Historia rozwoju hatchbacków Toyoty: jak producent dopasowuje swoje auta do potrzeb klientów?

To samochody są dla klientów, a nie klienci dla samochodów. Dewiza, o której w dzisiejszych czasach pamięta coraz mniej producentów, wciąż jest kluczowa dla rozwoju gamy modelowej Toyoty. Modele takie, jak Corolla, RAV4, Camry czy Toyota C-HR powstały z uwzględnieniem wymagań kierowców z całego świata - Toyota zawsze proponowała auta, które nie tylko wpisywały się w modę, ale przyciągały również pożądanymi przez kierowców właściwościami. Tym razem warto przypomnieć o tym, jak ofertę Toyoty zmieniła moda na hatchbacki. Toyota Corolla Hatchback i Toyota Yaris to przykłady samochodów, które zawojowały rynek, bo wyczerpująco odpowiedziały na oczekiwania kierowców.

Toyota Corolla Hatchback – ikona segmentu

Toyota Corolla Hatchback to w świecie aut kompaktowych legendarny model. Jego historia sięga lat 60., choć wersja hatchback pojawiła się w ofercie nieco później. Jakie są korzenie Corolli?

Toyota znana przez kierowców na całym świecie pojawiła się jako rozszerzenie gamy modelowej w 1966 roku. Od początku był to wyjątkowo innowacyjny model, bo nowa fabryka w Takaoka, w której produkowana była Corolla, imponowała nowoczesnością – pracami zakładu zarządzały komputery. Wytwarzana jako sedan, kombi i coupé, Toyota Corolla pierwszej generacji zdobyła serca klientów na rodzimym rynku. Najlepsze czasy dla nowego modelu miały jednak dopiero nadejść. Corolla ewoluowała, z generacji na generację wprowadzając kolejne ulepszenia, poprawiając osiągi, zmniejszając zużycie paliwa aż w końcu, w piątej odsłonie (która została pokazana światu w 1983 roku) debiutując w odmianie hatchback.

Wcześniejsze pokolenia Corolli występowały także w pokrewnym nadwoziu liftback, ale to piąta generacja wprowadziła hatchbacka, jakiego znamy. Chodzi o auto o dwubryłowym nadwoziu, z sylwetką powszechnie określaną jako samochód „ze ściętym tyłem". Ogromną popularnością, również na polskich drogach, cieszyły się auta takie, jak Toyota Corolla E12 Hatchback czy Corolla E11 Hatchback. Na długo przed wprowadzeniem na rynek oszczędnych hybrydowych napędów, Toyota podbijała rynek niezawodnymi, praktycznymi i solidnymi modelami.

Toyota Corolla Hatchback różni się od wersji kombi nieco mniejszą długością i brakiem słupka D (kombi ma dodatkowe okno boczne w tylnej części nadwozia), a od sedana – mniejszymi wymiarami i klapą bagażnika, która otwiera się wraz z szybą. Krótko mówiąc, dostęp do bagażnika w hatchbacku jest nieco łatwiejszy, a bardziej kompaktowe wymiary czynią to auto lepiej dopasowanym do potrzeb miejskich kierowców. I zdaniem niektórych jeszcze zgrabniejszym. To ostatnie jest rzeczą gustu, jednak subiektywnym ocenom wymykają się solidne zalety, a wśród nich dane techniczne i parametry, które obiektywnie możemy opisać liczbami.

Toyota Corolla Hatchback w najnowszej odsłonie jest bowiem nieprzeciętnie oszczędnym, przestronnym i dynamicznym autem. Jej zalety sprawiły, że model stał się światowym bestsellerem, a szczególnie często wybierana w Europie odmiana hatchback od lat zajmuje czołowe miejsca w rankingach sprzedaży. Jakie są główne zalety Corolli obecnej, dwunastej generacji po liftingu?

Przede wszystkim - hybrydowy napęd piątej generacji. Podstawowy układ to 1.8 Hybrid, a kierowcy, którzy potrzebują więcej mocy, mogą zdecydować się na wersję 2.0 Hybrid Dynamic Force. Tu liczby mówią same za siebie - średnie zużycie paliwa od zaledwie 4,4 l/100 km, moc 140 lub 194 KM, przyspieszenie od 0 do 100 km/h nawet w 7,4 s (w przypadku wariantu 2.0). Układy napędowe mają nie tylko fantastyczny stosunek spalania do osiągów, ale także przez lata dały się poznać jako niebywale niezawodne konstrukcje. Corolla Hatchback występuje dziś tylko w wersji hybrydowej i z automatyczną skrzynią biegów e-CVT. Dopracowany, zelektryfikowany układ to jednak nie koniec zalet.

Toyota Corolla Hatchback

Corolla Hatchback to obecnie jeden z najlepiej wyposażonych modeli w segmencie. Już podstawowa wersja wyposażenia zawiera elementy takie jak kamera cofania, system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym, automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja, układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych, rowerzystów i motocyklistów, układ awaryjnego zatrzymania pojazdu (EDSS) czy nawet inteligentny adaptacyjny tempomat, który u wielu konkurentów wymaga dopłaty.

Zalety nadwozia typu hatchback

Co sprawia, że hatchbacki są tak popularne i cenione, przede wszystkim na Starym Kontynencie? To proste – ten rodzaj nadwozia został opracowany z myślą o oszczędzaniu przestrzeni bez ograniczania walorów praktycznych. Hatchback to 5-drzwiowe i funkcjonalne nadwozie, a otwierana wraz z szybą klapa bagażnika ułatwia dostęp do przestrzeni bagażowej. W praktyce hatchback to nieco skrócone kombi – właśnie dlatego ten rodzaj auta rewelacyjnie sprawdza się jako główny samochód w domu i jest często spotykany na drogach w całej Europie. Mniejsze i zarazem lżejsze hatchbacki wyróżniają się też oszczędnością. Wprawdzie aerodynamika nadwozia jest często lepsza w limuzynach oraz coupé, w miejskich warunkach jazdy i przy niższych prędkościach znacznie bardziej liczą się oszczędności wynikające właśnie z mniejszych wymiarów oraz niższej masy.

Odkryj więcej zalet >>> https://www.toyota.pl/nowe-samochody/corolla-hatchback

Toyota Yaris Hatchback

Oprócz kultowej Corolli, Toyota ma w ofercie nieco mniejszego hatchbacka. To doskonale znany Yaris, który wprowadził klasę aut miejskich w nowe millenium. Model zadebiutował pod koniec lat 90. i szybko zyskał popularność wśród odbiorców, którzy stawiali na niezawodne, praktyczne i bezpieczne auto segmentu B. Toyota Yaris Hatchback dziś występuje w czwartej odsłonie, kontynuuje chlubne tradycje, ale znacznie różni się od poprzednika. Chodzi o nową płytę podłogową i architekturę TNGA, z której wynika całe mnóstwo zalet.

Toyota Yaris czwartej generacji jest o 5 mm krótsza i o 40 mm niższa od poprzednika. Jakim cudem w środku jest więcej miejsca? To zasługa wspomnianej już platformy, większej szerokości i rozciągniętego o całe 50 mm rozstawu osi. Toyota postawiła na optymalne wykorzystanie przestrzeni, a dzięki temu Yaris jest nie tylko przestronny, ale i zwinniejszy niż kiedykolwiek. Nowoczesna konstrukcja sprawia, że za kierownicą siedzi się niżej, a pozycja do jazdy jest lepsza niż w większości aut miejskich. Omawiając kluczowe zalety nie można też pominąć hybrydowego napędu. Od niedawna Yarisa Hybrid można mieć z mocniejszym, 130-konnym napędem, w którym stosowana jest najnowsza przekładnia hybrydowa piątej generacji.

Toyota Yaris występuje z silnikami 1.5 Dynamic Force o mocy 125 KM, 1.5 Hybrid Dynamic Force o mocy 116 KM oraz nowym, wspominanym wyżej, napędem 1.5 Hybrid Dynamic Force, który osiąga 130 KM. Hybryda Toyoty w tak małym aucie daje prawdziwy popis oszczędności, bo napęd 1.5 Hybrid Dynamic Force 116 KM zużywa średnio od 3,8 l/100 km. Świetna dynamika jazdy i automatyczna skrzynia biegów to kolejne zalety, które łatwo docenić w mieście.

Podobnie, jak większa Corolla, Toyota Yaris kusi wyposażeniem, które zdecydowanie wyróżnia ten model na rynku. W ofercie najnowszego Yarisa jest aż 6 wersji, a już bazowa odmiana Active oferuje klimatyzację, kamerę cofania, system wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS), układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA), system multimedialny Toyota Touch 3 z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 9 cali oraz adaptacyjny tempomat. W najwyższych wersjach możemy cieszyć się z systemu bezkluczykowego, wyświetlacza HUD na przedniej szybie, skórzanej tapicerki czy 18-calowych felg aluminiowych. W tak szerokiej gamie każdy znajdzie auto skrojone pod swoje wymagania.

Dowiedz się więcej o Toyocie Yaris Hybrid

Toyota Corolla Hatchback GR SPORT – sportowa ewolucja

Wróćmy jednak do Corolli. Kompaktowy Hatchback występuje dziś w specjalnej wersji, która sprawia, że Corollą mogą zainteresować się klienci, którzy do tej pory nie rozważali tego modelu. GR SPORT to odmiana, dzięki której Toyotę mogą wziąć pod uwagę kierowcy, którzy liczą na nieco bardziej sportowe wrażenia z jazdy, doskonałe prowadzenie i inspirowane światem sportu wzornictwo.

Toyota Corolla Hatchback GR SPORT wygląda zadziornie, ale zmiany względem pozostałych wersji nie kończą się na stylistyce. Hybrydowy kompakt w usportowionej wersji zyskał nieco sztywniejsze nastawy układu jezdnego, a na liście opcji pojawił się pakiet AVS – system aktywnego zawieszenia o dynamicznie regulowanej charakterystyce amortyzatorów. Jeśli się na niego zdecydujemy, Corollę GR SPORT można jeszcze bardziej dostosować do swoich potrzeb i zmienić twardość zawieszenia, wybierając jeden z kilku trybów jazdy. Oprócz tego GR SPORT oznacza komplet dodatków, takich jak 17-calowe felgi aluminiowe, trójramienna kierownica sportowa obszyta perforowaną skórą, dach w kolorze fortepianowej czerni, lakierowane na czarno lusterka zewnętrzne, nakładki progowe GR SPORT czy przycisk do uruchamiania silnika z logo sportowej dywizji Toyoty. Ta wersja specjalna to swego rodzaju uhonorowanie sportowych sukcesów japońskiej marki. Ci, którym świat motorsportu nie jest obcy, doskonale wiedzą, że Toyota ma się czym pochwalić. W ostatnich latach święci triumfy na rajdowych oesach, bezdrożach rajdów terenowych, a także na torach w rozmaitych seriach wyścigowych.

Toyota Corolla Hatchback

Wersje Toyoty Corolli Hatchback – przegląd

Nowa Toyota Corolla Hatchback jest obecnie oferowana w pięciu wersjach wyposażenia. Czym wyróżniają się poszczególne poziomy i czym przekonują klientów? Powiedzieliśmy już o tym, co zawiera bazowa odmiana Active. Za niewielką dopłatą możemy jednak wybrać Corollę w wersji Comfort. Standardem są w niej 16-calowe felgi aluminiowe, Digital Cockpit, czyli 12,3-calowy ekran cyfrowych zegarów, a także system multimedialny Toyota Smart Connect z większym, bo 10,5-calowym ekranem.

Toyota Corolla Hatchback Style to 17-calowe felgi aluminiowe, tapicerka materiałowa z elementami skóry, LED-owe światła, przyciemniane szyby tylne, system bezkluczykowego dostępu do samochodu, bezprzewodowa ładowarka do smartfona w konsoli centralnej, a także przednie oraz tylne czujniki parkowania. No i oczywiście elementy dostępne w niższych wersjach wyposażenia.

Wyżej w gamie pozycjonowana jest opisana wyżej wersja GR SPORT, a na szczycie stoi wariant Executive – najlepiej wyposażona wersja nowej Corolli. Standardem są w niej 18-calowe felgi, skórzana tapicerka, wyświetlacz HUD na przedniej szybie oraz garść innowacji – asystent bezpiecznego wysiadania z pojazdu (SEA), który ostrzega przed niebezpieczeństwem, gdy pasażerowie otwierają drzwi, system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z funkcją automatycznego hamowania (nieoceniony podczas cofania z miejsca parkingowego), a także BSM, czyli układ monitorowania martwego pola w lusterkach.

Reklama marki TOYOTA CENTRAL EUROPE SP. Z O.O.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.