Marka nr 1 Stellantisa to... Fiat. Wyniki sprzedaży mogą zszokować Europejczyka

Fiat aktualnie szoruje w europejskich wynikach sprzedaży. Jakim cudem został zatem marką numer 1 pod względem sprzedaży w koncernie Stellantis? Bo świat na Europie się nie kończy. Włosi znaleźli swoją niszę gdzieś indziej. Tam mają prawie 80 proc. udziału w rynku.

Fiat kiedyś był prawdziwym hegemonem w Europie. I dobrze udawania to chociażby rynek polski. W rekordowym 1999 r. w naszym kraju sprzedanych zostało 640 tys. nowych pojazdów. W pierwszej dziesiątce najchętniej kupowanych modeli były aż cztery Fiaty, przy czym liderem stało się Seicento ze zbytem szacowanym na przeszło 83 tys. sztuk.

Zobacz wideo Fiat Ducato został odnaleziony po kilkunastu godzinach od zgłoszonej kradzieży

Blisko 80 proc. udziału w rynku. Fiat bryluje w... Algierii!

Dziś Fiata na próżno szukać w czołówce rankingu polskiego, ale też i europejskiego. Marka zdecydowanie znajduje się w regresie. Warto jednak pamiętać o tym, że rynek motoryzacyjny na Europie się nie kończy. On dopiero się od niej zaczyna. I dla włoskiej firmy to akurat stanowi świetną informację. Zwłaszcza że budżetowe produkty spod logo Fabbrica Italiana Automobili Torino w pozostałych częściach świata radzą sobie milion razy lepiej.

W Turcji do Fiata należy blisko 16 proc. całego rynku motoryzacyjnego. W Brazylii wskaźnik jest jeszcze wyższy. Sięga prawie 22 proc. Choć prawdziwym hitem jest Algieria. Tu logo Fiata miało 78,6 proc. fabrycznie nowych pojazdów sprzedanych w 2023 r. Włoskie samochody w Afryce sprzedają się jak ciepłe bułeczki. Piąty rok z rzędu marka zajęła zatem pierwsze miejsce w rankingu sprzedaży. To gwarantuje jej zsumowany udział w rynku wynoszący prawie 16 proc.

Czy Fiat ma szansę na odzyskanie czołowej pozycji w Europie?

Tak optymistycznie wyglądające statystyki sprawiają, że Fiat w 2023 r. sprzedał w sumie 1,35 mln aut. To o 12 proc. więcej pojazdów, niż w 2022 r. Szczególnie duży udział w torcie ma Ameryka Południowa. Wolumen pojazdów dostarczonych do klientów na tym kontynencie wyniósł 542 tys. sztuk.

Czy Włosi mają jakąkolwiek szansę na powrót na czołowe miejsca w europejskich rankingach sprzedaży? Być może i tak. Muszą jednak rozbudować ofertę modeli i wyjść z segmentów, w których czują się najlepiej. Fiat szczególną swobodę odczuwa w segmencie pojazdów miejskich. W 2023 r. w Europie sprzedał 230 tys. Pand i Pięćsetek. To dało mu udział wynoszący 44,4 proc. w tym właśnie segmencie. Niestety wynik nie przełożył się na czołową pozycję w ogólnych wynikach na Starym Kontynencie.

Włosi zatrzymali się w czasie. Mentalnie są w latach 90. XX wieku. Muszą zatem zrozumieć, że rynek w Europie się zmienił. Dziś do sukcesu potrzebne są kompakty, w tym kompaktowe SUV-y. Małe auta nie decydują o hegemonii. Całe szczęście objawy zmian już się pojawiają. Pierwszym jest nowy Fiat 600.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.