Nawet najbezpieczniejszy fotelik może zaszkodzić dziecku! Zaskakujący test ADAC

Niemiecki automobilklub ADAC przetestował 20 dziecięcych fotelików samochodowych. Sprawdzono je nie tylko w testach bezpieczeństwa czy funkcjonalności, ale także zawartości substancji niebezpiecznych dla zdrowia. Okazuje się, że choć wszystkie doskonale chronią dzieci, to jeden z nich może poważnie zaszkodzić zdrowiu.

Nosidełka dla niemowląt oraz foteliki samochodowe dla dzieci w różnych kategoriach wiekowych (i wzrostu przewożonego dziecka). Oto co sprawdzili eksperci ADAC w najnowszym teście. Łącznie przetestowano 20 różnych produktów, z których większość (11 produktów) uzyskała notę dobry a osiem modeli niższą ocenę (nota zadowalający). Niemal wszystkie wyposażono w praktyczne mocowanie standardu Isofix.

Zobacz wideo Najlepsze auta 2022 r. Gala The Best of Moto 2022

Znamienne, że jeden z najdroższych fotelików z solidnymi rozwiązaniami w zakresie bezpieczeństwa uzyskał najgorszą notę „niewystarczający". Okazało się, że fotelik Besafe iZi Twist M został tak nisko sklasyfikowany, gdyż do jego budowy wykorzystano tkaninę zanieczyszczoną naftalenem. Według ekspertów ADAC toksyczny naftalen (jest bardzo szkodliwy dla organizmów wodnych) znalazł się na liście substancji podejrzewanych o powodowanie nowotworu.  

Sprawdź homologację! Zakaz sprzedaży starszych fotelików już za rok

Większość badanych fotelików i nosidełek uzyskała najnowszą homologację (wprowadzona w 2013 r.) zgodną z nową normą UN Reg. 129 (R129). W sklepach wciąż jednak nietrudno o foteliki ze starszą homologacją ECE R44/03 (stosowana od 1995 r.) i ECE R44/04 (obowiązuje od 2005 r.). Czym się różnią? Foteliki wg. starszej normy konstruowano z uwzględnieniem wagi dziecka oraz testów zderzeniowych czołowych i tylnych. Nowsza norma wiąże się z wyższymi standardami bezpieczeństwa i podwyższoną ochroną głowy i szyi. By spełnić wymagania R129 konstruktorzy uwzględniają wzrost dziecka, a nie wagę oraz rozszerzone testy zderzeniowe. W celu uzyskania homologacji foteliki testuje się w zderzeniach czołowych, tylnych i bocznych.

Test fotelików samochodowych przeprowadzony przez ADACTest fotelików samochodowych przeprowadzony przez ADAC ADAC

Foteliki skonstruowane według starszej normy będą stopniowo wycofywane z rynku. Od września 2023 r. w krajach Unii Europejskiej zacznie obowiązywać ograniczanie sprzedaży (zakaz produkcji i importu nowych produktów). Istniejące zapasy magazynowe będzie można jednak sprzedawać do końca sierpnia 2024 r.  Zakaz sprzedaży nie oznacza jednak zakazu używania. Według informacji ADAC nie ma planów ograniczeń używania dotychczas zakupionych fotelików z homologacją R44/04.

Wyniki testu fotelików samochodowych przebadanych przez ADAC

Foteliki do 1 roku życia

  • Joie i-Snug 2 + i_Base Advance – dobry
  • Joie i-Snug 2 – dobry
  • Joie Calmi _ i-Base Encore – dobry

Fotelik do 1,5 roku życia

  • Nuna Arra Next + Base Next – dobry
  • Foteliki do 4 roku życia
  • Joie i-Harbour + i-Base Encore – dobry
  • Bugaboo Owl by Nuna z podstawą – dobry
  • Britax Romer Dualfix Plus – dobry
  • Jane Concord iKonic R – zadowalający
  • Kinderkraft i-Guard – zadowalający

Foteliki do 7 roku życia

  • Besafe Stretch B – zadowalający
  • Avionaut Sky 2.0 – zadowalający
  • Foteliki od 1 do 4 roku życia
  • Britax Romer Dualfix M Plus – dobry
  • Maxi-Cosi Mica Eco i-Size – zadowalający
  • Besafe iZi Twist M – niewystarczający

Foteliki od 1 do 7 roku życia

  • Recaro Salia 125 Kid – zadowalający
  • Foteliki od 4 do 12 roku życia
  • Cybex Solution G i-Fix – dobry
  • Nuna Aace LX – dobry
  • Swandoo Charlie – dobry
  • Britax Romer Discovery Plus – zadowalający
  • Britax Romer Adventure Plus – zadowalający
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.