Czy tradycyjne uniwersalne audio samochodowe (car audio) przechodzi do historii? Na szczęście nie. Jeszcze nie. Wciąż można znaleźć sklepy z szeroką ofertą głośników, radioodtwarzaczy i wzmacniaczy wielu renomowanych marek. Oczywiście w porównaniu z tym co działo się na rynku jeszcze dziesięć lat temu oferta jest wyraźnie skromniejsza, a liczba corocznych premier znacząco się zmniejszyła.
Na rynku dalej obecni są tak znani japońscy producenci samochodowej elektroniki jak m.in. Alpine, JVC, Kenwood, Pioneer czy Sony oraz mnóstwo małych firm specjalizujących się w głośnikach i wzmacniaczach. Na brak nowości nie można zatem narzekać, czego dobrym przykładem jest znany koncern z Japonii. Jeszcze we wrześniu w sklepach pojawią się nowe zaawansowane samochodowe radia multimedialne firmowane przez Sony.
W sklepach zadebiutują modele XAV-AX6050 i XAV-AX4050. Oba przygotowano do bezprzewodowej komunikacji ze smartfonami z Android i iOS. Bez potrzeby podłączania kabla można zatem uruchomić tryb samochodowy Apple CarPlay czy Android Auto. Można także korzystać z łącza Bluetooth bez obawy o spadek jakości dźwięku (problem w wielu starszych urządzeniach), gdyż Sony wreszcie skorzystało z kodeka LDAC oraz zapewniło kompatybilność z zyskującym na popularności bezstratnym formatem FLAC (w porównaniu z MP3 to duży postęp pod względem jakości dźwięku).
W obu stacjach nie zabrakło wbudowanego zaawansowanego cyfrowego procesora dźwięku DSP z korekcją czasu i odległości, by lepiej wykorzystać potencjał głośników zainstalowanych w samochodzie. Łatwiej zatem uzyskać lepszą charakterystykę i scenę dźwiękową dzięki regulacji opóźnienia sygnału do poszczególnych kanałów wyjściowych (5 wyjść). W komplecie także trzyzakresowa zwrotnica oraz 14-pasmowy korektor graficzny. Przewidziano także współpracę z zewnętrznym wzmacniaczem (trzy pary wyjść uwzględniając subwoofer). Szkoda, że nie zdecydowano się na większe podwyższenie napięcia sygnału i zachowano jedynie 5 V (choć to i tak lepiej niż w przypadku wielu porównywalnych radioodtwarzaczy).
Czym jeszcze chwali się Sony? W droższej stacji XAV-AX6050 zastosowano bezramkowy projekt (wyświetlacz o przekątnej 6,95" umieszczono w jednej płaszczyźnie z ramką). W tańszej XAV-AX4050 ekran dotykowy osadzono nieco głębiej zachowując klasyczną ramkę i wyeksponowany panel sterujący. Bez względu jednak na wersję zastosowano zupełnie nowy graficzny interfejs, który sprawdzono wspólnie z testerami z różnych regionów świata. Nie zapomniano także o lepszej powłoce antyrefleksyjnej na matrycach.
Choć nowe stacje Sony to produkty w rozmiarze 2DIN to tylna część obudowy została tak skonstruowana, by zmieścić się w rozmiarze o numer mniejszymi, czyli 1 DIN. Dzięki temu stację łatwiej zamontować w samochodach z ciasnymi wnękami (często zdarza się, że miejsce na montaż radia ograniczają elementy układu wentylacji i ogrzewania oraz belki wzmacniające konstrukcję deski rozdzielczej).
Niestety w chwili przygotowania tekstu producent nie zdradził jeszcze cen nowych produktów. Można jednak oczekiwać, że w przypadku droższego modelu XAV-AX6050 cena przekroczy próg 2 tys. zł.