Hybrydy klasyczne, plug-in i mild hybrid - wyjaśniamy różnice pomiędzy napędami hybrydowymi

W ostatnich czasach słowo "hybryda" stało się bardzo popularne. Jednak pod tym określeniem kryją się różne rodzaje napędów, które trudno bezpośrednio ze sobą porównywać. Dlatego w tym artykule wyjaśniamy różnice między klasycznymi hybrydami a hybrydami typu plug-in czy układami mild hybrid.

Samochód z napędem hybrydowym łączy w sobie cechy silnika spalinowego (benzynowego lub wysokoprężnego) i napędu elektrycznego. W konwencjonalnym układzie napędowym pojawia się jednostka elektryczna z większym lub mniejszym akumulatorem. Wówczas napęd jest realizowany z dwóch źródeł energii. Ale nie wszystkie napędy spalinowo-elektryczne są takie same. Najprościej można podzielić je na trzy grupy:

  • klasyczne hybrydy, HEV;
  • hybrydy typu plug-in, PHEV;
  • miękkie hybrydy, mHEV lub mild hybrid.
Zobacz wideo Fiat 500 Hybrid - zwiastun wiosny? Nie. Elektromobilności

Samochody hybrydowe - HEV

To rodzaj napędu hybrydowego, który zadebiutował ładnych dwadzieścia lat temu. Za prekursora tego rodzaju samochodów można uznać Toyotę Prius, która na dobrą sprawę rozsławiła hybrydy na całym świecie. Oczywiście współczesne hybrydy nijak mają się do konstrukcji sprzed dwóch dekad, dlatego skupimy się na jednostkach bardziej współczesnych.

Klasyczna, czyli samoładująca się hybryda to układ bazujący na silniku spalinowym i elektrycznym, który nie wymaga żadnej ingerencji kierowcy. Takim autem jeździmy jak spalinowym - musimy zatankować je konwencjonalnym paliwem, a komputer sterujący sam zarządza pracą obu jednostek.

W klasycznym samochodzie hybrydowym silnik elektryczny pełni funkcję dodatkową - wspomaga jednostkę spalinową w trakcie przyspieszania. Na krótkich odcinkach, przy niewielkiej prędkości może nawet samodzielnie napędzać samochód. Takie auta nie mogą być doładowywane z zewnętrznego źródła prądu. Energię gromadzą w akumulatorze dzięki pozyskiwaniu jej z silnika spalinowego lub podczas hamowania. Dodatkowy silnik elektryczny pozwala nie tylko na poprawę osiągów samochodu (zapewnia dodatkowy moment obrotowy), ale wpływa także na obniżenie zużycia paliwa (jednostka spalinowa pracuje rzadziej i mniej intensywnie).

Klasyczne hybrydy mają jednak kilka wad. W trybie elektrycznym dysponują bardzo małym zasięgiem, w praktyce niewiele przekraczającym jeden kilometr. Zatem nadają się głównie do miasta – przy wyższych prędkościach taki rodzaj napędu nie przynosi istotnych korzyści.

Przykładem współczesnych klasycznych hybryd są m.in. modele Toyoty (Camry, Corolla, RAV4, Yaris, Prius czy C-HR), Honda CR-V, Kia Niro i Sorento (choć Sorento występuje także jako PHEV), pełna gama Lexusa i wiele innych modeli.

Hybrydy typu plug-in - PHEV

Od kilku lat coraz większą popularność zdobywają hybrydy typu plug-in. To swego rodzaju pomost pomiędzy wygodą i praktycznością auta spalinowego a ekologicznością samochodu elektrycznego.

Samochód hybrydowy typu plugin dysponuje dodatkowym, dużym akumulatorem, a kierowca ma możliwość doładowania go z zewnętrznego źródła energii - stacji ładowania lub domowego gniazdka 230 V. Jego pojemność wynosi z reguły kilkanaście kilowatogodzin, co pozwala przejechać kilkadziesiąt kilometrów w trybie bezemisyjnym, czyli tylko korzystając z energii elektrycznej. W efekcie - przy odrobinie systematyczności - możemy takim autem jeździć jak elektrycznym. Codzienne dojazdy np. do pracy mogą odbywać się bezszelestnie i bezemisyjnie. Ponieważ akumulator w hybrydzie typu plug-in nie jest tu tak duży jak w samochodzie elektrycznym, jego ładowanie trwa krócej - z reguły 3-4 godziny.

Coraz więcej marek ma w swojej ofercie samochody hybrydowe typu plug-in. Należy do nich m.in. Volkswagen z Golfem GTE i Passatem GTE, Skoda Octavia iV i Superb iV, Toyota Highlander, Hyundai Tucson i Santa Fe, Volvo XC40 i XC60, Mitsubishi Outlander i wiele innych modeli.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid 2021Toyota RAV4 Plug-in Hybrid 2021 Toyota

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid 2021Toyota RAV4 Plug-in Hybrid 2021 Toyota

Miękka hybryda - mild hybrid, mHEV

Miękka hybryda to jeden z nowszych pomysłów producentów. Zastosowany silnik elektryczny łączy funkcje rozrusznika i alternatora - nie jest w stanie sam napędzać samochodu. Może jednak odzyskiwać energię podczas hamowania i zwalniania, by wykorzystać ją później do zasilania urządzeń pokładowych oraz do wspomagania silnika spalinowego podczas jazdy, co przekłada się na niższe zużycie paliwa. Dodatkowo taki system pozwala wcześniej aktywować system start/stop. Silnik spalinowy "gaśnie", gdy auto jeszcze się toczy przed zatrzymaniem, co też obniża zapotrzebowanie na paliwo. Układ miękkiej hybrydy umożliwia tzw. żeglowanie, czyli jazdę ze stałą prędkością z wyłączonym silnikiem spalinowym. Zaletą układu typu mHEV są niewielkie koszty, bo taka instalacja nie wpływa znacznie na cenę samochodu.

Miękkie hybrydy jako pierwsze pojawiły się w samochodach klasy premium. Teraz taki rodzaj napędu występuje w wielu modelach różnych klas. To rozwiązanie znajdziemy m.in. w Audi A6, A7 i A8, Volvo XC60, ale także w Suzuki Ingis, Baleno i Swifcie, Fordzie Puma czy Focusie. Układ miękkiej hybrydy pozwala nie tylko zmniejszyć zużycie paliwa, lecz także obniżyć emisję spalin, poprawić komfort i płynność jazdy.

Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid 155 KM mHEVFord Focus 1.0 EcoBoost Hybrid 155 KM mHEV Zuzanna Krzyczkowska

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.