Downsizing stosuje się we współczesnych silnikach spalinowych, zarówno z zapłonem iskrowym (benzynowe), jak i samoczynnym (diesle). Polega to w uproszczeniu na zastąpieniu np. jednostki wolnossącej o pojemności 2,0 l. doładowanym silnikiem o mniejszej pojemności, np. 1,6 l., ale rozwijającej taką samą, lub wyższą moc.
Taki zabieg pozwala na uzyskanie dużo niższego spalania przy spokojnej jeździe, gdy turbosprężarka jest nie włączona (nie działa z pełną wydajnością, bądź wcale). Jadąc z niską, stałą prędkością obrotową silnik powinien zużywać mniej paliwa, natomiast gdy potrzebujemy dynamicznie przyspieszyć, dzięki sprężarce dysponujemy potężnym momentem obrotowym.
Saab zapowiedział, że w następcy modelu 9-5 podstawowa jednostka napędowa będzie dysponować pojemnością 1,6 l. i turbosprężarką podnoszącą moc tak, aby wyprzedzanie tym samochodem nie było męczarnią. Najprawdopodobniej silnik będzie od początku przystosowany do pracy na bioetanolu.
mjl, źródło: Autoblog