Logistyka - remedium na trudne czasy

Ostatnie lata to dla branży automotive droga pod strome wzniesienie. Aby dostać się na górę przed konkurencją, trzeba zredukować bieg i płynnie dodawać gazu na niewielkich obrotach. Ograniczone możliwości produkcyjne i spadek popytu to dobra okazja, by przyjrzeć się swojemu zapleczu logistycznemu i przygotować się na lepsze czasy.

Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie

Jeszcze kilka lat temu mogłoby się wydawać, że przed sektorem motoryzacyjnym rozpościera się wielopasmowy odcinek właśnie otwartej autostrady o nazwie „Prosperita". Tymczasem pandemia COVID-19, kryzys na rynku półprzewodników, ograniczone możliwości produkcyjne, a następnie wojna na Ukrainie przynosząca ogólną niepewność oraz znaczące zwyżki cen energii i paliwa, sprawiły, że przemysł motoryzacyjny mocno wyhamował. Ten rok upływa pod znakiem wysokiej inflacji, co sprawia, że klienci mają większą tendencję do trzymania pieniędzy w portfelu niż kupowania nowych wozów. Ile potrwa to spowolnienie i czym się zakończy? Współczesny świat jest bardzo nieprzewidywalny, a wszelkie próby antycypacji są obarczone dużym ryzykiem błędu. Zdecydowanie bardziej rozsądnym rozwiązaniem jest przegrupowanie szyków, zbadanie efektywności obecnych procesów i przygotowanie zaplecza produkcyjnego na czasy hossy. Jednym z ważnych aspektów biznesowych, mających wpływ na organizację i koszty produkcji, jest zarządzanie łańcuchem dostaw. Pojemniki wielokrotnego użytku sygnowane logo Schoeller Allibert dają możliwość optymalizacji procesów logistycznych w fabrykach, centrach spedycyjnych i transporcie.

Wynajem pojemników odpowiedzią na kryzys

Zanim przejdziemy do omawiania konkretnych modeli kontenerów i ich atutów, należy wspomnieć o dwóch wersjach korzystania z pojemników. Pierwszą jest tradycyjny zakup. Tego typu inwestycja daje kupującemu pokaźne możliwości, ale zwykle oznacza także konieczność poniesienia sporego wydatku. Tego ostatniego nie pociąga za sobą usługa wynajmu floty pojemników. W tym przypadku pojemniki formalnie pozostają własnością Schoeller Allibert, a klient może z nich korzystać w okresie określonym w umowie. Po jej zakończeniu pojemniki wracają do właściciela, a najemca może zdecydować o przedłużeniu umowy lub zamknięciu tego etapu przedsięwzięcia. Innymi słowy, klient może wypożyczyć flotę pojemników na czas trwania danego projektu biznesowego (min. 3 lata). Po jego zakończeniu kontenery wracają do Schoeller Allibert, a klient nie musi się martwić o miejsce na składowanie nieużywanych pojemników. Niekwestionowaną zaletą wynajmu są płatności ratalne. Uwalnia to firmę od jednego dużego wydatku (a niejednokrotnie także od konieczności skorzystania z finansowania zewnętrznego – co oznacza dodatkowe koszty) i daje możliwość finansowania projektu z budżetu operacyjnego OPEX. Ogromna elastyczność jest kluczowym czynnikiem, dla którego klienci coraz częściej pytają o szczegóły wynajmu floty pojemników logistycznych.

Pojemniki sztaplowalne

Podstawowym elementem ekwipunku zakładów przemysłowych, nie tylko tych z branży moto, są kontenery sztaplowalne. Chodzi o różnego rodzaju pojemniki, które można stabilnie układać w stosy – jeden na drugim (dno jednego kontenera jest kompatybilne z górną krawędzią innego). Są one dostępne w różnych gabarytach oraz różnych wersjach podstawy i ścian bocznych. Szeroki wachlarz modeli pozwala spełnić oczekiwania każdego wyzwania biznesowego – z powodzeniem można w nie pakować zarówno mniejsze, jak i większe elementy. Niektóre kontenery są dostępne w wersji z pokrywami, co dodatkowo zabezpiecza ładunek. Wykonane z tworzyw sztucznych pojemniki są bardzo trwałe, a przy tym ergonomiczne – lekkie, wygodne i stabilne w uchwycie. Szczególną popularnością w branży automotive cieszy się gama sztaplowalnych pojemników KLT. Są one dopasowane do wymiarów palet używanych w przemyśle motoryzacyjnym, a ponadto spełniają wymagania Verband der Automobilindustrie (VDA). Ich zestandaryzowane rozmiary umożliwiają zastosowanie na automatycznych podajnikach. Schoeller Allibert tworzy również całą gamę pojemników w standardzie Euro – czyli najpopularniejszych plastikowych skrzynek na rynku. Ich znakiem rozpoznawczym są wymiary pasujące do formatu europalet. Europojemniki cechuje ogromna uniwersalność, wytrzymałość i możliwość naklejenia etykiet ułatwiających identyfikację ładunku.

Magnum – skrzyniopalety na miarę XXI w.

Firmy poszukujące kontenerów do przewozu dużej ilości małych elementów, cieczy lub materiałów sypkich zgłaszają popyt na skrzyniopalety z serii Magnum. Flagowym produktem w tej części katalogu Schoeller Allibert jest Magnum Optimum® 1210. Jej użytkownicy podkreślają wielozadaniowość, dużą wytrzymałość i niską wagę własną. Największym atutem Magnum Optimum® 1210 (wymiary podstawy: 1200x1000 mm) jest opcja składania ścian bocznych. Dzięki innowacyjnemu projektowi składanie i rozkładanie ścian jest na tyle proste, że może to wykonać jedna osoba. Złożona skrzyniopaleta zajmuje znacznie mniej miejsca w transporcie zwrotnym. Ma to wymierne przełożenie na ilość ciężarówek wykorzystywanych w transporcie zwrotnym, a tym samym także na mniejszy ruch na drogach, redukcję śladu węglowego i cięcie kosztów. Nowoczesna skrzyniopaleta jest dostępna w trzech wersjach podstawy (stopy, 2 lub 3 płozy). Podobne parametry ma skrzyniopaleta składana Magnum Optimum® 1208, jej podstawa ma wymiary 1200x800 mm. Jest to najniższa po złożeniu wersja skrzyniopalety na rynku - 265 mm! Jest również odpowiedzią jakościową na zapotrzebowanie rynku na wersję 1200x800 do tej pory mocno zajmowaną przez metalowe skrzynie Gitterbox. Obie wersje Magnum Optimum są kompatybilne z systemem SmartLink® ułatwiającym zdalną identyfikację ładunków. Jeszcze inny rozmiar podstawy (800x600 mm) ma Magnum Smooth Wall HD®. Wyróżnikiem tego modelu jest ładowność aż do 700 kg, co pozwala na użycie w bardzo ciężkich warunkach, ma  gładkie ściany, co ułatwia mycie i zapobiega zbieraniu się wilgoci w wypustkach i zakamarkach.

Palety Rackpal®

Schoeller Allibert kompleksowo podchodzi do swoich rozwiązań, dlatego w firmowym portfolio nie mogło zabraknąć skrzyniopalet z tworzywa sztucznego. Rackpal to palety zaprojektowane m.in. z myślą o potrzebach branży motoryzacyjnej. Są niezwykle wytrzymałe, a przy tym ważą niewiele. W zależności od wersji na regałach wysokiego składowania można je zastosować z obciążeniem od 800 kg do 1200 kg! Ich perforowana podstawa zapewnia lepszą cyrkulację powietrza, a opcjonalne dodatki poprawiają właściwości antypoślizgowe i bezpieczeństwo ładunku. Palety te są odporne na uszkodzenia mechaniczne, ujemne temperatury i wilgoć, przez co mogą być składowane poza magazynem.

Schoeller Allibert stawia na zero waste

Wszystkie wspomniane w tym tekście produkty zostały wykonane w zgodzie z najnowszymi trendami logistycznymi. Do ich budowy użyto tworzyw sztucznych nadających się do recyklingu. Innymi słowy, po zakończeniu cyklu życia produktu, skrzynka, paleta czy skrzyniopaleta w całości mogą być przetworzone na nowy surowiec. Ekologiczne projektowanie to jeden z filarów filozofii Schoeller Allibert. Od ponad sześciu dekad firma jest liderem globalnego rynku opakowań zwrotnych z tworzyw sztucznych. Swoją pozycję rynkową Schoeller Allibert zawdzięcza nie tylko innowacyjnym produktom spełniającym oczekiwania globalnej wioski, ale także ekologicznej orientacji i realnemu zaangażowaniu w dbałość o dobro naszej planety.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.