoju dach, co pozwoliło na wygospodarowanie miejsca na dodatkowe łóżko. Pozostaje mieć nadzieję, że w kabinie znajdą się też fotele do podróżowania w cztery osoby. Pikap UAZ Profi jest produkowany w kilku odmianach nadwoziowych oraz silnikowych.

Może mieć pojedynczą albo podwójną kabinę, napęd na tylną oś 4x4 z reduktorem, a źródłem mocy jest benzynowy silnik o poj. 3 litrów oraz mocy 150 KM. Jest dostępny również z zasilaniem LPG. Tak wyposażona wersja ma dwa zbiorniki paliwa (68 benzyny + 93 litrów LPG), które pozwolą wybrać się w naprawdę daleką podróż.

 

UAZ Profi to pełnokrwista terenówka

Osiągi tego samochodu nie przedstawiają się imponująco. UAZ Profi rozpędza się do zaledwie 130 km/h. Za to ma prześwit 21 cm i głębokość brodzenia wynoszącą 50 cm. UAZ Profi nie jest modnym pikapem, tylko prawdziwym wołem roboczym.

W wersji z największą skrzynią ładunkową pomieści nawet pięć europalet. A z najbardziej terenowej odmiany tego auta można stworzyć kampera, który nada się nie tylko do tradycyjnego karawaningu, ale również overlandingu, czyli podróżowaniu i mieszkaniu na bezdrożach.

Nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, ale UAZ Profi jest dostępny również na polskim rynku. Można go znaleźć w ofercie niezależnych importerów i cenach rozpoczynających się od 90 tys. zł brutto. Jeśli powstanie odmiana kempingowa, trafi na nasz rynek i będzie rozsądnie wyceniona, może stanowić ciekawą propozycję. Zwłaszcza dla miłośników zwiedzania na kołach niedostępnych rejonów Rosji. Nawet jeśli się zepsuje, miejscowy mechanik z pewnością pomoże nam kontynuować podróż.

Uaz ProfiUaz Profi fot. UAZ

Więcej o:
Copyright © Agora SA