Limuzyny były popularne na długo przed pojawieniem się pierwszych hatchbacków. Sedany, szczególnie w latach 50., z największym rozmachem projektowali Amerykanie, ale auta tego rodzaju zaskarbiły sobie sympatię kierowców na całym świecie. Wszechstronna bryła daje stylistom pole do popisu, ale niezależnie od panującej mody czy odwagi, która towarzyszyła designerom przy deskach kreślarskich, limuzyny kojarzą się przede wszystkim z elegancją.
Co odróżnia je od kombi czy wspomnianych już hatchbacków? Przede wszystkim - trójbryłowa sylwetka, czyli wyraźny podział na maskę, przedział pasażerski i kufer. Od tej reguły odstępstw jest niewiele - Corolla Sedan i Camry przybrały zdecydowanie klasyczną, lubianą przez kierowców formę. Wspomniane modele kontynuują chlubne tradycje limuzyn Toyoty, które cieszyły się wzięciem w przeszłości. Wszyscy pamiętamy przecież, jak niezawodna i trwała była Toyota Avensis Sedan, a sprzedażowy sukces, który odniosła Toyota Corolla E15 dał inżynierom wyraźny sygnał, że projektowane przez nich rozwiązania sprawdzają się w praktyce.
sedan-toyota
Czy za opisaną konstrukcją idą praktyczne zalety? Oczywiście - sedany są wybierane nie tylko ze względu na atrakcyjną stylizację. Kluczowe jest tu oddzielenie przedziału pasażerskiego od bagażnika - pokrywa bagażnika unosi się bowiem sama - tylna szyba zostaje na swoim miejscu. Taka konstrukcja oznacza lepsze wyciszenie i sprawia, że gdy otwieramy bagażnik, zimne lub gorące powietrze z zewnątrz nie przedostaje się do kabiny. Właśnie ta cecha sprawia, że sedany różnej wielkości są tak popularne w krajach o gorącym klimacie. Często wybierają je również taksówkarze, a w motoryzacyjnym świecie przyjęło się, że najbardziej prestiżowymi i luksusowymi autami są właśnie limuzyny. Sztywna konstrukcja sedana wynikająca z mniejszej liczby szyb bocznych i (zwyczajowo) braku słupka D pozwala często osiągnąć również wyższy poziom komfortu. Izolacja od nierówności nawierzchni jest najlepsza właśnie w tym rodzaju nadwozia, co doceniają nawet najbardziej wybredni pasażerowie.
sedan-toyota
W obecnej gamie modelowej japońskiej marki znajdziemy dwa modele typu sedan. Toyota Corolla Sedan i nieco większa Toyota Camry to klasowi liderzy, a swoją rynkową renomę zawdzięczają oszczędnym napędom i bogatemu wyposażeniu, które jak najlepiej pasuje do wizerunku limuzyny. Opiszemy te auta dokładnie, zwracając uwagę na wymiary, zalety i dane techniczne. Choć oba modele są przestronne i komfortowe, grają w różnych rynkowych segmentach i spełniają wymagania różnych klientów.
Nazwa tego modelu wywodzi się od japońskiego słowa oznaczającego koronę. Można by powiedzieć, że nieprzypadkowo, bo choć Camry jest prawdziwą gwiazdą północnoamerykańskiej oferty Toyoty (od lat sprzedaje się najlepiej w swojej klasie), to również w Europie zadaje szyku i pozwala cieszyć się wyjątkowym komfortem. Co sprawia, że Camry jest tak interesującym modelem? Typowe zalety sedana - elegancja, komfort, przestronne wnętrze i znakomite wyciszenie łączą się tu z oszczędnym, hybrydowym układem napędowym. Toyota Camry to rzadki przypadek samochodu, który można określić trzema przymiotnikami: duży, prestiżowy i ekonomiczny. Te słowa rzadko stoją obok siebie w jednym zdaniu, prawda?
Camry ma długość 4885 mm i rozstaw osi 2825 mm. Słuszne wartości pozwoliły wygospodarować wnętrze, w którym wygodnie rozsiądą się nawet wysocy pasażerowie, a za tylną kanapą znalazło się miejsce na 524-litrowy bagażnik. W drugim rzędzie siedzeń do dyspozycji podróżujących oddano również dostępny opcjonalnie panel sterujący, za pomocą którego można ustawić temperaturę, odsłaniać roletę tylnej szyby czy regulować pochylenie foteli. Dlaczego jest to warte podkreślenia już na początku? Bo obecność takiego gadżetu pozwala precyzyjnie określić charakter Toyoty Camry. Dyskretny luksus spodoba się tym, którzy lubią podróżować komfortowo, a jednocześnie nie rzucać się za bardzo w oczy. Wygoda auta stoi na poziomie znanym z propozycji klasy wyższej.
W wyposażeniu standardowym również znalazło się mnóstwo udogodnień i elementów, które czynią podróż wygodną i bezpieczną. Standardowa wersja wyposażenia Comfort może pochwalić się LED-owymi światłami, systemem multimedialnym z obsługą Apple CarPlay i Android Auto, dwustrefową klimatyzacją z technologią oczyszczania powietrza Nanoe, a także inteligentnym tempomatem adaptacyjnym i kompletem systemów bezpieczeństwa, które czuwają nad nami tak w mieście, jak i w trasie. W bogatszej odmianie Prestige możemy liczyć m.in. na 18-calowe felgi aluminiowe, skórzaną tapicerkę, system bezkluczykowego dostępu i przyciemniane szyby. Topowy wariant Executive oferuje z kolei skórzaną tapicerkę z elementami skóry naturalnej, podgrzewaną kierownicę oraz przednie fotele, system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM), a także elektrycznie regulowaną kolumnę kierowniczą i bezprzewodową ładowarkę do telefonu.
sedan-toyota
Toyota Camry jest napędzana hybrydowym układem napędowym. 2.5 Hybrid Dynamic Force to, w dużym skrócie, 218 KM, automatyczna przekładnia e-CVT, nienaganne osiągi i niskie zużycie paliwa. Duża limuzyna zadowala się zużyciem paliwa na poziomie zaledwie od 5,3 l/100 km i pozostaje oszczędna tam, gdzie pojawia się bardzo często, czyli na autostradzie. 2,5-litrowy, wolnossący silnik benzynowy jest ekonomiczny podczas jazdy w trasie, a elektryfikacja pomaga uzyskać niskie zużycie paliwa również w mieście. Przyspieszenie do setki w czasie 8,3 sekundy nie pozostawia z kolei nic do życzenia w kwestii dynamiki. W Camry wszystko jest na swoim miejscu.
Dowiedz się więcej o Toyocie Camry >>>
Corolla Sedan wywodzi się ze szlachetnej linii. Światowy model od lat pozostaje synonimem niezawodności, a obecna generacja, czyli Corolla E21, nie stanowi w tej rodzinie wyjątku. Kompaktowa limuzyna niedawno przeszła lifting, a zmiany pod maską sprawiły, że jest jeszcze ciekawszą propozycją w swojej klasie.
Cofnijmy się jednak na chwilę do lat 60. Toyota Corolla Sedan to samochód, od którego zaczęła się historia Corolli - bogacące się społeczeństwo japońskie potrzebowało nieco większego, ale wciąż kompaktowego, popularnego auta. Kojarzące się z wyższą klasą linie sedana przeszczepiono na nowy grunt i tak powstała nowoczesna, pełna przełomowych rozwiązań Corolla. Brzmi znajomo? Te geny bez wątpienia posiada również Corolla E21. Dostępna ze zróżnicowanymi jednostkami napędowymi i w wielu wersjach wyposażenia, spełnia najsurowsze wymagania klientów, którzy poszukują wygodnego i oszczędnego sedana.
Corolla Sedan 2023 występuje aż w pięciu wersjach wyposażenia. Już od podstawowej odmiany Active możemy jednak liczyć na bogate wyposażenie i elementy, które ułatwiają jazdę. Najlepszym przykładem jest chociażby kamera cofania, za którą u wielu konkurentów trzeba dodatkowo dopłacać. Parkowanie sedana jest odrobinę trudniejsze niż hatchbacka, lecz wystający kufer nie jest problemem, gdy oko kamery czuwa nad odległością od ściany, słupka, innego samochodu, drzewa czy słowem: przeszkody. Oprócz tego, Corolla Sedan Active jest wyposażona w system multimedialny z obsługą Apple CarPlay i Android Auto, adaptacyjny tempomat, układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych, rowerzystów i motocyklistów, a także układ rozpoznawania znaków drogowych czy nawet system wykrywania zmęczenia kierowcy. Bogatsza wersja wyposażenia Comfort proponuje nawiewy w drugim rzędzie siedzeń, kierownicę obszytą skórą, digital cockpit czyli cyfrowy zestaw wskaźników, oraz większy, bo 10,5-calowy wyświetlacz systemu multimedialnego.
Poziom wyżej plasuje się wersja Style. 17-calowe felgi aluminiowe, LED-owe światła przednie i tylne, dodatkowe elementy chromowane nadwozia oraz przyciemniane szyby tylne nie pozostawiają wątpliwości, że nazwa wersji wyposażenia nie jest przypadkowa. Oprócz stylistycznych dodatków, możemy się tu cieszyć z systemu bezkluczykowego, spryskiwaczy przednich świateł i stacji do bezprzewodowego ładowania telefonu w konsoli centralnej. W gamie jest obecna również Toyota Corolla GR SPORT Sedan, czyli sportowo stylizowana odmiana limuzyny. Kierownica została obszyta perforowaną skórą, tapicerka materiałowa ma wstawki w kolorach GAZOO Racing, a 17-calowe felgi zyskały nowy wzór. Dach lakierowany na czarno i nakładki progowe GR SPORT to nie koniec zmian, bo Corolla Sedan w tej szczególnej wersji została również wyposażona w nieco sztywniejsze zawieszenie, które poprawia wrażenia z jazdy i pozwala cieszyć się nie tylko komfortem, ale i pewniejszym prowadzeniem. Na szczycie gamy kompaktowego sedana pozycjonowana jest z kolei wersja Executive. Znajdziemy w niej 18-calowe felgi, tapicerkę z elementami skóry, wyświetlacz head-up na przedniej szybie i podgrzewane skrajne miejsca na tylnej kanapie. Nawet w tej klasie można cieszyć się wyposażeniem godnym prestiżowej limuzyny.
Corolla Sedan 2023 może być napędzana benzynową jednostką 1.5 VVT-i o mocy 125 KM, która występuje z 6-biegową skrzynią manualną lub z automatem Multidrive S. Drugą opcją jest hybrydowy układ piątej generacji. Wariant 1.8 Hybrid 140 KM jest wart uwagi ze względu na niskie spalanie (zaledwie od 4,4 l/100 km) i doskonałą dynamikę (przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,3 s). Zelektryfikowany napęd ma również wiele wspólnego z legendarnymi silnikami Corolli sprzed lat. Toyota jest pewna niezawodności swojego rozwiązania, dlatego gwarancja na akumulator hybrydowy może trwać nawet przez 10 lat!
Dowiedz się więcej >>> https://www.toyota.pl/nowe-samochody/nowa-corolla-sedan
Lata doświadczenia inżynierów Toyoty i bogate dziedzictwo pozwoliły stworzyć sedany, które doskonale radzą sobie na rynkach całego świata. Toyota Camry to reprezentacyjna limuzyna z przepastną tylną kanapą, bogatym wyposażeniem i mocną hybrydą pod maską. Corolla Sedan, nieco mniejsza, choć nadal prestiżowa, jeszcze bardziej oszczędna i przystępniejsza - oba modele są doskonałymi wyborami w swoich segmentach. Auta, które przedstawiliśmy, garściami czerpią z osiągnięć Toyoty, a wielopokoleniowa obecność na rynku sprawia, że są dopracowane w najdrobniejszych szczegółach. Camry i Corolla Sedan są przyjazne dla środowiska i dla portfela i zadowolą kierowców, którzy liczą na komfort z najwyższej półki.