Zawansowane typy systemu ABS stosowane w motocyklach Hondy

Gdy w motocyklach zaczęto stosować system zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania - ABS, budził on wiele kontrowersji. Dziś mało kto chciałby podróżować pozbawioną go maszyną. Honda po raz pierwszy zaoferowała taki układ w 1992 roku, w modelu ST1100 Pan European.

Zaawansowany układ ABS, stosowany przez Hondę obecnie, skutecznie pomaga uniknąć wywrotki i zwiększa pewność kierowcy podczas manewrowania motocyklem w trudnych sytuacjach drogowych. Wyposażono go w czujniki, które mierzą prędkość obrotową kół, przy czym różnica w wynikach pomiaru oznacza, że wolniejsze koło jest zablokowane. W takiej sytuacji system zwalnia hamulec, mierzy prędkość i ponownie go aplikuje, następnie znów dokonuje pomiaru i aplikuje hamulec. Można by ten proces porównać do hamowania pulsacyjnego, jednak ABS działa z częstotliwością co 1/1000 sekundy oraz jest o wiele bardziej precyzyjny i skuteczny.

Honda stosuje w swoich jednośladach dwa rodzaje ABS-u – jedno- i dwukanałowy. Pierwszy, stosowany głównie w modelach z silnikami o pojemności do 125 cm3, zapobiega zablokowaniu przedniego koła, natomiast drugi, dostępny w szeregu różnych jednośladów Hondy, może być aktywowany dla przedniego lub dla tylnego koła.

ABS dwukanałowy występuje w kilku odmianach. Większość maszyn HONDY – zarówno tych z silnikami o pojemności 125 cm3 jak i z większymi jednostkami napędowymi – wyposażono w standardową wersję dwukanałowego ABSu. Nieco bardziej zaawansowany, C-ABS (Combined ABS), znalazł się w turystycznym Gold Wingu. Jest to zintegrowany układ hamulcowy, w którym – podczas używania hamulca przedniego koła – aktywowany jest również tylny hamulec.

HONDA GOLD WING

Co więcej, Honda – jako pierwszy producent na świecie – zastosowała w swoich super sportowych modelach zaawansowany, sterowany elektronicznie C-ABS (eC-ABS), który nie tylko zapobiegał blokowaniu się kół podczas hamowania, ale także koordynował pracę przedniego i tylnego hamulca. Rozwiązanie to w 2008 roku trafiło do modelu Fireblade CBR1000RR.

Najnowocześniejszym rodzajem dwukanałowego ABSu Hondy jest jednak Cornering ABS, czyli ABS działający w zakręcie. W 2017 roku układ ten zadebiutował w CBR1000RR, a w roku 2020 trafił do modelu Africa Twin. Cornering ABS istotnie zmniejsza ryzyko utraty przyczepności podczas hamowania, nawet w głębokich zakrętach. Gdy motocykl wjeżdża w zakręt i siła odśrodkowa zabiera część dostępnej przyczepności między oponą a nawierzchnią drogi, system ten stopniowo i precyzyjnie koryguje siłę hamowania w zależności od stopnia pochylenia motocykla w zakręcie. Jednocześnie redukowany jest efekt „wynoszenia" motocykla na zewnętrz zakrętu. Dane o pozycji i zachowaniu motocykla analizowane są w czasie rzeczywistym przez 6-osiowy inercyjny moduł pomiarowy IMU, który analizuje położenie maszyny w odniesieniu do sześciu różnych osi jednocześnie: kąta przechylenia na boki (roll), przyspieszenia przechylenia, kąta pochylenia w przód i tył (pitch), przyspieszenia pochylenia, kąta obrotu (yaw) i przyspieszenia obrotu. Cornering ABS wymienia się danymi także z systemem elektronicznego zawieszenia, układem elektronicznego wtrysku paliwa oraz z centralnym sterownikiem ECU. Dzięki temu precyzyjnie reaguje on w odniesieniu do położenia motocykla, redukując poziom stresu motocyklisty do minimum.

AFRICA TWIN

Od 2020 roku Cornering ABS zastosowany w modelu CBR1000RR-R oferuje dwa tryby pracy – do jazdy po torze wyścigowym oraz do codziennej jazdy po drogach publicznych. Ponadto, przy potężnej sile układu hamulcowego Fireblade’a, praktyczne zastosowanie ma też funkcja kontroli uniesienia tylnego koła. Po jego wykryciu, system zarządza stopniowym zwalnianiem ciśnienia hamowania, aby efektywnie zahamować pojazd.

Fireblade SP

W modelu Africa Twin Cornering ABS dysponuje również trybem Off-Road, w którym poziom interwencji ABSu na jednym i drugim kole jest zoptymalizowany do skutecznego hamowania na luźnym gruncie. Co więcej, w trybie „Off-Road" można zupełnie wyłączyć działanie ABSu na tylnym kole i dowolnie je zablokować, umożliwiając kontrolowany uślizg. Jest to niezwykle istotna funkcjonalność dla zwolenników jazdy terenowej.

Nowoczesny system Cornering ABS, stosowany w maszynach Hondy, pomaga motocykliście jak nigdy wcześniej. Dostosowany jest on zarówno do użytku na co dzień, jak i w off-roadzie czy na torze. ABS nie przeszkadza kierowcy, a istotnie podnosi poziom jego bezpieczeństwa i – co więcej –zwiększa radość z jazdy motocyklem.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.