Continental będzie robił opony z butelek. Początek już w 2022 roku

Producent opon i komponentów do motoryzacji kroczy drogą zrównoważonego rozwoju. Już w przyszłym roku ma zamiar włączyć do produkcji włókna uzyskane w procesie recyklingu butelek PET. Będą użyte do produkcji osnowy opon.

Oczywiście opony nie będą wykonane w całości z przetworzonych plastikowych opakowań jednorazowych, z którymi cały świat ma spory problem. Materiał pozyskany z butelek PET zostanie użyty do konstrukcji osnowy opony, która jest jej elementem strukturalnym. Chodzi o poliestrową przędzę. Technologia jej uzyskiwania została opracowana przez Continentala wspólnie z firmą OTIZ.

Co ważne proces recyklingu plastikowych butelek PET (Politereftalan etylenu) jest całkowicie mechaniczny i nie wymaga tak zwanego procesu polimeryzacji monomerów, a uzyskana przędza ma dobre własności, które pozwalają na zastąpienie nią w pełni konwencjonalnego poliestru. Dlatego można mówić o prawdziwy recyklingu, czyli przetworzeniu produktu bez obniżenia jego jakości.

Już w 2022 roku będziemy mogli wykorzystać w produkcji opon materiał uzyskany z przetworzonych butelek PET. W naszym innowacyjnym procesie recyklingu włókna są przędzone z przetworzonego PET bez konieczności wcześniejszego rozbijania materiału na jego składniki

- powiedział dr Andreas Topp, odpowiedzialny za materiały, rozwój procesów i industrializację w obszarze biznesowym Continental Tires.

Poliestrowa przędza do opon ContinentalPoliestrowa przędza do opon Continental fot. Continental

Continental chce być firmą o zamkniętym cyklu produktów i zasobów przed 2050 r.

Na tegorocznych targach mobilności IAA Mobility w Monachium, które odbędą się we wrześniu 2021 r. Continental ma zamiar zaprezentować innowacyjną oponę koncepcyjną z przędzą poliestrową wykonaną z przetworzonych butelek PET.

Wykorzystanie przędzy z recyklingu firma uważa za kolejny ważny krok w kierunku międzyproduktowej gospodarki o obiegu zamkniętym, która pozwala oszczędzać zasoby naturalne i redukować odpady.

Testy laboratoryjne i testy opon przeprowadzone przez Continentala wykazały, że włókna z surowców wtórnych zachowują się równie dobrze jak włókna stosowane dotychczas. Mają taką samą jakość jak pierwotny PET, są tak samo stabilne i nadają się do opon ze względu na ich wytrzymałość na zerwanie, twardość i stabilność termiczną.

Konwencjonalne tworzywo PET jest od dawna stosowane jako materiał do budowy opon samochodowych, ponieważ gwarantuje odpowiednie właściwości fizyczne. Zachowuje swój kształt nawet przy wysokich obciążeniach i temperaturach, dzięki czemu zapewnia bezpieczeństwo przy różnych prędkościach jazdy.

Wykorzystanie nowatorskiego przetworzonego PET pozwala oszczędzać zasoby wykorzystywane w procesie produkcji opon. Obecnie konwencjonalna opona samochodu osobowego składa się z około 400 gramów przędzy poliestrowej. Oznacza to, że w przyszłości do produkcji kompletnego zestawu opon samochodowych będzie można wykorzystać ponad 60 butelek PET pochodzących z recyklingu.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.