IBIS - nowy akumulator przeznaczony do aut i zasilania stacjonarnego od Stellantis i Saft

Po czterech latach projektowania, modelowania i symulacji, zespół składający się z 25 osób, w tym badaczy z CNRS (Francuskie narodowe centrum badań naukowych) i inżynierów Stellantis i Saft, zaprezentował innowacyjny prototyp akumulatora magazynującego energię, który łączy funkcje falownika i ładowarki.

Projekt badawczy znany pod nazwą IBIS - Intelligent Battery Integrated System (Zintegrowany system inteligentnych akumulatorów) pozwolił inżynierom opracować wydajny akumulator, który po zastosowaniu w pojeździe elektrycznym zwiększy jego zasięg, a jednocześnie akumulator będzie bardziej niezawodny i tańszy w produkcji. Do tego kompaktowy rozmiar pozwoli na zaoszczędzenie miejsca wewnątrz pojazdu. Więcej o samochodach elektrycznych piszemy na stronie głównej Gazeta.pl.

W komunikacie prasowym przygotowanym przez Stellantis czytamy, że dostępny od lata 2022 roku prototyp demonstracyjny jest przedmiotem licznych patentów i stanowi prawdziwy przełom w odniesieniu do obecnie używanych systemów konwersji energii elektrycznej. Projekt potwierdził zasadność wielu nowych koncepcji technicznych i umożliwił opanowanie ich działania z myślą o przyszłych zastosowaniach w sektorze motoryzacyjnym i energetyce stacjonarnej. W dziedzinie elektromobilności projekt IBIS ma doprowadzić do przyjęcia nowych standardów w projektowaniu elektrycznych układów napędowych.

IBIS w pojazdach marki Stellantis przed zakończeniem bieżącej dekady

Dzięki IBIS, karty konwersji, które spełniają funkcje falownika i ładowarki, montowane są możliwie jak najbliżej ogniw akumulatorów litowo-jonowych. Zaawansowany system sterowania umożliwia akumulatorowi bezpośrednie wytwarzanie prądu przemiennego dla silnika elektrycznego.

Partnerzy projektu IBIS koncentrują się obecnie na realizacji w pełni funkcjonalnego prototypu pojazdu, który będzie testowany na stanowiskach i torach testowych Stellantis, a także na drogach. Zespół projektowy IBIS zamierza udostępnić tę technologię w pojazdach marki Stellantis przed zakończeniem bieżącej dekady.

Niższa masa oraz obniżony koszt produkcji

Dzięki opracowaniu wydajnej i konkurencyjnej cenowo technologii, projekt IBIS oferuje możliwość zmniejszenia masy pojazdu oraz kosztów produkcji elektrycznych układów napędowych, a także kosztów produkcji pojazdów, oferując jednocześnie szeroki zakres nowych funkcji.

W dziedzinie stacjonarnego magazynowania energii i integracji energii z odnawialnych źródeł energii, partner projektu, firma Saft, będzie oferować gotowe do użytku instalacje o zwiększonej dostępności akumulatorów, zapewniające optymalne wykorzystanie zainstalowanej energii przy zmniejszonym wpływie na środowisko. Wewnętrzna architektura akumulatora IBIS spowoduje uproszczenie obsługi przy jednoczesnym zmniejszeniu wpływu na środowisko.

Od ponad 100 lat Saft działa na polu innowacji przemysłowych systemów akumulatorowych. Jako pionierzy w tej nowoczesnej dziedzinie, nasi naukowcy są w stanie prowadzić programy badawcze, takie jak IBIS, w perspektywie długoterminowej. Cieszymy się, że możemy współpracować z innymi uznanymi partnerami w tej dziedzinie, nad tym innowacyjnym projektem, którego celem jest zrewolucjonizowanie mobilności elektrycznej i stacjonarnego magazynowania energii

- powiedział Cedric Duclos, dyrektor generalny Saft.

Projekt IBIS jest finansowany przez Future Investment Plan, zarządzany przez francuska ADEME (Agencja do spraw Środowiska i Zarządzania Energią) i koordynowany przez Stellantis. W projekt zaangażowani są partnerzy przemysłowi Saft (grupa TotalEnergies), E2CAD i Sherpa Engineering, laboratoria badawcze francuskiego Narodowego Centrum Badań Naukowych CNRS (GeePs, SATIE, LEPMI) oraz Institut Lafayette.

Zobacz wideo Jeszcze w latach 50. będziemy użytkować samochody spalinowe
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.