Najcenniejsze marki samochodowe świata. Nowy raport i nowe roszady

Brand Finance, wiodąca na świecie brytyjska firma konsultingowa zajmująca się wyceną marek, opublikowała ranking Global 500 na rok 2025. W raporcie zawierającym listę najcenniejszych marek świata znaleźli się m.in. producenci samochodów. Która marka okazała się najwyżej notowaną?

Brand Finance opublikowało swój coroczny raport Global 500, przedstawiający ranking najcenniejszych marek na świecie. W 2025 roku łączna wartość 500 najcenniejszych marek osiągnęła 9,5 biliona dolarów, co stanowi wzrost o 10 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim i znacząco przekracza globalny wzrost gospodarczy wynoszący 3 proc.

Zobacz wideo

Apple niezmiennie najsilniejszą marką

Najcenniejszymi markami świata są duże konglomeraty technologiczne, bowiem stanowią aż osiem z pierwszych dziesięciu najcenniejszych marek w rankingu. Liderem niezmiennie jest amerykański Apple z wartością marki wynoszącą 574,5 miliarda dolarów. To wzrost o 11 proc. w porównaniu z 2024 rokiem. Po Apple w pierwszej dziesiątce listy Global 500 na rok 2025 uplasowały się brandy: Microsoft, Google, Amazon, Walmart, Samsung, TikTok, Facebook, NVIDIA i State Grid Corporation of China (chiński państwowy dostawca energii elektrycznej).

Toyota najcenniejszą marką motoryzacyjną

Wśród 500 najcenniejszych marek świata łącznie uplasowało się 21 pochodzących z dziedziny motoryzacji. Niezwykłym wzrostem i siłą w rankingu Global 500 na rok 2025, wykazała się Toyota. Wartość japońskiej marki wzrosła o 23 proc. do 64,7 miliarda dolarów i tym samym Toyota została wiodącą marką motoryzacyjną w światowym rankingu, w którym zajmuje 18. miejsce. W roku 2024 wartość Toyoty wynosiła 52,6 mld dolarów, a zajmowanym miejscem w rankingu była pozycja numer 21.

Spadek Mercedesa i Tesli

Jakie inne marki motoryzacyjne znalazły się na wysokich miejscach w rankingu? Niemiecki Mercedes-Benz uplasował się na 23. miejscu co oznacza spadek z miejsca 17. (wartość: 53 mld dolarów). Koreańska Grupa Hyundai znalazła się na 29. pozycji, awansując z 41. miejsca na liście (46 mld dolarów). Jeszcze dalej znalazła się amerykańska Tesla, zajmująca 36. miejsce, która w prestiżowym rankingu zaliczyła spadek z pozycji 18. (wartość 42,9 mld dolarów). Tuż za firmą Elona Muska na 37. pozycji pozycjonowane jest BMW - wartość niemieckiej marki obliczono na 42,5 mld dolarów.

Co z Grupą Volkswagen? Porsche z wartością 41,1 mld dolarów uplasowało się na 40. pozycji (spadek z miejsca 33). Marka Volkswagen zajęła miejsce 61. tracąc pozycję 49, a Audi zajęło 127. miejsce. Wyżej od niemieckiej marki dla ludu znalazła się indyjska Grupa Tata, której przypadło miejscu 60. (awans z 64). Drugą japońską marką motoryzacyjną na liście jest Honda uplasowana na 70. pozycji rankingu. Amerykański Ford awansował z 91. miejsca na 86. Warto także wspomnieć o marce BYD, która z miejscem numer 167 jest najwyżej notowaną chińską marką motoryzacyjną (awans ze 172.). Na pozycji 200. możemy znaleźć włoską markę Ferrari.

Więcej o: