Opona Goodyear przyjazna dla środowiska. Celem jest 100 proc. składników ze zrównoważonych źródeł

Amerykańska firma dąży do celu, jakim jest wyprodukowanie do 2030 r. opony całkowicie wykonanej z materiałów pochodzących ze zrównoważonych źródeł. Już dotarła do granicy 70 proc.

Goodyear Tire & Rubber Company (tak brzmi pełna nazwa producenta z USA) zapowiedział wprowadzenie na rynek demonstracyjnej opony w 70 proc. opartej na materiałach zrównoważonych i wykorzystującej wiele innowacyjnych rozwiązań.

Opona wykonana w niemal 3/4 z materiałów zrównoważonych zawiera 13 składników w dziewięciu elementach konstrukcyjnych, w tym opisane poniżej. Wskaźniki wydajności monitorowane przez producenta wykazały, że właściwości tych komponentów zapewniają wysokie osiągi takiej opony.

Sadza jest dodawana do opon w celu wzmocnienia mieszanki oraz zwiększenia ich trwałości. Tradycyjnie wytwarzana pochodzi ze spalania różnych produktów naftowych. W nowej oponie Goodyear zastosowano trzy różne rodzaje sadzy, które są produkowane z metanu, dwutlenku węgla i oleju roślinnego.

Wstępne oceny cyklu życia wykazują zmniejszone emisje dwutlenku węgla w porównaniu z obecnymi metodami produkcji sadzy czy wykorzystaniem źródeł surowców pochodzenia biologicznego lub odpadów.

Stosowanie oleju sojowego w oponach to istotna innowacja Goodyear, która pomaga utrzymać elastyczność mieszanki gumowej opony w zmiennych temperaturach. Olej sojowy jest surowcem pochodzenia biologicznego, co pozwala Goodyear zmniejszyć zużycie produktów ropopochodnych. Prawie 100% białka sojowego wykorzystuje się w produkcji żywności/pasz, ale pozostaje znaczna nadwyżka oleju, którą można wykorzystać w zastosowaniach przemysłowych.

Opona Goodyear jest w 70 proc. wykonana komponentów pochodzących ze zrównoważonych źródełOpona Goodyear jest w 70 proc. wykonana komponentów pochodzących ze zrównoważonych źródeł fot. Goodyear

Krzemionka jest składnikiem często stosowanym w oponach w celu poprawy przyczepności i zmniejszenia zużycia paliwa. Nowa opona Goodyear zawiera unikalną odmianę krzemionki wytwarzanej z popiołu z łusek ryżu, produktu ubocznego przetwarzania ryżu, który często jest wyrzucany na wysypiska śmieci. Z tego właśnie popiołu odpadowego wytworzono wysokiej jakości krzemionkę.

Poliester jest uzyskiwany z recyklingu plastikowych butelek i innych plastikowych odpadów poprzez przekształcenie poliestru w jego podstawowe substancje chemiczne i zamianę go w poliester techniczny, możliwy do zastosowania w kordach opon.

W 2020 roku wyznaczyliśmy sobie ambitny cel, aby w ciągu 10 lat stworzyć oponę wykonaną w 100% ze zrównoważonych materiałów, a nasi naukowcy i inżynierowie poczynili ogromne postępy w osiągnięciu tego celu. To ekscytujące osiągnięcie, które świadczy o naszym zaangażowaniu w zwiększanie wykorzystania zrównoważonych materiałów w naszych oponach.

- powiedział Chris Helsel, starszy wiceprezes ds. operacji globalnych i dyrektor ds. technologii w Goodyear

Goodyear jest jedną z największych firm oponiarskich na świecie. Zatrudnia około 72 000 osób i wytwarza swoje produkty w 55 zakładach w 23 krajach świata. Jej dwa ośrodki innowacyjności w Akron w stanie Ohio i w Colmar-Berg w Luksemburgu dążą do opracowywania najnowocześniejszych produktów i usług, które wyznaczają standardy technologiczne i eksploatacyjne dla całej branży.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.