Android Automotive - czy Google szykuje rewolucję w motoryzacji?

Branża motoryzacyjna stoi obecnie przed dużymi wyzwaniami technologicznymi w zakresie funkcjonalności pokładowych systemów cyfrowych i tego w jaki sposób kierowcy nowoczesnych pojazdów będą korzystać z cyfrowych usług dostępnych w kabinie auta. Na szczęście mają oni możliwość wykorzystania dużego potencjału nowej platformy systemowej przeznaczonej dla branży motoryzacyjnej: Android Automotive.

Google tworząc platformę Android Automotive pokazuje, że producenci nie muszą ponosić olbrzymich nakładów na opracowanie nowoczesnych i funkcjonalnych systemów operacyjnych kontrolujących multimedia, łączność, nawigację i wewnętrzne funkcje komfortowe pojazdu. Volvo jest jedną z najbardziej znanych marek klasy premium na świecie. Od lat inżynierowie szwedzkiej marki udowadniają, że wprowadzane przez nich rozwiązania z zakresu komfortu i – przede wszystkim – bezpieczeństwa podróży stanowią wręcz wzorzec dla całej branży. Fakt, że Volvo zdecydowało się na implementację Android Automotive na pokładzie swoich aut dowodzi, że jest to kolejna przemyślana decyzja projektantów cyfrowych systemów Volvo. Czy Volvo i Google szykują nam rewolucję?

Android Automotive OS – coś więcej niż Android

Platforma Android Automotive OS jest elastycznym systemem operacyjnym przeznaczonym do aut. Analogie do systemu Android od wielu lat królującego w urządzeniach mobilnych są nieuniknione, jednak nie należy utożsamiać mobilnej, dostępnej na smartfony i tablety wersji systemu Android z systemem Android Automotive OS udostępnianym dla motoryzacji i stosowanym w autach. Owszem, pewien zakres usług (np. Mapy Google, czy inteligentny Asystent Google) bazuje na wspólnych komponentach, ale twierdzenie, że Android Automotive OS to po prostu Android na ekranie systemu multimedialnego auta jest przesadnym uproszczeniem. To tak, jakbyśmy powiedzieli, że fotel w domowym salonie i fotel kierowcy w nowoczesnym pojeździe jest tym samym. Owszem, oba służą do siedzenia, forma podobna, funkcjonalność jednak zupełnie inna. Fotel kierowcy w aucie ma oferować odpowiednią ergonomię i bezpieczeństwo podróży, zapewniając nie tylko komfort, ale też maksymalizując szanse przeżycia zdarzenia drogowego: kolizji, wypadku itp.

Podobnie jest w przypadku systemu Android Automotive OS. System ten oferuje szereg usług bazowych o nazwie Google Automotive Services, stanowiących aplikacyjny fundament systemu. Są to między innymi doskonale znane posiadaczom smartfonów Mapy Google. Jednak Mapy Google w Android Automotive OS nie są tymi samymi Mapami Google z jakich możemy korzystać za pośrednictwem każdego smartfonu.

Forma podobna, zestaw funkcji – znacznie szerszy

Kierowca wsiadający do auta wyposażonego w system Android Automotive OS nie musi martwić się np. zakresem map. Mapy Google zintegrowane z Android Automotive OS mają znacznie większą funkcjonalność w porównaniu z aplikacją o tej nazwie znaną ze smartfonów z systemem Android. Zakres map jest znacznie większy i dokładniejszy, kierowca wraz z uruchomieniem silnika zyskuje dostęp do największej bazy punktów nawigacyjnych na świecie. Otrzyma też automatyczne podpowiedzi dotyczące stacji paliw, czy punktów ładowania (zależnie od systemu napędowego danego auta). Mapy Google wbudowane w Android Automotive poinformują w czasie rzeczywistym o korkach na zaplanowanej trasie, pozwolą też zoptymalizować czas lub koszty podróży np. wytyczając trasę drogami określonego typu. Choć już dziś wielu kierowców za pomocą funkcji Android Auto (nie mylić z Android Automotive OS) może niejako sklonować ekran smartfonu na ekran pokładowego systemu inforozrywki, to Android Automotive OS idzie o duży krok dalej. System ten w pełni integruje się z elektroniką pojazdu. Np. w pojazdach wyposażonych w cyfrowy kokpit komunikaty, czy dowolne informacje generowane przez system Android Automotive OS prezentowane są z wykorzystaniem każdego dostępnego ekranu – taki stopień integracji jest nieosiągalny za pomocą klasycznej nakładki Android Auto po sparowaniu smartfonu z pojazdem.

Na przykład Mapy Google dostępne w systemie Android Automotive OS są zintegrowane z funkcjami adaptacyjnego tempomatu, dzięki czemu kierowca nie tylko otrzymuje w czasie rzeczywistym aktualne informacje drogowe, uwzględniające również korki i inne zdarzenia na wytyczonej trasie, ale auto może też dostosowywać prędkość zarówno do pojazdu poprzedzającego (podstawowa funkcja adaptacyjnego tempomatu), jak i może uwzględniać również obowiązujące na trasie ograniczenia prędkości, aktualne warunki atmosferyczne (np. zimowe) czy konfigurację trasy (ostrzejsze zakręty, nachylenia trasy itp.).

Najlepszy asystent głosowy na rynku

Kolejną bardzo istotną cechą systemu Android Automotive OS jest to, że jednym z kluczowych składników tego systemu jest Asystent Google – sztuczna inteligencja rozumiejąca ludzki język. To właśnie mowa jest dla nas najbardziej naturalną i intuicyjną formą porozumiewania się z otoczeniem. W momencie, kiedy auto będzie „rozumieć” czego od niego oczekujesz, obsługa wszystkich jego funkcji wejdzie na zupełnie nowy poziom. Nawet najbardziej intuicyjny graficzny interfejs systemowy obsługiwany za pośrednictwem dotykowego ekranu nie będzie tak prosty w obsłudze jak po prostu wypowiedzenie polecenia. Dodatkowym atutem będzie fakt, że ten system będzie obsługiwał komendy głosowe w różnych językach – także po Polsku. Do tej pory w Volvo nie było takiej możliwości.

Przemyślana rewolucja

Pojawienie się wyszukiwarki Google zmieniło sposób korzystania z internetu. Pojawienie się smartfonów różnych marek pracujących pod spójnym, intuicyjnym w obsłudze systemem Android zmieniło całkowicie to, w jaki sposób konsumujemy dziś wiedzę i informacje. Android Automotive OS to kolejna rewolucja, dzięki której nowoczesne samochody, stale połączone z Siecią będą bardziej inteligentne, prostsze w obsłudze i – przede wszystkim – bezpieczniejsze. Nowy system trafi najpierw do elektrycznego Volvo XC40 Recharge P8 i równolegle do Polestara 3. Jeszcze w tym roku do Polski trafią modele XC60, S90 i V90 wyposażone również w taki system. Potem rewolucja jeszcze przyspieszy. Przynajmniej trzy duże koncerny motoryzacyjne zapowiedziały dołączenie do tego elektronicznego projektu. To może otworzyć nowy rozdział w historii motoryzacji. I za kilkanaście lat własne systemy operacyjne producentów będą odległym wspomnieniem. Przeczytaj więcej o Android Automotive.