Ludzie na infolinii stracą pracę? RAM z ChatGPT do obsługi klientów. Tak AI wkracza do aut

Masz problem z samochodem? Zawsze możesz zwrócić się o pomoc dzwoniąc na infolinię przygotowaną przez producenta samochodu. Jeden z najbardziej znanych na świecie producentów pikapów skorzystał z pomocy niezwykłego konsultanta. Klientów marki obsłuży ChatGPT. Wbrew pozorom RAM nie jest jedyny.

Sztuczna inteligencja w miejsce prawdziwego konsultanta z krwi i kości. To nie jest żadna odległa wizja filmowa. RAM sięgnął po ChatGPT, którego zadaniem jest obsługa klientów szukających pomocy za pośrednictwem WhatsApp. Na początek usługę wdrożono w Brazylii dla nowego pikapa RAM Rampage, który powstał na bazie popularnego modelu marki Jeep. Rampage to bowiem techniczny krewniak Jeepa Compass.

Zobacz wideo AI zmienia rynek pracy. Parysz: Nie inwestujmy w pierwszej kolejności w dane, tylko w ludzi

Jak skontaktować się z ChatGPT? Nabywcy nowego pikapa muszą sięgnąć po znany komunikator WhatsApp i kanał WhatsApp Ram. ChatGPT rozpoznaje nie tylko tekstowe pytania, ale także nagrania audio czy zdjęcia poszczególnych elementów samochodu. Cyfrowego konsultanta można spytać nie tylko o ciekawostki dotyczące marki i modeli, ale także szczegóły techniczne i porady związane z eksploatacją samochodu. Dociekliwi mogą także pytać o wyposażenie auta i elementy uwidocznione na przesłanych zdjęciach. Stellantis deklaruje, że ChatGPT radzi sobie z analizą obrazu i rozpoznaje sfotografowane elementy pikapa.

Sztuczna inteligencja wciąż niedoskonała

Nie jest tajemnicą, że sztuczna inteligencja wciąż ma swoje ograniczenia. Wiele zależy od wprowadzonej bazy danych. Stąd w przypadku pikapa RAM podstawowym źródłem informacji stała się oficjalna instrukcja obsługi samochodu oraz uproszczona instrukcja serwisowa. Można zatem uzyskać informacje o zalecanej konserwacji, przeglądach czy wymianie takich elementów jak klocki hamulcowe, czy płynów eksploatacyjnych.

RAM nie jest jedyną marką w grupie Stellantis, która eksperymentuje z ChatGPT. Pilotażową usługę "SoundHound AI powered by ChatGPT" wdraża w Europie francuski DS. Na wybranych rynkach (Francja, Hiszpania, Niemcy, Wielka Brytania i Włochy) ChatGPT wzbogacił pokładowego asystenta głosowego DS Iris. Przez kilka miesięcy (do końca lutego 2024 r.) klienci skorzystają z rozszerzonego asystenta, który przyda się jako przewodnik turystyczny czy autor bajek dla dzieci podróżujących samochodem. Użytkownicy zapytają o bieżący repertuar, pobliskie atrakcje czy quizy na czas jazdy.

Po sztuczną inteligencję sięgają także inny firmy. Mercedes planuje integrację narzędzia Microsoftu w większości swoich samochodów (twórcy zapowiadają, że ChatGPT będzie reagować na bardziej złożone polecenia). Intensywne prace prowadzi także TomTom, który szykuje nową generację pokładowego systemu infotainment dla koncernów motoryzacyjnych (z usług firmy korzystał przez lata m.in. koncern Renault). Z pewnością lista firm będzie się stale wydłużać. 

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.