BMW mimo zakazu współpracowało z Chińczykami. Skonfiskowano ponad 8000 nowych aut

Według doniesień Agencji Reutera, niemiecki producent samochodów BMW znalazł się w centrum skandalu po tym, jak wprowadził na rynek amerykański co najmniej 8 tys. Mini Cooperów z komponentami elektronicznymi pochodzącymi od zakazanego dostawcy z Chin. Jak wynika z raportu Senackiej Komisji Finansów Stanów Zjednoczonych, BMW importowało produkty zawierające zakazane części co najmniej do kwietnia tego roku.

Według raportu przygotowanego przez zespół przewodniczącego komisji, senatora Rona Wydena, BMW sprowadziło 8 tysięcy Mini Cooperów z częściami od chińskiego dostawcy zakazanego na mocy ustawy z 2021 roku. Ustawa ta, znana jako Uyghur Forced Labor Prevention Act (UFLPA), została przyjęta w celu wegzekwowania przepisów zapobiegających importowi towarów z regionu Xinjiang w Chinach, które mogły zostać wyprodukowane przy użyciu przymusowej pracy członków ujgurskiej mniejszości. Chiny zaprzeczają tym oskarżeniom.

BMW się tłumaczy

Jak informuje Reuters, BMW Group w oświadczeniu poinformowała, że "podjęła kroki w celu wstrzymania importu dotkniętych produktów". Firma zapowiedziała również przeprowadzenie akcji serwisowej mającej na celu wymianę konkretnych części, dodając, że "posiada rygorystyczne standardy i polityki dotyczące praktyk zatrudnienia, praw człowieka i warunków pracy, które muszą przestrzegać wszyscy nasi bezpośredni dostawcy".

Senator Ron Wyden skrytykował samodyscyplinę branży motoryzacyjnej, stwierdzając, że "automatyczna samokontrola wyraźnie nie spełnia swojej funkcji". Wyden zaapelował do agencji Customs and Border Protection (CBP) o podjęcie konkretnych działań mających na celu wzmocnienie egzekwowania przepisów i rozprawienie się z firmami, które wspierają "haniebne wykorzystanie przymusowej pracy w Chinach".

Raport wykazał, że Bourns Inc., dostawca części samochodowych z Kalifornii, pozyskiwał komponenty od Sichuan Jingweida Technology Group (JWD). Ta chińska firma została wpisana na listę UFLPA w grudniu, co oznacza, że jej produkty są uznawane za wytwarzane przy użyciu przymusowej pracy. Bourns dostarczał części JWD firmie Lear Corp, która z kolei była bezpośrednim dostawcą dla BMW i Jaguar Land Rover. Jak twierdzi Reuters, Lear poinformował BMW, Jaguar Land Rover, Volvo i Volkswagen AG o zakazanych komponentach już w styczniu tego roku.

Jagura Land Rover także używał nielegalnych części

Jaguar Land Rover również został wymieniony w raporcie dotyczącym importowania części zamiennych z komponentami JWD. Producent zadeklarował jednak, że zniszczy wszystkie zapasy zawierające komponenty JWD. Firma natychmiast zatrzymała wszystkie przesyłki wspomnianych części zamiennych, podkreślając, że poważnie traktuje kwestie praw człowieka i przymusowej pracy.

Zobacz wideo

Wcześniej USA zatrzymały w portach Bentleye, Audi i Porsche

Volkswagen AG potwierdził, że kilka tysięcy pojazdów Porsche, Bentley i Audi zostało zatrzymanych w portach USA z powodu obecności chińskich podzespołów naruszających przepisy dotyczące przymusowej pracy. Volkswagen poinformował, że od tego czasu wymienił części we wszystkich pojazdach zatrzymanych w portach USA i jest aktywnie zaangażowany w zapobieganie wykorzystywaniu przymusowej pracy w łańcuchu dostaw.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.