Opony do samochodów elektrycznych. Czy są potrzebne?

Samochody elektryczne rządzą się swoimi prawami. Jeżdżą buspasami, parkują za darmo, nie emitują spalin i są bardzo dopracowane technologicznie. A czy w związku z innowacyjnym napędem potrzebują specjalnych opon?

Wiedza elektryzująca to cykl, w którym obalamy największe mity związane z elektromobilnością. Poruszamy tematy związane z eksploatacją samochodów elektrycznych, ofertą producentów, a także sprawami technicznymi takimi jak ładowanie czy żywotność akumulatorów. Podpowiadamy, dla kogo tak naprawdę są samochody elektryczne i czy koniec ery silników spalinowych faktycznie jest bliski.

Samochodów elektrycznych jest coraz więcej. Choć do planowanego miliona nam jeszcze sporo brakuje (do liczby tej dobijają za to nasi zachodni sąsiedzi, o czym pisaliśmy w tym artykule), rynek mówi sam za siebie - udział samochodów elektrycznych stale rośnie, nawet u nas. Pojawiają się nowe modele, większe akumulatory i szybsze ładowarki. Pozostaje jednak kwestia opon. Czy elektryk potrzebuje specjalnego ogumienia?

Zobacz wideo Raport Moto Journey 2021

Opony do samochodów elektrycznych

Producenci ogumienia coraz częściej myślą o oponach przeznaczonych do "zielonych" samochodów. Continental ma EcoContact 6, która może nie jest kierowana tylko do samochodów elektrycznych i hybrydowych, ale rozwiązuje specyficzne problemy związane ze zwiększoną masą takich aut. Zapewnia niski opór toczenia, ale jednocześnie wysoką przyczepność i wytrzymałość.

Michelin niedawno pokazał swoją pierwszą oponę dedykowaną właśnie elektrykom. Pilot Sport EV to opony przeznaczone dla sportowych samochodów z napędem elektrycznym. Takie auta są wyjątkowo szybkie, a montowane w nich opony powinny skutecznie przekazywać na nawierzchnię potężny i błyskawicznie pojawiający się moment obrotowy. Dlatego projektanci opon do elektryków muszą wspinać się na wyżyny umiejętności. Zwłaszcza że przy okazji trzeba też im zapewnić dobrą przyczepność na zakrętach w każdych warunkach.

Stacja ładowania samochodów elektrycznychStacja ładowania samochodów elektrycznych Fot. Shutterstock / Shutterstock

Wiedza elektryzująca, ładowanie samochodu elektrycznegoZużycie energii w samochodzie elektrycznym - ile to w benzynie?

Wiedza elektryzującaIle kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego na publicznej stacji? Porównujemy stawki operatorów

Michelin twierdzi, że nowy model Pilot Sport EV zapewnia:

  • optymalną przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni (klasa B według europejskich etykiet);
  • wysoką odporność na zużycie przy dużych momentach obrotowych;
  • niskie opory toczenia;
  • odczuwalnie niższy poziom hałasu.

Więcej o oponach Michelin Pilot Sport EV pisaliśmy tutaj:

Michelin Pilot Sport EVMichelin opracował pierwszą sportową oponę dla elektryków. Dzięki niej pojadą szybciej, dalej i ciszej

Do tej pory niektóre samochody elektryczne potrzebowały specyficznego rodzaju ogumienia. Przykładem jest choćby BMW i3, którego opony są w rozmiarze 155/70 R19. Mamy więc dużą średnicę, wysoki profil i niedużą szerokość, a takich opon nie założymy do żadnego innego samochodu osobowego. Jednak większość modeli z napędem elektrycznym o bardziej typowych rozmiarach ogumienia, porusza się po drogach na takich samych oponach, jak auta spalinowe. Pole do popisu dla producentów opon jest, ale nie ma zbyt dużego rynku zbytu.

Samochody elektryczne (zdjęcie ilustracyjne)Samochody elektryczne (zdjęcie ilustracyjne) Fot. Cezary Aszkiełowicz / Agencja Wyborcza.pl

Nowe etykiety na oponach od maja

W tym miejscu warto przypomnieć, że od 1 maja 2021 r. obowiązują nowe unijne etykiety na oponach. Dzięki zawartym na nich informacjom kierowcom będzie jest wybrać przede wszystkim opony zimowe - na etykiecie pojawiły się dane o przyczepności na śniegu i lodzie. Do tej pory klasy dotyczące oporów toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni oznaczane były od A do G, teraz przedział został zawężony do A-E. W dolnej części etykiety pojawił się też symbol ułatwiający zakup opon zimowych - symbol alpejski (3PMSF) - płatek śniegu na tle trzech szczytów. Kolejną nowością jest informacja o ścieralności opony. Opona samochodowa podczas całego cyklu użytkowania traci około dwóch kilogramów startej gumy, która trafia na drogę i do atmosfery w postaci mikrocząsteczek i gumowego pyłu. Resztki gumy zanieczyszczają środowisko (głównie wodę i glebę), dlatego na nowych etykietach znajdziemy informację o ścieralności, by móc wybrać ogumienie jak najmniej szkodliwe dla środowiska.

Wiedza elektryzującaPojemność akumulatora brutto i netto. Czym się różnią?

Unijne etykiety na oponach - nowe od maja 2021 (po lewej) i stare (po prawej)Unijne etykiety na oponach - nowe od maja 2021 (po lewej) i stare (po prawej) moto.pl

Systemy ładowania dla samochodów elektrycznych to sztandarowy produkt Phoenix Contact E-Mobility.Systemy ładowania dla samochodów elektrycznych to sztandarowy produkt Phoenix Contact E-Mobility. 

Więcej o: