Nazwa zobowiązuje. Harman Kardon to amerykańska marka ceniona nie tylko w świecie domowego audio. Także w samochodowym nagłośnieniu mieli się czym popisać. W końcu na liście klientów znalazły się takie firmy jak m.in. Alfa Romeo, BMW, Chrysler, Hyundai, Kia, Maserati, Mini, Subaru, Volvo czy Volkswagen. W epoce globalizacji amerykańska marka doczekała się nowego właściciela. Został nim Harman Automotive kontrolowany przez Samsunga. A jednym z kluczowych inżynierów jest nasz rodak-Grzegorz Sikora.
Pierwszy zestaw fabrycznego audio Harman Kardon miałem już okazję sprawdzić. To komplet w Renault Austral, które okazało się znacznie lepsze od tego co Bose przygotowało dla poprzednika, czyi Renault Kadjar. A jak jest w Rafale? Ze schematu wynika, że na pokładzie jest to samo! To dwa głośniki wysokotonowe 25 mm i centralny 80 mm w desce rozdzielczej. Do tego ciekawa kombinacja w przednich drzwiach (woofery 150 mm), szerokopasmowe w tylnych (140 mm i 25 mm) i surround w słupkach C (60 mm) oraz subwoofer 22,4 cm w bagażniku.
Całość zestawiono z radiem multimedialnym z oprogramowaniem Android Automotive. I to już tym bardziej dopracowanym Androidem. Programistom Renault wreszcie udało się rozwiązać znany od lat problem z brakiem dostępu do korekcji dźwięku po uruchomieniu Apple CarPlay. W odmianie z Android 12 i oprogramowaniu 18.10.36.12S wszystko działało, jak należy. Można zatem korzystać z kilku zaprogramowanych charakterystyk dźwięku, które firmuje sam Jean-Michel Jarre oraz prostego trzyzakresowego korektora dźwięku i osobnej regulacji poziomu głośności subwoofera.
Która z charakterystyk jest najlepsza? Na co dzień rekomenduję tryb studio. Sprawdzi się nie tylko do słuchania muzyki, ale i rozmów telefonicznych. Scena jest nieco węższa i głębsza, a dźwięk bardzo zwarty z lekkim akcentem ze strony subwoofera. Co jeszcze można wybrać?
A jak ustawić korektor dźwięku? Na początek tradycyjnie polecam neutralne ustawienie i stopniowe zmiany krok po kroku.
Ogólnie łatwo o wrażenie mocnej dominacji basu. Nic nie trzeszczy! Samochód dobrze spasowano a głośniki dają z siebie sporo. Brakuje jednak większego pazura, choć Harman Kardon próbuje dostarczać jak najwięcej dynamiki i przestrzeni. Jest nieźle. Naprawdę nieźle. Brawo dla Renault jak i Harman Kardon. Samochód udostępniło Renault Polska.