Producenci samochodów zmagają się w Europie z trudną sytuacją na rynku motoryzacyjnym, wynikającą z wysokich kosztów produkcji pojazdów i silnej konkurencji ze strony Chin. Po dwóch kolejnych miesiącach spadków, sprzedaż w październiku zdołała się utrzymać na stabilnym poziomie. Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) wynika, że liczba nowych aut zarejestrowanych w październiku 2024 r. w Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii i Europejskim Stowarzyszeniu Wolnego Handlu (EFTA) wzrosła o 0,1 proc w ujęciu rok do roku do 1,04 miliona aut.
Według danych JATO Dynamics pochodzących z 28 rynków europejskich, w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2024 r. sprzedaż samochodów w Europie wzrosła o 1,1 proc. do łącznej liczby 10 796 414 pojazdów.
Dobrą informacją jest, że w październiku zanotowano zwiększone tempo przechodzenia na modele elektryczne i hybrydowe. Jak podaje ACEA, sprzedaż samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) wzrosła w październiku drugi miesiąc z rzędu, notując wzrost o 6,9 proc., natomiast sprzedaż samochodów hybrydowych (HEV) wzrosła o 15,8 proc.
W październiku 2024 r. pojazdy elektryczne (BEV), hybrydy (HEV) i hybrydy typu plug-in (PHEV) łącznie stanowiły 55,4 proc. rejestracji samochodów osobowych, podczas gdy w roku poprzednim odsetek ten wynosił 51,3 proc. Dane te pokazują, że konsumenci chętni na przesiadkę z tradycyjnych pojazdów spalinowych na zelektryfikowane, znacznie częściej wybierają hybrydy niż pojazdy w pełni elektryczne.
Jeśli chodzi o preferencje klientów dotyczące układów napędowych w podziale na poszczególne typy, dane ACEA za październik 2024 r. przedstawiają się następująco: elektryki (BEV) zgarnęły 14,8 proc. rynku, hybrydy plug-in (PHEV) 7,2 proc. rynku, a hybrydy (HEV) stanowią 31 proc. rynku. wszystkich nowych samochodów osobowych sprzedawanych w Unii Europejskiej. Popyt na samochody benzynowe miał poziom 33,8 proc., a auta z silnikami wysokoprężnymi wybrało 10,7 proc. klientów. Inne typy napędu stanowią 2,5 proc. sprzedaży.