Samochód hybrydowy - jak działa, ile pali i na jakie modele warto zwrócić uwagę?

Samochody hybrydowe to dziś coraz popularniejszy segment rynku motoryzacyjnego i trudno się temu dziwić. Z jednej strony hybrydowe systemy napędowe pozwalają producentom samochodów spełnić coraz surowsze normy emisji obowiązujące na rynku europejskim, z drugiej nabywcy tych aut mogą znacząco obniżyć zużycie paliwa, a tym samym zmniejszyć koszty eksploatacyjne. W artykule przyglądamy się działaniu i efektywności samochodów hybrydowych plug-in z gamy Volvo Recharge.

Hybryda – jak to działa

Generalna zasada działania napędu hybrydowego jest prosta. Samochód z tego typu napędem wyposażony jest co najmniej w dwa silniki. Jeden z nich to klasyczna jednostka spalinowa, drugi – to silnik elektryczny. Na rynku można spotkać obecnie klasyczne samochody hybrydowe, w których akumulator trakcyjny zasilający motor elektryczny nie może być ładowany przez użytkownika i jest ładowany energią kinetyczną odzyskiwaną podczas jazdy, a także energią pozyskiwaną z silnika spalinowego. To podejście jest o tyle dobre, że pozwala zmniejszyć straty energii w sytuacjach, gdy praca samego silnika spalinowego jest najmniej efektywna, czyli np. w ruchu miejskim. Stąd samochody z klasycznym napędem hybrydowym efektywniej wykorzystują energię podczas jazdy miejskiej niż pojazdy wyłącznie z silnikiem spalinowym. Efekt właściciele obserwują w postaci mniejszych rachunków na stacjach benzynowych. Klasyczne hybrydy mają jednak ograniczenia – żaden klasyczny i „nieładowalny" z gniazdka samochód hybrydowy nie jest w stanie jeździć wyłącznie na energii elektrycznej – silnik spalinowy niemal w każdej sytuacji wspomaga jednostkę elektryczną

 Nowocześniejszym podejściem są samochody z napędem hybrydowym plug-in. W takim przypadku auto również jest napędzane co najmniej dwoma silnikami (jednym spalinowym, drugim – elektrycznym), ale zasadnicza różnica polega na tym, że auto wyposażone jest w znacznie bardziej pojemny akumulator trakcyjny zasilający motor elektryczny. Po drugie – akumulator ten właściciel hybrydy plug-in może samodzielnie ładować (np. podłączając auto do gniazdka po przyjeździe do domu, czy zaparkowaniu na parkingu w biurze). Dbałość o poziom naładowania akumulatora ma kluczowe znaczenie w przypadku hybryd plug-in, ponieważ daje to właścicielowi możliwość korzystania z pojazdu w sposób całkowicie zeroemisyjny. Samochód typu hybryda plug-in może poruszać się w warunkach miejskich z wykorzystaniem wyłącznie energii elektrycznej. Tego nie potrafi żadna inna hybryda.

Volvo Recharge – oszczędne auta z wtyczką

Marka Volvo elektryfikując gamę pojazdów zdecydowała się na stosowanie napędów typu hybryda plug-in. Oznacza to, że każdy model hybrydowy z gamy Volvo Recharge właściciel może ładować podłączając auto do domowego gniazda, korzystając z wallboksa (domowej ładowarki) czy publicznych stacji ładowania. Zdecydowanie najbardziej sensownym scenariuszem jest ładowanie pojazdu we własnym domu. Wyrobienie w sobie pewnych automatyzmów w postaci podłączania samochodu po powrocie do domowego garażu spowoduje, że wizyty na stacji benzynowej staną się rzadkością. Dlaczego? Bo dzięki znacznie większej pojemności akumulatora trakcyjnego w hybrydach plug-in auto może pokonywać codzienne, krótkie dystanse (np. z domu do pracy i z powrotem) zupełnie bezemisyjnie, bez spalania jakiejkolwiek ilości paliwa. Jaki jest zasięg „na samym prądzie" w przypadku modeli z gamy Volvo Recharge? Generalnie zależnie od modelu oscyluje on w okolicach 50 km. Biorąc pod uwagę, że przeciętny europejski kierowca pokonuje dziennie dystans około 25 km, jest to wartość wystarczająca, by podróżować w mieście naprawdę oszczędnie. Prąd z domowego gniazdka jest obecnie najtańszym „paliwem" dostępnym dla konsumenta-kierowcy.

Hybrydy Volvo Recharge – elektryfikacja bez ograniczeń zasięgu

Jednocześnie należy pamiętać, że wybierając dowolny model hybrydowy plug-in z serii Volvo Recharge kierowca nie musi się ograniczać w kwestii zasięgu na akumulatorze elektrycznym. Przecież na pokładzie wciąż znajduje się silnik elektryczny umożliwiający pokonanie praktycznie dowolnego zasięgu. Tym samym hybrydy plug-in są obecnie autami najbardziej uniwersalnymi. Z jednej strony pozwalają one mieszkańcom miast podróżować przez własne miasta bez emisji spalin i zanieczyszczania środowiska, z drugiej ich właściciele nie muszą przejmować się brakiem dostatecznie rozbudowanej infrastruktury ładowarek aut elektrycznych w dłuższych trasach. Niezależnie od tego, czy wybieramy się w dłuższą trasę, czy też chwilowo potrzebujemy znacznie większej mocy jednostki napędowej, silnik spalinowy zawsze jest gotowy do pracy wespół z jednostką elektryczną.

Faktyczne zużycie paliwa/energii

Ile naprawdę zużywa hybrydowy plug-in pojazd marki Volvo? Dane podawane w specyfikacjach wyglądają wręcz niewiarygodnie, bo czy można uwierzyć, że np. duży, wygodny SUV jakim jest najpopularniejszy w Polsce w tej klasie model klasy premium, czyli Volvo XC60 Recharge w dynamicznej i stylowej odmianie R-Design zużywa średnio (pomiar wg cyklu WLTP) od 2,4 do 2,8 litra paliwa na 100 km? Nie tylko można, ale wręcz trzeba się o tym osobiście przekonać korzystając z jazdy próbnej. W sytuacji, gdy wsiadając do w pełni naładowanego Volvo XC60 Recharge kierowca uruchomi tryb „Pure" (jazda wyłącznie w trybie elektrycznym), to autem tym można przejechać nawet do 52 km nie zużywając ani kropli paliwa! Wynik zużycia paliwa podawany przez producenta zgodnie z procedurą WLTP jest w przypadku hybrydy plug-in nie tylko osiągalny, ale zdeterminowany kierowca dbający o ładowanie auta może ten rezultat jeszcze poprawić. Warto się o tym osobiście przekonać korzystając z możliwości odbycia jazdy próbnej.

Na jakie modele warto zwrócić uwagę?

W gamie Volvo Recharge znajdziemy bardzo szeroki przekrój modeli klasy premium z napędem hybrydowym plug-in. Od pięknie nakreślonego sedana Volvo S60 Recharge, poprzez komfortową, dużą limuzynę Volvo S90 Recharge, modele z nadwoziem kombi (Volvo V60 Recharge i większy Volvo V90 Recharge), aż po niezwykle dziś popularne SUV-y: kompaktowe Volvo XC40 Recharge, najpopularniejszy w Polsce (i jeden z najpopularniejszych na świecie) SUV klasy premium, czyli Volvo XC60 Recharge, aż po topowe, luksusowe i przestronne Volvo XC90 Recharge. W każdym z tych modeli bez wyjątku kierowcy mogą w pełni korzystać z ekonomicznych zalet napędu hybrydowego plug-in. Warto się o tym osobiście przekonać odwiedzając dowolny salon szwedzkiej marki.