Zapomnij o odblaskach światła i kablach do smartfona. Nowe radia samochodowe od Sony

Wbrew pozorom na rynku wciąż jest sporo samochodów, w których bez trudu można wymienić radio na nowy sprzęt w standardowym rozmiarze 2DIN. Nie brakuje zatem premier nowych produktów. Sony we wrześniu wprowadza dwie nowe samochodowe stacje multimedialne z bezprzewodowym Android Auto i Apple CarPlay.

Czy tradycyjne uniwersalne audio samochodowe (car audio) przechodzi do historii? Na szczęście nie. Jeszcze nie. Wciąż można znaleźć sklepy z szeroką ofertą głośników, radioodtwarzaczy i wzmacniaczy wielu renomowanych marek. Oczywiście w porównaniu z tym co działo się na rynku jeszcze dziesięć lat temu oferta jest wyraźnie skromniejsza, a liczba corocznych premier znacząco się zmniejszyła.

Zobacz wideo Doskonałe jedzenie, piękna architektura i emocjonująca motoryzacja. We Włoszech jest region, który skupia w sobie te trzy rzeczy [autopromocja]

Na rynku dalej obecni są tak znani japońscy producenci samochodowej elektroniki jak m.in. Alpine, JVC, Kenwood, Pioneer czy Sony oraz mnóstwo małych firm specjalizujących się w głośnikach i wzmacniaczach. Na brak nowości nie można zatem narzekać, czego dobrym przykładem jest znany koncern z Japonii. Jeszcze we wrześniu w sklepach pojawią się nowe zaawansowane samochodowe radia multimedialne firmowane przez Sony.

Sony XAV-AX4050. Radio samochodowe z Android Auto i Apple CarPlaySony XAV-AX4050. Radio samochodowe z Android Auto i Apple CarPlay Sony. Materiały producenta

Sony XAV-AX4050. Radio samochodowe z Android Auto i Apple CarPlaySony XAV-AX4050. Radio samochodowe z Android Auto i Apple CarPlay Sony. Materiały producenta

Sony XAV-AX6050. Radio samochodowe z Android Auto i Apple CarPlaySony XAV-AX6050. Radio samochodowe z Android Auto i Apple CarPlay Sony. Materiały producenta



Bezprzewodowy Android Auto i Apple CarPlay

W sklepach zadebiutują modele XAV-AX6050 i XAV-AX4050. Oba przygotowano do bezprzewodowej komunikacji ze smartfonami z Android i iOS. Bez potrzeby podłączania kabla można zatem uruchomić tryb samochodowy Apple CarPlay czy Android Auto. Można także korzystać z łącza Bluetooth bez obawy o spadek jakości dźwięku (problem w wielu starszych urządzeniach), gdyż Sony wreszcie skorzystało z kodeka LDAC oraz zapewniło kompatybilność z zyskującym na popularności bezstratnym formatem FLAC (w porównaniu z MP3 to duży postęp pod względem jakości dźwięku).

W obu stacjach nie zabrakło wbudowanego zaawansowanego cyfrowego procesora dźwięku DSP z korekcją czasu i odległości, by lepiej wykorzystać potencjał głośników zainstalowanych w samochodzie. Łatwiej zatem uzyskać lepszą charakterystykę i scenę dźwiękową dzięki regulacji opóźnienia sygnału do poszczególnych kanałów wyjściowych (5 wyjść). W komplecie także trzyzakresowa zwrotnica oraz 14-pasmowy korektor graficzny. Przewidziano także współpracę z zewnętrznym wzmacniaczem (trzy pary wyjść uwzględniając subwoofer). Szkoda, że nie zdecydowano się na większe podwyższenie napięcia sygnału i zachowano jedynie 5 V (choć to i tak lepiej niż w przypadku wielu porównywalnych radioodtwarzaczy).

Sony XAV-AX4050. Radio samochodowe z Android Auto i Apple CarPlaySony XAV-AX4050. Radio samochodowe z Android Auto i Apple CarPlay Sony. Materiały producenta

Sony XAV-AX4050. Radio samochodowe z Android Auto i Apple CarPlaySony XAV-AX4050. Radio samochodowe z Android Auto i Apple CarPlay Sony. Materiały producenta

Sony XAV-AX4050. Radio samochodowe z Android Auto i Apple CarPlaySony XAV-AX4050. Radio samochodowe z Android Auto i Apple CarPlay Sony. Materiały producenta



Bez błysków światła. I jeszcze bez cen

Czym jeszcze chwali się Sony? W droższej stacji XAV-AX6050 zastosowano bezramkowy projekt (wyświetlacz o przekątnej 6,95" umieszczono w jednej płaszczyźnie z ramką). W tańszej XAV-AX4050 ekran dotykowy osadzono nieco głębiej zachowując klasyczną ramkę i wyeksponowany panel sterujący. Bez względu jednak na wersję zastosowano zupełnie nowy graficzny interfejs, który sprawdzono wspólnie z testerami z różnych regionów świata. Nie zapomniano także o lepszej powłoce antyrefleksyjnej na matrycach.

Choć nowe stacje Sony to produkty w rozmiarze 2DIN to tylna część obudowy została tak skonstruowana, by zmieścić się w rozmiarze o numer mniejszymi, czyli 1 DIN. Dzięki temu stację łatwiej zamontować w samochodach z ciasnymi wnękami (często zdarza się, że miejsce na montaż radia ograniczają elementy układu wentylacji i ogrzewania oraz belki wzmacniające konstrukcję deski rozdzielczej).

Niestety w chwili przygotowania tekstu producent nie zdradził jeszcze cen nowych produktów. Można jednak oczekiwać, że w przypadku droższego modelu XAV-AX6050 cena przekroczy próg 2 tys. zł.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.