SUV czy kombi? Na jaki rodzaj nadwozia się zdecydować?

Kombi to typ nadwozia znany od ponad 100 lat. SUV-y to z drugiej strony jeszcze świeży motoryzacyjny wynalazek, choć dziś nikt nie wyobraża sobie braku tych pojazdów na drogach. Który rodzaj nadwozia bardziej sprawdza się w mieście, a który lepiej posłuży kilkuosobowej rodzinie na wakacjach?

SUV czy kombi?

Jeśli szukasz samochodu, który będzie służył Ci w codziennym dojeździe do pracy, a w weekendy i podczas wakacji zamieni się w maszynę zdolną przewieźć kilka osób oraz pokaźnych rozmiarów bagaż, z dużym prawdopodobieństwem wybierzesz SUV-a lub kombi. Samochody o dużych gabarytach są popularne w Polsce od wielu lat. Świetnym przykładem jest nadwozie kombi, które zyskało dużą popularność pod koniec XX wieku. Szczególnym wydarzeniem pod koniec lat 90-tych było pojawienie się na naszych drogach pierwszych Polonezów Kombi, który z miejsca stał się hitem sprzedaży. Przez kolejne lata zainteresowanie aut z wydłużonym tyłem nie malało, a łatwy dostęp do rynków ułatwiał zdobycie wymarzonego samochodu rodzinnego. W ostatnich latach sytuacja znacząco się jednak zmieniła. Prawdziwy boom przeżywają SUV-y, które przebojem wdarły się do świata motoryzacji na całym świecie. Czemu zawdzięczają swoją popularność i czy są lepsze niż kombi? Sprawdźmy!

Rodzaje nadwozia

Oba omawiane w naszym artykule typy aut mają kilka cech wspólnych, lecz więcej znajdziemy między nimi różnic. Zarówno SUV-y, jak i kombi to samochody mogące w komfortowych warunkach przewozić 5 lub nawet więcej osób. W obu przypadkach otrzymamy także sporą przestrzeń bagażową. Ponadto każde z aut dobrze poradzi sobie jako auto rodzinne, a jego gabaryty nie będą uciążliwe podczas jazdy po mieście.

SUV-y to samochody-hybrydy. Ich angielska nazwa (Sport Utility Vehicle) może wprowadzać nas nieco w błąd. Nie chodzi tu bowiem o usportowione auto użytkowe, a o wskazanie, że samochody te przeznaczone są dla osób aktywnych, lubiących m.in. spędzać czas na świeżym powietrzu. SUV-y są połączeniem samochodu osobowego i terenówki. Od momentu wprowadzenia tych aut na rynek, te crossovery szybko zyskiwały na popularności. W 2021 roku liczba zarejestrowanych w Unii Europejskiej SUV-ów była trzy razy wyższa (5,34 mln) niż drugich w rankingu aut miejskich (2,08 mln) i trzecich samochodów kompaktowych (1,81 mln).

Warto rozjaśnić w tym miejscu także ważną kwestię – czy SUV to to samo co crossover? Tak, lecz nie każdy crossover to SUV. Crossover to samochód, który łączy w sobie charakterystyczne cechy różnych rodzajów nadwozi. W przypadku SUV-ów jest to połączenie terenówki, osobówki, a także kombi czy hatchbacka.

Samochód typu kombi charakteryzuje się sylwetką o przedłużonej linii dachu. Taki rodzaj nadwozia tworzony jest zazwyczaj na bazie popularnych hatchbacków i sedanów, po dodaniu niewielkich zmian konstrukcyjnych. Oprócz skrzyniowej formy bagażnika różnice zobaczysz także w dodatkowych oknach za pasażerem, czy relingach na dachu. Nadwozie tego typu ma mniejszy prześwit oraz jest niższe niż w SUV-ach, lecz nadrabia długością.

Przestrzeń bagażowa i komfort podróżowania

Kluczową kwestią, która może rozstrzygnąć przydatność jednego bądź drugiego typu nadwozia, jest przestrzeń na bagaże. Wybierając duże auto zapewne myślisz o robieniu zakupów, przewożeniu pupila w bagażniku, czy wyjazdach rodzinnych. Żeby dobrze odzwierciedlić różnice między nadwoziem kombi, a SUV-em – wybraliśmy bliźniacze samochody Mazdy. Do testu posłużą nam bliźniaczo wyglądające Mazda CX-5 (SUV) oraz Mazda 6 (kombi).

Na pierwszy rzut oka różnica widoczna jest w wymiarach pojazdów. Wydłużona „szóstka" jest zdecydowanie dłuższa (4,8 m do 4,6 m w CX-5), lecz SUV jest o 20 cm wyższy. Jak przekłada się to na wielkość bagażnika? Więcej bagażu zapakujemy do wersji nadwozia kombi, które pomieści aż 522 l bagażu przy rozłożonych siedzeniach (1648 l przy złożonych). Jego wyższy kolega zabierze na pokład odpowiednio 506 i 1620 l bagażu.

Równie ważny, szczególnie w użytkowaniu samochodu na co dzień jest komfort podróżowania. Składa się na to przede wszystkim ułożenie ciała w fotelu oraz wsiadanie i wysiadanie z auta. Zdecydowanym zwycięzcom w tej kategorii jest Mazda CX-5. Większy o 20 mm prześwit oraz wspomniana wcześniej wysokość SUV-a, jest zdecydowanym ułatwieniem w korzystaniu z samochodu. Ponadto kierowcy poruszający się tego typu pojazdami, cenią sobie lepszą widoczność dzięki większej szybie czołowej oraz wyższej pozycji za kierownicą. Mimo krótszej karoserii, miejsca na nogi dla pasażerów jest wystarczająco dużo.

W mieście i w terenie – kombi czy SUV?

Zdecydowaną zaletą SUV-ów jest także terenowy charakter tych samochodów. Mazda CX-5 zdecydowanie łatwiej poradzi sobie z trudnymi warunkami na drodze, takimi jak śnieg, błoto, czy szuter. Jeśli lubisz wyjazdy na łono natury, lepiej wybrać auto, które ma większe koła i wyższe zawieszenie.

Jak wygląda to w miastach? Jeśli jesteś mieszkańcem dużej metropolii, zapewne nie raz zderzyłeś się z problemem parkowania, czy brakiem możliwości swobodnego manewrowania. Poruszając się w takich warunkach samochodem z długim bagażnikiem, dużo trudniej wcisnąć się w niektóre miejsca. Poza tym wykręcanie w ciasnych uliczkach i parkingach również nie należy do najprzyjemniejszych. Dlatego w tym pojedynku także wygrywa SUV. Mimo swoich pozornych gabarytów, te auta są zwinniejsze i łatwiej zmieszczą się między innymi pojazdami. Ponadto lepiej poradzą sobie z dziurami, których na naszych drogach nie brakuje, czy ze sporymi krawężnikami. Wyższe zawieszenie działa na korzyść kierowcy także przy pokonywaniu progów zwalniających i innych nierówności.

Bezpieczeństwo

Ciekawą kwestią w przypadku SUV-ów jest kwestia bezpieczeństwa na drodze. Duże i wysokie samochody stwarzają wrażenie bardziej masywnych i odpornych na zderzenia z przeszkodami. Może to powodować większą pewność siebie wśród ich posiadaczy, co niekorzystnie wpływa na innych uczestników ruchu. Mniejsze auta oraz piesi i rowerzyści również mają mniejsze szanse w starciu z SUV-ami. Z drugiej jednak strony, przykład modeli Mazdy CX-5 i Mazdy 6 od japońskiego producenta pokazuje, że bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów jest na najwyższym poziomie. Masywne karoserie obu testowanych aut otrzymały najwyższe oceny Top Safety Pick+ w rankignu IIHS (Insurance Institute for Highway Safety – amerykański odpowiednik Euro NCAP). Pokazuje to, że oba rodzaje podwozia gwarantują maksimum bezpieczeństwa w niebezpiecznych sytuacjach na drodze. Przeczytaj więcej na temat zalet samochodów typu SUV.

SUV, czy jednak kombi? Co najlepiej wybrać?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Wybór odpowiedniego nadwozia to sprawa bardzo indywidualna. Mimo oczywistych zalet, jakie niesie za sobą posiadanie SUV-a, wiele osób wciąż chętnie sięgnie po rodzinne kombi. Większa przestrzeń bagażowa i nieco niższe ceny tych aut wciąż przysparzają im wielu zwolenników. Z drugiej strony popularność SUV-ów nie jest przypadkowa. Kombinacja kompaktowej miejskiej terenówki sprawdza się w wielu przypadkach znakomicie i wydaje się obecnie najbardziej uniwersalnym wyborem.