Polacy jeżdżą bez ważnego OC? Widoczny duży wzrost. Powód jest oczywisty

Brak ważnej polisy OC wiąże się z niemałą karą dla właścicieli aut. Mimo to zauważamy duży wzrost braku ubezpieczenia względem 2021 r. W zeszłym roku było blisko 30 proc. więcej. Jakie są przyczyny?

Więcej ciekawych tekstów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.

Nowe przepisy, które weszły w życie z dniem 1 lipca 2023 r. nie tylko podniosły wysokość mandatu za brak ważnego OC, ale jednoczesnie zwróciły uwagę na niejednolite prawo w zależności od województw w Polsce. Okazuje się, że wpływ na ten stan rzeczy ma odległość od kraju pochodzenia zakupionego auta.

Zobacz wideo Jesteśmy europejskim królem importu aut. Jak to się przekłada na klimat?

Po nabyciu auta mamy maksymalnie 14 dni, aby zgłosić ten fakt ubezpieczycielowi i nabyć polisę Odpowiedzialności Cywilnej (OC). Należy przy tym pamiętać, że już od pierwszego dnia naliczana jest kwota sankcji, jaką zobowiązani będziemy ponieść w przypadku przekroczenia tego terminu. Dlatego tak ważne jest niezwłoczne załatwienie wszelkich formalności związanych z zakupem auta. 

Zakup samochodu używanego to najczęściej spotykana okoliczność braku OC w Polsce

- mówi Marek Trofimiuk, ekspert autobaza.pl

Zakup OC nie jest karą. Uwalnia nas od ogromnych odszkodowań

Celem polisy OC jest ochrona nie tylko właściciela auta w przypadku wystąpienia wypadku, ale także pozostałych uczestników ruchu i osób poszkodowanych. Właśnie dlatego jest ono obowiązkowe. W przypadku kolizji lub niestety poważniejszego zdarzenia winny musi pokryć koszty naprawy, leczenia czy rehabilitacji osobom poszkodowanym z własnej kieszeni. Jako że mogą to być bardzo wysokie kwoty, ubezpieczenie pokrywa te koszty. 

Różne regiony i różne ceny. Podkarpacie triumfuje

Według raportu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) w 2022 r. było ponad 320 tys. pojazdów bez ważnego OC. Oznacza to wzrost aż o blisko 30 proc. względem roku 2021. Najwyższy współczynnik notuje się od lat wzdłuż zachodniej granicy (woj. lubuskie oraz zachodniopomorskie) oraz w województwie warmińsko-mazurskim. Powód? Większość aut sprowadzanych jest z zachodu Europy, głównie Niemiec.

OC należy wykupić jeszcze tego samego dnia, w którym doszło do transakcji między kupującym, a sprzedającym, a nabycie polisy odbywa się z reguły na terenie kraju zamieszkania. O ile mieszkańcy Zachodniej Polski po prostu bagatelizują i odkładają obowiązek na później, tak mieszkańcy Warmii i Mazur od lat znajdują się w kategorii najwyższej stopy bezrobocia w skali całego kraju. Tym samym przyczyna jest ściśle związana z kwestiami finansowymi.

Na drugim biegunie znajdują się regiony południowo-wschodnie,a w szczególności Podkarpacie i Lubelszczyzna. W pierwszym z nich średnia kwota za OC w 2022 r. wyniosła około 430 zł, co plasuje ją w czołówce najniższych cen. Natomiast najdroższe pod tym względem jest Pomorze — ok. 620 zł. Pełen dostęp do raportu dostępny jest tutaj [[KLIKNIJ]]. Źródło: IBRM Samar

Więcej o: