Już ponad milion chińskich aut jeździ w Rosji. Tak Chiny przejmują nowy rynek

Chery czy Geely zamiast Łady i UAZa. Chętnych na chińskie auta w Federacji Rosyjskiej jest coraz więcej. Według danych Autostat po rosyjskich drogach jeździ już ponad milion samochodów z Chin. I będzie ich coraz więcej.

Wciąż czekamy na milion samochodów elektrycznych na polskich drogach. W Rosji pierwszy milion pojawił się znacznie szybciej w statystykach. Nie dotyczy jednak samochodów zasilanych prądem a aut firmowanych przez chińskich producentów. Okazuje się, że w lipcu 2023 r. liczba wszystkich zarejestrowanych chińskich pojazdów w Federacji Rosyjskiej przekroczyła milion egzemplarzy. Z pozoru sporo, nieprawdaż? Pod względem udziałów w rynku jest już znacznie skromniej. Chińskie auta to ledwie 2,4 proc. wszystkich samochodów w Rosji.

Zobacz wideo Autoscarum 2023. Motocykliści robią dużo hałasu ku uciesze wszystkich

Oczywiście Rosjanie także mają swoje preferencje. Wśród chińskich producentów szczególnie upodobali sobie jedną markę. Za naszą wschodnią granicą dominuje Chery z udziałem sięgającym aż 28 proc. Po rosyjskich drogach jeździ już 304 tys. samochodów firmy z Wuhu. Na podium znalazły się jeszcze Geely (210,2 tys. egz.) oraz Lifan (152,4 tys. sztuk).

W TOP 5 marek zmieściły się jeszcze Haval (141,9 tys. aut) i Great Wall (121,4 tys.). Wielka piątka rządzi rosyjskim rynkiem. Okazuje się, że ich łączny udział w rejestracji wszystkich chińskich pojazdów w Rosji sięga już 85 proc. Zapewne długo to się nie zmieni, gdyż liderzy zestawienia wykazują się sporą aktywnością w regionie. Warto wspomnieć, że Geely korzysta nawet z własnej fabryki na Białorusi, co ułatwia zwiększenie przewagi nad konkurencją importującą samochody z CHRL.

Chery TiggoChery Tiggo Chery Tiggo

Lifan X60Lifan X60 Fot. Lifan

Great Wall Haval H3Great Wall Haval H3 Fot. Great Wall

Lifan 620Lifan 620 Fot. Lifan

Znane są także preferencje rosyjskich nabywców co do modeli chińskich firm. Najpopularniejszym chińskim pojazdem w Federacji Rosyjskiej jest obecnie Chery Tiggo (ponad 56 tys.). To crossover segmentu B, który rywalizował nie tylko z Renault Duster, ale także Ładą XRay. Starszą wersję składano nawet w zakładach Avtotor w Królewcu.

Łada X-RayŁada X-Ray fot. Łada

Renault DusterRenault Duster fot. Renault

Próg 50 tys. zarejestrowanych egzemplarzy przekroczyły także takie samochody jak Lifan X60, Great Wall Hover H3 oraz Lifan Solano (żaden z nich nie jest już oficjalnie sprzedawany w Rosji). Dwa pierwsze to starsze kompaktowe SUVy, które rywalizowały na rynku z takimi modelami jak Nissan X-Trail czy Toyota RAV4. Lifan Solano jako jedyny w zestawieniu to sedan, który konkurował m.in. ze Skodą Rapid.

W najbliższych miesiącach statystyki mogą się jeszcze znacząco zmienić, gdyż dawne zakłady zachodnich marek przejmowane są w celu uruchomienia montażu chińskich samochodów. Otwartą kwestią pozostaje, jak będą klasyfikowane auta takich marek jak Moskwicz, które reaktywowano tylko po to, by sprzedawać pojazdy z Chin. Jeszcze w tym roku zadebiutuje także azjatycki crossover pod marką Łada. Przygotowania do rozpoczęcia montażu już trwają. Jednego możemy być pewni. Samochodów z kraju niebiańskiego smoka będzie przybywać. 

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.