Pandemia, podwyżki, inflacja. Te wszystkie czynniki wpływają na koszty życia. Mimo wszystko nie brakuje Polaków, którzy mają pieniądze i chętnie je wydają. To pokazuje nowy raport dotyczący rynku dóbr luksusowych w naszym kraju w 2023 r.
Raport KPMG wyraźnie pokazuje, że całkowita sprzedaż dóbr luksusowych w Polsce w zeszłym roku wzrosła o 12,2 proc. Tym samym osiągnęła wartość 42,4 mld zł. Kluczowe z punktu widzenia tego materiału jest jednak to, że aż 59 proc. tej kwoty przypadło na samochody premium i luksusowe. W 2023 r. zbyt na tym rynku osiągnął wartość na poziomie 25 mld zł. Drugie miejsce zajął rynek luksusowych obiektów hotelowych i SPA. W jego przypadku mówimy jednak o kwocie sięgającej 5,8 mld zł. To blisko 5-krotnie mniej.
Na tak świetny wynik złożył się m.in. fakt, że w 2023 r. Polacy kupili ponad 110 tys. aut klasy premium. Na taką wartość powołuje się instytut Samar. To oznacza mniej więcej tyle, że liczba rejestracji wzrosła o 17,8 proc. I na tym rynku nie brakuje modeli czy marek z naprawdę imponującymi wynikami. Przykład? Warto zwrócić uwagę m.in. na to, że:
Właściciel Kii Rio poprzez samochód luksusowy będzie rozumieć Mercedesa, BMW czy Audi. Kierowca jednego z modeli niemieckiej trójki premium popatrzy jednak nieco wyżej. Jak w 2023 r. wypadła sprzedaż aut marek prawdziwie luksusowych? Tu również można dostrzec wyraźne plusy. Jak wskazuje Samar, Rolls-Royce sprzedał w naszym kraju w tym okresie 20 pojazdów. To oznacza wzrost aż o 180 proc. Poza tym polskie salony opuściły 92 Maserati, 87 Ferrari, 68 Bentleyów, 44 Lamborghini i 32 Astony Martiny.