Zużycie energii w samochodzie elektrycznym - ile to w benzynie? "Pali" niecały litr na 100 km

Gdy rozmawiamy o zużyciu paliwa w samochodzie, każdy kierowca bardziej lub mniej precyzyjnie potrafi ocenić, czy dana wartość to dużo, czy mało. "Mój samochód pali osiem litrów" - umiemy sobie to wyobrazić. A co ze zużyciem energii? Co nam mówi średnie zużycie 20 kWh/100 km?

Wiedza elektryzująca to cykl, w którym obalamy największe mity związane z elektromobilnością. Poruszamy tematy związane z eksploatacją samochodów elektrycznych, ofertą producentów, a także sprawami technicznymi takimi jak ładowanie czy żywotność akumulatorów. Podpowiadamy, dla kogo tak naprawdę są samochody elektryczne i czy koniec ery silników spalinowych faktycznie jest bliski.

Samochody elektryczne nie zużywają paliwa, tylko energię zgromadzoną w akumulatorach. Wyraża się ją w kilowatogodzinach oznaczanych symbolem kWh. Kierowcy, którzy nie mają zbyt dużego doświadczenia z samochodami elektrycznymi, często nie wiedzą ile faktycznie mogą przejechać danym samochodem z alternatywnym napędem. Bo jak przeliczyć kilowatogodziny na litry?

Zobacz wideo Samochód Jasia Fasoli i symbol Zjednoczonego Królestwa - recenzja elektrycznego modelu Mini

Średnie zużycie energii

Tak samo jak w samochodzie przeliczamy średnie zużycie paliwa w litrach na 100 kilometrów, tak w autach elektrycznych posługujemy się wartością kilowatogodzin na kilometry. I tak jak komputery pokładowe samochodów z konwencjonalnym napędem pokazują nam średnie zużycie paliwa, tak samochody elektryczne pokażą nam uśrednione zużycie prądu. W zależności od modelu czy sposobu jazdy, wartości te mogą być bardzo różne. Można na potrzeby tego tekstu przyjąć, że miejskie auta elektryczne zużywają około 15 kWh/100 km, a większe, elektryczne SUV-y - 20-25 kWh/100 km.

Wiedza elektryzującaPojemność akumulatora brutto i netto. Czym się różnią?

Stacja ładowania samochodów elektrycznychStacja ładowania samochodów elektrycznych fot. ŁK

Korzystając ze standardowej taryfy energetycznej G11 za 1 kWh płacimy około 0,55 zł. Zatem doładowanie samochodu elektrycznego na kolejnych 100 kilometrów będzie nas kosztowało około 8 zł.

  • 15 kWh * 0,55 zł/kWh = 8,25 zł

Przy samochodzie elektrycznym z większym zużyciem energii policzymy to analogicznie:

  • 25 kWh * 0,55 zł/kWh = 13,75 zł

Przyjmijmy, że przeciętny samochód z napędem spalinowym zużywa około 8 litrów paliwa na 100 kilometrów. Przy aktualnych cenach paliw (nawet 5,60 zł/litr) łatwo policzyć, że 100 kilometrów będzie nas kosztowało niecałe 45 złotych.

  • 8 litrów * 5,60 zł/litr = 44,80 zł.

Samochód elektryczny jest więc blisko czterokrotnie tańszy w eksploatacji od samochodu z tradycyjnym silnikiem spalinowym.

O tym jak obliczyć czas i moc ładowania pisaliśmy w tym artykule:

Wiedza elektryzującaMatematyka w elektrykach - jak obliczyć czas i moc ładowania?

Stanowisko do ładowania samochodów elektrycznych na parkingu Parkuj i Jedź Metro Młociny.Stanowisko do ładowania samochodów elektrycznych na parkingu Parkuj i Jedź Metro Młociny. Fot. Jacek Marczewski / Agencja Gazeta

Jak obniżyć koszty ładowania samochody elektrycznego?

Osoby posiadające prywatnie samochód elektryczny, często decydują się na zmianę taryfy energetycznej na G12. Wówczas prąd w nocy jest blisko dwukrotnie tańszy niż w dzień. Wystarczy po powrocie do domu podłączyć samochód do ładowania (większość modeli ma funkcję zaprogramowania ładowania od konkretnej godziny) i zostawić go na ładowarce na noc. Wówczas doładowanie 100 kilometrów zasięgu będzie nas kosztowało cztery złote. Koszty eksploatacji takiego samochodu są więc porównywalne do sytuacji, w której samochód ze spalinowym silnikiem zużywałby niecały litr paliwa na każde 100 kilometrów. A takich samochodów nie ma, więc jeśli chcemy tanio jeździć, musimy przesiąść się do elektryków.

Jazda samochodem elektrycznym jest oczywiście najbardziej opłacalna jeśli ładujemy go w domu. Korzystając z publicznych ogólnodostępnych stacji ładowania zapłacimy znacznie więcej. O szczegółowych cennikach u poszczególnych operatorów pisaliśmy tutaj:

Wiedza elektryzującaIle kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego na publicznej stacji? Porównujemy stawki operatorów

Twój elektryk będzie ładowany w pit stopie. Zupełnie jak bolid F1!Twój elektryk będzie ładowany w pit stopie. Zupełnie jak bolid F1! Hyundai

Więcej o: