Brand Finance opublikowało swój coroczny raport Global 500, przedstawiający ranking najcenniejszych marek na świecie. W 2025 roku łączna wartość 500 najcenniejszych marek osiągnęła 9,5 biliona dolarów, co stanowi wzrost o 10 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim i znacząco przekracza globalny wzrost gospodarczy wynoszący 3 proc.
Najcenniejszymi markami świata są duże konglomeraty technologiczne, bowiem stanowią aż osiem z pierwszych dziesięciu najcenniejszych marek w rankingu. Liderem niezmiennie jest amerykański Apple z wartością marki wynoszącą 574,5 miliarda dolarów. To wzrost o 11 proc. w porównaniu z 2024 rokiem. Po Apple w pierwszej dziesiątce listy Global 500 na rok 2025 uplasowały się brandy: Microsoft, Google, Amazon, Walmart, Samsung, TikTok, Facebook, NVIDIA i State Grid Corporation of China (chiński państwowy dostawca energii elektrycznej).
Wśród 500 najcenniejszych marek świata łącznie uplasowało się 21 pochodzących z dziedziny motoryzacji. Niezwykłym wzrostem i siłą w rankingu Global 500 na rok 2025, wykazała się Toyota. Wartość japońskiej marki wzrosła o 23 proc. do 64,7 miliarda dolarów i tym samym Toyota została wiodącą marką motoryzacyjną w światowym rankingu, w którym zajmuje 18. miejsce. W roku 2024 wartość Toyoty wynosiła 52,6 mld dolarów, a zajmowanym miejscem w rankingu była pozycja numer 21.
Jakie inne marki motoryzacyjne znalazły się na wysokich miejscach w rankingu? Niemiecki Mercedes-Benz uplasował się na 23. miejscu co oznacza spadek z miejsca 17. (wartość: 53 mld dolarów). Koreańska Grupa Hyundai znalazła się na 29. pozycji, awansując z 41. miejsca na liście (46 mld dolarów). Jeszcze dalej znalazła się amerykańska Tesla, zajmująca 36. miejsce, która w prestiżowym rankingu zaliczyła spadek z pozycji 18. (wartość 42,9 mld dolarów). Tuż za firmą Elona Muska na 37. pozycji pozycjonowane jest BMW - wartość niemieckiej marki obliczono na 42,5 mld dolarów.
Co z Grupą Volkswagen? Porsche z wartością 41,1 mld dolarów uplasowało się na 40. pozycji (spadek z miejsca 33). Marka Volkswagen zajęła miejsce 61. tracąc pozycję 49, a Audi zajęło 127. miejsce. Wyżej od niemieckiej marki dla ludu znalazła się indyjska Grupa Tata, której przypadło miejscu 60. (awans z 64). Drugą japońską marką motoryzacyjną na liście jest Honda uplasowana na 70. pozycji rankingu. Amerykański Ford awansował z 91. miejsca na 86. Warto także wspomnieć o marce BYD, która z miejscem numer 167 jest najwyżej notowaną chińską marką motoryzacyjną (awans ze 172.). Na pozycji 200. możemy znaleźć włoską markę Ferrari.