Model EX90 to ważny krok do osiągnięcia tego strategicznego celu. Drugim ze strategicznych celów Volvo jest osiągnięcie całkowitej neutralności klimatycznej do roku 2040. Volvo EX90 zawiera około 15 procent odzyskanej stali, 25 procent odzyskanego aluminium, a także 48 kilogramów przetworzonych tworzyw sztucznych i materiałów pochodzenia biologicznego, co odpowiada około 15 procentom wszystkich tworzyw sztucznych użytych w samochodzie – najwięcej ze wszystkich samochodów Volvo do tej pory.
Zewnętrznie Volvo EX90 nie odbiega przesadnie od sprawdzonej sylwetki poprzednika, zresztą od dużego, siedmioosobowego samochodu trudno oczekiwać stylistycznych fajerwerków. A samochód jest naprawdę spory – ma pięć metrów długości, 196 cm szerokości i 174 cm szerokości. To pozwala przewieźć nie tylko siedem osób, ale także ich bagaże – pojemność bagażnika może sięgać prawie 2000 litrów. Zresztą wnętrze Volvo EX90 to wyznacznik nowego stylu marki – jest nie tylko proste i eleganckie, ale także jeszcze bardziej zorientowane na kierowcę, a przy tym naprawdę ekologiczne. Znajdzie się w nim na przykład nowatorskie tworzywo o nazwie Nordico, które składa się z tekstyliów wykonanych z materiałów z recyklingu, takich jak butelki PET, oraz ekologicznych materiałów pochodzących z odpowiedzialnie eksploatowanych lasów Szwecji i Finlandii, jest materiałem nowoczesnym i zaawansowanym technicznie. Opcjonalnie siedzenia w Volvo EX90 mogą być wykończone tkaniną wełnianą z atestem poświadczającym spełnienie surowych norm środowiskowych. Dla najbardziej wymagających klientów Volvo przewiduje wariant Excellence – tylko czteroosobowy, za to zapewniający pasażerom tylnych siedzeń komfort prawdziwej limuzyny.
Volvo nie byłoby sobą, gdyby nie zaoferowało wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Najnowocześniejsze czujniki, takie jak kamery, radary i lidar, są połączone z wysokowydajnymi komputerami samochodu, na których NVIDIA DRIVE uruchamia wewnętrzne oprogramowanie Volvo Cars, aby tworzyć 360-stopniowy widok świata w czasie rzeczywistym.
Czujniki nigdy nie męczą się ani nie rozpraszają. Zostały zaprojektowane tak, aby odpowiadać i reagować, gdy kierowca spóźni się o ułamek sekundy. Lidar obserwuje drogę przed pojazdem, zarówno w dzień, jak i w nocy, także przy prędkościach autostradowych. Może widzieć małe obiekty setki metrów przed nimi, co daje więcej czasu na informowanie, działanie i unikanie. Czujniki przyczyniają się również do poprawy niezawodności i ogólnej wydajności funkcji wspomagania jazdy Pilot Assist, z nowym wspomaganiem kierowania podczas zmiany pasa. Wreszcie, Volvo EX90 to pierwszy samochód z niezbędnym sprzętem umożliwiającym dwukierunkowe ładowanie. Jest to technologia, dzięki której akumulator samochodowy może służyć jako dodatkowe źródło energii, na przykład do zasilania domu, innych urządzeń elektrycznych lub innego elektrycznego samochodu Volvo. EX90 jest również standardowo wyposażone w technologię kluczyka w telefonie. Smartfon służy jako kluczyk - automatycznie odblokowuje samochód oraz uruchamia osobistą sekwencję powitalną, gdy kierowca zbliża się do samochodu. Po wejściu do samochodu zostanie od razu automatycznie załadowany jego osobisty profil. Duży ekran centralny zapewnia szybki dostęp do nawigacji, multimediów i telefonu, a także elementów sterujących i innych czynności. Funkcje będą wyświetlane w odniesieniu do danej sytuacji – na przykład podczas parkowania system podpowie sterowanie funkcjami czujników i kamer. Z kolei mniejszy ekran, przed kierowcą, wyświetla informacje związane z jazdą: prędkość, zasięg, pasy ruchu, tryb jazdy. Uznawany za jeden z najlepszych na świecie system audio Bowers & Wilkins oczywiście także znajdzie się w Volvo EX90 – tym razem będzie mieć Dolby Atmos oraz głośniki zintegrowane z zagłówkami, czego w poprzednich modelach nie było.
Dostępne obecnie wersje napędowe Volvo EX90 różnią się tylko mocą. Wariant Twin Motor, z dwoma silnikami (czyli napędzany na obie osie), ma moc 408 KM, a od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,9 sekundy. Co ważne, jego maksymalny zasięg to aż 600 km. Skrócono też czas ładowania – szybkie ładowanie od 10 do 80% baterii zajmuje tylko 30 minut. Sama bateria zaś ma pojemność 111 kWh, i jest jedną z największych dostępnych na rynku. Wersja Twin Motor kosztuje 479 900 zł brutto. Mocniejszy wariant Twin Motor Performance ma moc 517 KM i od zera do setki jest o sekundę szybszy. Jest też droższy – kosztuje 499 900 zł brutto. Do standardowego wyposażenia należą felgi 21 cali, większe o cal wymagają dopłaty 4550 zł. Wspomniane nagłośnienie B&W jest dość drogą opcją – 25 000 zł. Standardowo montowane jest audio marki Bose z 14 głośnikami, też bardzo wysoko oceniane. Dopłata do tapicerki z naturalnej wełny to 5700 zł. To najdroższy model w ofercie Volvo i jednocześnie – najbardziej zaawansowany technologicznie.
Reklama marki VOLVO Polska.