Ceny prądu idą w górę. O ile podrożeje ładowanie pojazdu elektrycznego?

Samochody elektryczne mają wiele zalet. Oprócz zerowej emisji, są też tańsze w eksploatacji, jeżeli ładujemy je w domu. Teraz, przez podwyżki cen prądu, rachunki mogą nieco wzrosnąć. Jak dużych różnic powinni się spodziewać właściciele aut elektrycznych?

W porównaniu do zeszłorocznego maja, aktualne ceny za paliwo znacząco wzrosły. Z poniżej 5 zł, poszybowały o nawet 0,50 zł w górę. Stawia to pod znakiem zapytania kwestię, czy nadal opłaca się kurczowo trzymać aut o napędzie konwencjonalnym. W końcu jest alternatywa w postaci pojazdów elektrycznych. Ich coraz większa popularność sprawia, że zmieniają się rynkowe trendy. Aby  wspomóc ten sektor i zachęcić kierowców do przesiadki do samochodów elektrycznych, wiele unijnych krajów postanowiła obniżyć ceny za energię. To m.in. Holandia (-33,8 proc.), Cypr (-24,1 proc.) czy Szwecja (-17,2 proc.). Średnia cena prądu w Europie wynosi obecnie 21,3 euro za 100 kWh.

Zobacz wideo Najnowszy Volkswagen ID.4 potrafi potrafi wiele, na przykład możesz z nim porozmawiać. Zobacz, w jaki sposób

Polska w środku stawki

Zgodnie z danymi Eurostatu ceny prądu w 2020 roku zwiększyły się w stosunku do roku wcześniejszego. Najtaniej było w Bułgarii, gdzie trzeba było zapłacić 9,8 euro za 100 kWh. Na Węgrzech i Estonii było to odpowiednio 10,1 oraz 12,9 euro. W opozycji były np. Niemcy, gdzie odnotowano najwyższe ceny - 30,1 euro/100 kWh, Danii - 28,2 euro/100 kWh, czy Belgii - 27 euro/100 kWh. Polska w tym przypadku nie wypada najgorzej. W naszym kraju trzeba było zapłacić 14,7 euro za 100 kWh energii.

Wiedza elektryzującaIle kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego na publicznej stacji? Porównujemy stawki operatorów

Opłata mocowa

Od 1 stycznia 2021 roku obowiązuje nowa opłata mocowa. Według ekspertów najbardziej odczują to rodziny z dziećmi. Dlaczego? Nowe "myto" jest obliczane od zużycia prądu. Zgodnie z tym rachunki podniosą się o 1,87 zł miesięcznie przy zużyciu do 500 kWh, o 4,48 zł miesięcznie w przedziale 500-1200 kWh, o 7,47 zł, jeżeli zużycie wynosi od 1200 do 2800 kWh, a o 10,46 zł przy zużyciu powyżej 2800 kWh. Oznacza to, że dla rodzin zużywających powyżej 2800 kWh rachunki wzrosną o ponad 125 zł rocznie.

Ładowanie samochodu elektrycznegoŁadowanie samochodu elektrycznego Fot. Shutterstock

Ładowanie auta w domu

Podwyżki cen prądu oraz nowa opłata mocowa wpłyną również na koszt ładowania pojazdów elektrycznych. W dużej mierze koszty te są uzależnione od wybranej taryfy u operatora. Wśród tych najpopularniejszych są G11, G12 oraz G12w. Pierwsza to standardowa wersja, która nie uwzględnia przedziałów czasowych - jest przyjęta jedna stawka. Dwie pozostałe różnią się w zależności od pory i dnia. W ciągu dnia dla PGE opłaty wynoszą:

  • G11 - 0,3704 zł/kWh (opłata całodobowa);
  • G12 - 0,4220 zł/kWh (cena w strefie dziennej) i 0,2676 zł/kWh (w strefie nocnej);
  • G12w - 0,4363 zł/kWh (w strefie dziennej), 0,3074 zł/kWh (w strefie nocnej), przy czym weekendy rozliczane są jako strefa nocna.

Ładowanie samochodu elektrycznegoFot. Shuttterstock

Wiedza elektryzującaDomowa ładowarka samochodu elektrycznego krok po kroku

Koszty ładowania

Jak to przekłada się na koszty ładowania? Przy ładowaniu od zera do 100 proc., gdzie autem referencyjnym jest Renault Zoe Z.E.50 z baterią o pojemności 52 kWh netto, koszt napełnienia akumulatora wynosi przy taryfie G11 33,49 zł. Dla G12 w dzień jest to 36,17 zł, a w nocy - 28,14 zł. Jednak rzadko kiedy ładujemy auto w pełnym zakresie. Dlatego kolejne obliczenie dotyczy ładowania od 10 do 80 proc. pojemności baterii. W tym przypadku koszty wynoszą:

  • G11 - 27,71 zł,
  • G12 dzień - 29,58 zł,
  • G12 noc - 23,96 zł.

Wiedza elektryzującaPojemność akumulatora brutto i netto. Czym się różnią?

Są to akceptowalne ceny, zwłaszcza jeśli porównamy je do samochodu spalinowego. Jeżeli przyjmiemy, że samochód z konwencjonalnym napędem zużywa średnio 5,6 litra benzyny na 100 km, to koszt przejechania 100 km będzie kosztował 29,29 zł. Dla auta elektrycznego, zużywającego średnio 17,4 kWh/100 km, ta cena wynosi:

  • 20,66 zł – G11,
  • 21,56 zł – G12 dzień,
  • 18,88 zł – G12 noc.

Twój elektryk będzie ładowany w pit stopie. Zupełnie jak bolid F1!Twój elektryk będzie ładowany w pit stopie. Zupełnie jak bolid F1! Hyundai

Nadal się opłaca

Samochody elektryczne są jeszcze droższe w zakupie, ale o wiele tańsze w eksploatacji, przynajmniej przy ładowaniu ich w domu. Gorzej wygląda to w przypadku korzystania z szybkich punktów ładowania, które są droższe i cenowo zbliżają się do zakupu paliwa do auta z silnikiem konwencjonalnym.

Jednak większość użytkowników samochodów elektrycznych stawia na ładowanie ich w pracy albo w domu przy wykorzystaniu Wallboxa. Pozwala to na podładowanie baterii przez 8 godzin na tyle, aby zapewnić możliwość całodniowego przemieszczania się. Większość oferowanych modeli deklaruje zasięgi przekraczające 300, a nawet zbliżające się do 400 km. Są to o wiele lepsze wartości niż były jeszcze 2-3 lata temu. Jeżeli rozwój elektromobilności nadal będzie utrzymywał obecne tempo, niedługo auta elektryczne będą o wiele bardziej użyteczne przez zwiększenie zasięgu i poprawę czasu ich ładowania. Jednak, aby to osiągnąć poza rozwojem samych pojazdów konieczny jest rozwój infrastruktury ładowania. Nie tylko tej domowej, ale też publicznej.

Wiedza elektryzującaCo wolno samochodom elektrycznym? Przywileje - buspasy, parkingi i dotacje

Ładowarki elektryczne dla samochodów firmy TeslaŁadowarki elektryczne dla samochodów firmy Tesla Fot. Orlin Wagner / AP Photo

Więcej o: