Honda zrobi buty z nawigacją. Będą zbawieniem dla niewidomych i słabo widzących

Projekt obuwia z systemem nawigacyjnym rozwijany przez Hondę to nie gadżet tylko rozwiązanie, które może ułatwić życie osobom z niepełnosprawnościami. Pod warunkiem, że będzie dobrze działać. O tym, czy tak jest, przekonamy się za około dwa lata.

Nawigacja satelitarna określająca pozycję przy pomocy systemów typu GPS zrewolucjonizowała małe i duże wyprawy. Dzięki nowej firmie Ashirase finansowanej przez Honda Motor może ułatwić nawet najkrótsze podróże: codzienne trasy do sklepu, szkoły i pracy. Wiele osób pokonuje krótkie dystanse na piechotę. Większości przychodzi to bez wysiłku, ale są tacy, dla których stanowią prawdziwe wyzwanie.

Zobacz wideo Do Studia Biznes przyjechał Volkswagen Tiguan w wersji hybrydowej plug-in

Chodzi o osoby z niepełnosprawnościami. Ociemniali, niewidomi i słabowidzący też chcą prowadzić normalne życie, ale miejskie chodniki są dla nich prawdziwym torem przeszkód. Pokonanie dystansu, który nie stanowi problemu dla w pełni sprawnych osób, dla nich jest olbrzymią trudnością, z którą muszą się mierzyć na co dzień. W dodatku często mają dzieci, za które są odpowiedzialni.

Z badań przeprowadzonych przez Hondę wynika, że tylko w Japonii może być około 1,64 miliona ludzi dotkniętych tym rodzajem niepełnosprawności, a ich liczba będzie rosła. Dlatego projekt Ashirase finansowany przez Hondę tym bardziej jest wart zainteresowania. Zwłaszcza, że pomysłodawca firmy Ashirase, Wataru Chino wpadł na całkiem prosty w teorii pomysł.

AshiraseAshirase fot. Honda/KEI KATO

Japończyk opracował system pieszej nawigacji, kiedy członek jego rodziny uległ wypadkowi, który spowodował znaczne pogorszenie wzroku. Wataru Chino zwrócił się następnie do Hondy z prośbą o finansowanie.

Projekt polega na zespoleniu odpowiedniej aplikacji nawigacyjnej na smartfonie z butami wyposażonymi w bezprzewodowe złącze komunikacyjne Bluetooth, akcelerometr i silniczki elektryczne wywołujące wibracje. Mechanizm działania jest analogiczny do telefonów komórkowych lub padów w konsolach do gier.

Ustawienia Google Android AutoGoogle ma pomysł, jak wykosić nawigację konkurencji w Android Auto. Użytkownicy protestują

Na podstawie danych o pozycji użytkownika i kierunku ruchu określanych przez duet telefon-czujnik, obuwie ma informować, w którym kierunku powinien iść człowiek korzystający z takiej pomocy, aby sprawnie i bezpiecznie dotrzeć do wybranego celu. Wibracje mają być tak precyzyjne, że ich lokalizacja wskaże odpowiedni kierunek. Może również nakazać zatrzymanie się w przypadku niebezpiecznej sytuacji, ale to wymagałoby większej liczby czujników oraz danych.

 

Nawigacja wibracyjna Ashirase może działać na każdym obuwiu

Prototypy urządzenia Ashirase wyglądają jak czujniki kroków dla biegaczy. W przyszłości mogą i pewnie będą stanowić część obuwia. Dzięki temu staną się wygodniejsze. Nowe rozwiązanie budzi nasz zachwyt, ale również i wątpliwości. Żeby projekt urządzenia tak istotnego z perspektywy bezpieczeństwa przerodził się w przedsięwzięcie biznesowe, przede wszystkim musi sprawnie działać.

W tej chwili największym zagrożeniem może być precyzja komercyjnych systemów pozycjonowania satelitarnego. Od momentu zniesienia narzuconych przez wojsko ograniczeń oryginalny system GPS jest coraz dokładniejszy. Prezydent USA Bill Clinton nakazał jego operatorom zaprzestania zakłócania dokładności 1 maja 2000 roku. Oprócz tego zgodnie z amerykańskim prawem dostęp do GPS ma pozostać bezpłatny.

Na rynku jest kilka takich satelitarnych sieci: amerykański GPS, rosyjski GLONASS, europejski Galileo, indyjski IRNSS i chiński Compass. Niektóre mogą współpracować ze sobą i z tej możliwości korzystają współczesne smartfony oraz smartwatche - inteligentne zegarki.

AshiraseAshirase fot. Honda/KEI KATO

Takie urządzenia dodatkowo wspomagają się lokalizacją uzyskiwaną na podstawie połączeń z sieciami bazowymi przekaźników telefonii komórkowej (BTS), bezprzewodowymi sieciami lokalnymi Wi-Fi. Ostatnio zaczynają korzystać też z nowej wyjątkowo precyzyjnej technologii UWB (Ultra Wide-Band).

Wszystkie wymienione mechanizmy mogą być stopniowo wprowadzane do urządzeń Ashirase w celu zwiększenia dokładności. Bo obok niezawodności, to najważniejsza cecha inteligentnych butów, od których może zależeć życie ich właścicieli.

Reklama w WazeDarmowy hamburger i keczup w korku. Początek reklamy w autach brzmi nieźle, ale nie cieszcie się za wcześnie

Rynkowa premiera urządzeń Ashirase została zaplanowana na marzec 2023 roku. Finansowaniem interesującego pomysłu Wataru Chino zajmuje się specjalny oddział koncernu Honda. Firma nazwana IGNITION ma być inkubatorem ciekawych pomysłów. Ashirase to jeden z nich. Firma nie wyklucza przekształcenia sposobu finansowania. W przyszłości być może zacznie zbierać fundusze od przyszłych klientów. Mechanizm "crowdfundingu" jest używany przez wiele startupów.

Więcej o: