Volvo XC60 T6 Recharge - test hybrydowego SUV-a plug-in

Jakie jest najnowsze Volvo XC60 T6 Recharge? Czy hybryda plug-in to napęd, który sprawdzi się w różnych scenariuszach użytkowania? Czy hybrydowy napęd z wtyczką jest elastyczny? Jakie zużycie paliwa? Jaki zasięg na prądzie? Co z komfortem podróży? Mnóstwo pytań, które z pewnością zadają osoby zainteresowane tym modelem. Odpowiedzi na te i inne poznaliśmy testując najnowsze Volvo XC60 T6 Recharge.

Volvo XC60 - lider popularności

Volvo XC60 to bardzo popularny model. Dość powiedzieć, że w naszym kraju jest to nie tylko najpopularniejszy SUV klasy wyższej, ale w ogóle najpopularniejszy model w segmencie premium, bez względu na typ rozważanego nadwozia. Volvo XC60 pozostaje najchętniej kupowanym autem segmentu premium od ponad 12 lat! W zasadzie na tym można by zakończyć. W końcu przez tak długi czas, trudno uznać, by ta popularność była dziełem przypadku czy chwilowej mody, a nie realnych korzyści i zalet tego modelu. To jednak byłoby przesadne uproszczenie. Warto zdać sobie sprawę, że marka Volvo nie spoczywa na laurach. Volvo XC60 to model, który w obecnej, drugiej generacji, jest stale modernizowany i ulepszany. Czego zatem można się spodziewać po najnowszym Volvo XC60 T6 Recharge, czyli hybrydzie plug-in? Mieliśmy okazję to sprawdzić w naszym teście, podczas którego sprawdzaliśmy różne scenariusze wykorzystania i używaliśmy auta na praktycznie każdym typie dróg.

Volvo XC60 T6 Recharge - test hybrydowego SUV-a

Volvo XC60 - kompaktowy i przestronny

Aktualna generacja kompaktowego SUV-a Volvo to samochód, który jest już znany na polskich drogach. Swój rynkowy debiut model miał w 2017 roku. Jednakże ten ponad 4,7-metrowy SUV wciąż przykuwa spojrzenia. Klasyczna, modna i wpadająca w oko forma SUV-a w naszym egzemplarzu testowym w wersji Plus Dark została dodatkowo uatrakcyjniona błyszczącą czernią grilla przeciętego wizualnie chromowanym logo marki. Czarne są też ramki szyb, relingi dachowe i obudowy lusterek bocznych, a nieco inaczej poprowadzona, łamana czarna linia łącząca boczne kurtyny w pasie przednim przydaje autu bardziej dynamicznego wyglądu. Dodatkowo biały perłowy lakier Crystal White obecny w naszym egzemplarzu testowym, tylko podkreślał miły dla oka kontrast z czarnymi, błyszczącymi elementami nadwozia.

Volvo XC60 charakteryzuje się sporym rozstawem osi, wynoszącym 2865 mm. Wnętrze nie tylko jest przestronne i komfortowe, zarówno w pierwszym jak i w drugim rzędzie, ale też dopieszcza kierowcę i pasażerów komfortem i eleganckim wykończeniem. Ambientowe, bardzo miękkie i subtelnie rozproszone oświetlenie wnętrza przydaje przestrzeni pasażerskiej ciepłej, domowej przytulności. Zwiększa ono też funkcjonalność. W nocy nie musimy na ślepo celować w uchwyty na napoje, wypatrywać przedmiotów w elegancko flokowanych kieszeniach w boczkach drzwi czy szukać klamek. Wszystkie te elementy również dyskretnie podświetlono. Także pasażerowie tylnej kanapy mają do swojej dyspozycji dyskretne lampki do czytania.

W wersji Plus Dark możemy również liczyć na elektryczną regulację fotela kierowcy i pasażera z przodu, wraz z wysuwanym podparciem podudzi czy pamięcią ustawień. Pasażerowie tylnej kanapy mają do dyspozycji szeroki, miękki podłokietnik z wysuwanymi z niego uchwytami na napoje, skrajne siedziska tylnej kanapy w naszym egzemplarzu były również podgrzewane, tak jak i przednie fotele. Nie zapomniano o gniazdkach USB-C. Dostęp do nich ma każdy: 2 gniazdka z przodu, 2 z tyłu, dodatkowo w tunelu środkowym przedniego rzędu ulokowano ładowarkę indukcyjną świetnie wkomponowaną w przesłanianą elegancką roletką półeczkę.

Volvo XC60 T6 Recharge - funkcjonalność i wygoda

Przestrzeń bagażowa jest w zupełności wystarczająca również na dłuższe podróże. Bagażnik o pojemności całkowitej 468 litrów możemy w razie potrzeby zwiększyć do 1395 litrów poprzez złożenie oparć tylnej kanapy. Jednak chcąc przewieźć wąskie, dłuższe przedmioty nie trzeba składać siedzeń, bo za tylnym podłokietnikiem jest składana przelotka, dająca nam otwór, w który możemy np. zmieścić narty. Funkcjonalność bagażnika zwiększają liczne schowki pod podłogą, zgrabne wnęki na drobiazgi za nadkolami dodatkowo osłonięte elastyczną siatką. Załadunek ułatwia podnosząca się roleta (nie trzeba jej zwijać), a także elektrycznie i bezdotykowo otwierana klapa bagażnika.

Jeżeli chodzi o przestrzeń w kabinie, samochód ten zapewnia bardzo komfortową podróż czterem osobom. Dzięki szerokiemu nadwoziu także środkowe miejsce z tyłu jest tu zauważalnie wygodniejsze niż w wielu innych kompaktowych SUV-ach na rynku. Bez względu na nasze gabaryty zawsze będziemy mieć miejsce na nogi, kolana, stopy czy nad głową. Przednie fotele są świetnie wyprofilowane zapewniając optymalny kompromis pomiędzy komfortem, a trzymaniem ciała w zakrętach. A biorąc pod uwagę napęd, to trzymanie ciała może się przydać.

Volvo XC60 T6 Recharge - elastyczny napęd

Volvo w ostatnich latach mocno popracowało nad efektywnością układów napędowych w modelu XC60. My testowaliśmy wariant T6 Recharge. To oznacza, że pod maską wozu pracuje czterocylindrowa, rzędowa, turbodoładowana (turbo+kompresor) jednostka benzynowa o pojemności 2 litrów, mocy 253 KM i 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jest ona wspomagana przez mocny, 145-konny, elektryczny silnik napędzający tylną oś i oferujący 305 Nm od startu. W efekcie sumaryczna moc napędu kierowanego na obie osie pojazdu to konkretne 350 KM, które trafiają na koła za pośrednictwem bardzo sprawnie działającej skrzyni automatycznej o ośmiu przełożeniach.

Volvo XC60 T6 Recharge - dynamika i komfort jazdy

Takie parametry napędu dają tej wersji Volvo XC60 ponadprzeciętną dynamikę. Pierwsze 100 km/h auto jest w stanie uzyskać w zaledwie 5,6 sekundy. Miejskie 50 km/h Volvo XC60 T6 Recharge uzyskuje w nieco ponad 2 sekundy. Jednak akurat w mieście znacznie rozsądniejszym sposobem jazdy jest przełączenie pojazdu w tryb wyłącznie elektryczny, wówczas dynamika jest nieco słabsza, ale do 80 km/h auto chętnie i zdecydowanie się rozpędza, co na miasto wystarcza aż nadto. Mamy wówczas także inną, olbrzymią zaletę: brak emisji spalin i zerowe (realnie) spalanie benzyny. Na jakim dystansie? Do tego jeszcze wrócimy. Jeżeli chodzi o prędkość maksymalną, to tu nie ma niespodzianek. Volvo już jakiś czas temu ogłosiło, że wszystkie produkowane przez tę markę modele, bez względu na moc napędu, mają ograniczoną prędkość maksymalną do 180 km/h.

Bardzo dobrze oceniamy pracę napędu elektrycznego. Widać zdecydowanie poprawę, którą wniosła modernizacja tego układu przeprowadzona w 2021 roku. Wówczas Volvo zwiększyło moc komponentu elektrycznego (do 145 KM, wcześniej było to 87 KM). Zwiększono również pojemność akumulatora trakcyjnego z 11,6 kWh do aktualnych 18,8 kWh. W efekcie kierowca spokojnie pokonujący rutynową, codzienną trasę w mieście, nie musi się obawiać, że przypadkowo wymusi aktywację napędu spalinowego. Moc elektryczna jest w mieście w zupełności wystarczająca.

Volvo XC60 T6 Recharge - realny zasięg i spalanie

Ocena realnego zasięgu, zużycia energii i spalania paliwa powinna uwzględniać różne scenariusze użytkowania. Sprawdziliśmy to auto wielokrotnie pokonując różnego typu trasy: tzw. "codzienną" ok. 40 kilometrową trasę miejską, dłuższy dystans (160 km) trasy mieszanej, płynną jazdę (50 km) po drogach krajowych oraz podróż "wakacyjną" czyli 500 km bez doładowywania akumulatora trakcyjnego. I jak?

W mieście, pod warunkiem regularnego doładowywania auta w domowym garażu (to najtańsza forma uzupełniania energii w autach elektrycznych i zelektryfikowanych, przyjmujących prąd z zewnętrznych źródeł), mamy szansę bardzo, bardzo ograniczyć wizyty na stacji benzynowej. Volvo deklaruje, że model XC60 T6 Recharge ma 76 km zasięgu wyłącznie na prądzie (w cyklu mieszanym WLTP). Czy taki zasięg da się uzyskać? Jak najbardziej. Jeżdżąc tym modelem w ciepłe letnie dni, zawsze 50-kilometrową trasę udawało się pokonać wyłącznie na prądzie i po powrocie komputer pokładowy wyświetlał jeszcze co najmniej kilkanaście kilometrów pozostałego zasięgu. Zimą zasięg pewnie nieco spadnie, bo fizyki nie oszukamy, ale dobra wiadomość jest taka, że kierowca dbający o ładowanie, zawsze może liczyć na 50 km zasięgu bez emisji spalin i to bez względu na styl jazdy.

Pokonanie dłuższej 160-kilometrowej trasy startując z całkowicie naładowanym akumulatorem trakcyjnym oznaczało uzyskanie średniego spalania na poziomie zaledwie 5,5 l/100 km. Przy czym wynik ten zawyżyła ta część dystansu, kiedy akumulator trakcyjny był już rozładowany (choć nigdy nie jest on rozładowywany do pełna). Jednak nawet pokonanie długiej, 500-kilometrowej trasy "na raz" nie oznaczało wysokiego spalania. Komputer pokładowy wskazał średnią 6,4 l/100 km, co biorąc po uwagę jak mocnym autem dysponowaliśmy, można uznać za rewelacyjny rezultat. Jedynie na autostradzie w sytuacji gdy podróżujemy z maksymalną, legalną prędkością i mamy rozładowany akumulator spalanie przekroczy 8 l/100 km. Warto też dodać, że zbiornik paliwa mieści 71 litrów benzyny. To kolejny atut Volvo. W wielu hybrydach plug-in pojemności baku są mocno ograniczone, nawet poniżej 40 litrów. W efekcie w dłuższych trasach kierowcy takich aut często muszą odwiedzać stacje paliw. W Volvo XC60 T6 Recharge, nie ma takiej potrzeby. Realny zasięg w dłuższej trasie za każdym razem przekroczy 800 km. Mało która hybryda plug-in tak potrafi.

Volvo XC60 T6 Recharge - wnioski, podsumowanie, ceny

Volvo XC60 T6 Recharge to przykład konstrukcji bardzo dojrzałej i przemyślanej. Auto jest komfortowe, funkcjonalne, ma bardzo mocny, aż nadto wystarczający na drogi publiczne napęd i zapewnia ponadprzeciętną wygodę podróżowania dzięki nienachalnie, ale skutecznie działającym systemom asysty kierowcy, pneumatycznemu zawieszeniu świetnie dobranemu pod kątem dostępnych trybów jazdy i świetnie wyprofilowanym, wygodnym siedziskom.

Ceny? Nowe Volvo XC60 Recharge, czyli odmianę z napędem hybrydowym plug-in, dokładnie takim samym, jak nasz testowy egzemplarz możemy mieć dziś już za 257 900 zł.

Reklama marki VOLVO POLSKA SP. Z O.O.