Tak Rosjanie ograli Niemców. Składają nowe Mercedesy w dawnej fabryce Daimlera w Moskwie. Gwiazda za miliony rubli

Najpierw wykręcili niezły numer Francuzom. Teraz czas na Niemców. Rosjanie bez wiedzy i zgody zagranicznych producentów sami składają nowe samochody znanych marek. Po Citroenie czas na Mercedesa. W dawnej fabryce Mercedesa pod Moskwą zmontowano nowe sedany Klasy E i SUV-y GLC.

Jesipowo pod Moskwą. Miejscowość znana nie tylko z największego i najnowocześniejszego magazynu IKEA w Rosji, ale także ogromnych zakładów produkcyjnych Mercedesa. Jeszcze w 2019 r. składano tam Mercedesy Klasy E w wersji przystosowanej do trudnych rosyjskich warunków drogowych. W ceremonii uruchomienia linii produkcyjnej uczestniczył wówczas nie tylko Dieter Zetsche, prezes zarządu Daimler AG, ale także sam Władimir Putin. Po tamtym zdarzeniu pozostała pamiątkowa fotografia.

Fabryka Mercedesa w Jesipowie pod Moskwą. Rosja. Na ceremonii otwarcia m.in. Dieter Zetsche (szef Mercedesa) i Władimir Putin
Fabryka Mercedesa w Jesipowie pod Moskwą. Rosja. Na ceremonii otwarcia m.in. Dieter Zetsche (szef Mercedesa) i Władimir Putin Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars / Mercedes-Benz AG

Po rozpoczęciu rosyjskiej inwazji na Ukrainę prace w zakładzie całkowicie wstrzymano. Niemcy wycofali się z biznesu, a Rosjanie przejęli majątek i rozpoczęli poszukiwania inwestora. Plany były ambitne. Oczekiwano, że w miejscu, gdzie montowano Mercedesy powstaną auta znanych chińskich marek. Z wielkich planów niewiele wyszło. Udało się tylko jedno. Jesienią 2024 r. na linie produkcyjne wróciły Mercedesy. Jak to możliwe?

Zobacz wideo Pierwsze elektryczne AMG w historii, sprawdziliśmy, czy jest czym jechać [MATERIAŁ WYDAWCY MOTO.PL]

Kiedyś tylko sprzedawali. Teraz składają

Według analityków Autostat dawni dealerzy Mercedesa zrzeszeni w ramach spółki Avtodom (przejęła fabrykę od Daimlera) wznowili tymczasową produkcję samochodów. Okazało się, że w spadku odziedziczono nie tylko zakład, ale i niewielki zapas podzespołów do nowych aut. I tak oto do rosyjskich salonów samochodowych trafiło kilkadziesiąt egzemplarzy nowych Mercedesów Klasy E w wersji sedan z pakietem stylizacyjnym AMG Line oraz SUV-a GLC drugiej generacji. Oba wyposażone w napęd na wszystkie koła i silniki benzynowe 2.0 l o mocy 197 KM. W standardzie skórzane wykończenie (drewniane dodatki i Alcantara) i sprzęt multimedialny z nawigacją z mapą Rosji. W cenie (prawie 10 mln. rubli za samochód) uwzględniono także 2-letnią gwarancję udzielaną przez dealera (limit przebiegu 100 tys. km).

Fabryka Mercedesa w Jesipowie w Rosji
Fabryka Mercedesa w Jesipowie w Rosji Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars / Mercedes-Benz AG

Pomysłodawcy z Avtodom nie byli pierwsi. W dawnych zakładach Stellantis w Kałudze już pod koniec 2023 r. wznowiono montaż Citroena C5 Aircross z podzespołów dostarczonych z Chin (oczywiście bez wiedzy i zgody Stellantis). Czy podobnie będzie z Mercedesem z Jesipowa? Trudno wykluczyć, skoro auto jest wytwarzane nie tylko w niemieckim Sindelfingen ale także w zakładach w Pekinie.

Więcej o: