Ponad 10 km długości. Tyle będzie mierzyć nowa obwodnica w ciągu drogi krajowej DK 79. Kierowcy ominą zakorkowany Zabierzów (dzienny ruch sięga ponad 21 tys. pojazdów, wśród których niemal 2,5 tys. to ciężarówki), przejadą nad linią kolejową Kraków – Katowice i dojadą do ronda w Rudawie (miejsce połączenia nowej obwodnicy z istniejącą drogą krajową). Kiedy to nastąpi?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad obiecuje, że nowa inwestycja zostanie udostępniona kierowcom podczas wakacji 2027 r. (w kontrakcie wskazano koniec sierpnia). Minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk przyznał, że na kluczową drogę okoliczni mieszkańcy czekali ponad 20 lat (na skutek skarg i odwołań składanych przez wykonawców procedura podpisania umowy wydłużyła się o ok. osiem miesięcy).
Budowę trasy podzielono na dwa odcinki. Pierwszy z nich to droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu dla każdego kierunku jazdy. Niestety to krótszy odcinek (3,5 km długości). Na pozostałej długości obwodnica będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. W projekcie uwzględniono także tunel (317 m długości) pod ul. Krakowską (nad tunelem powstanie rondo i drogi lokalne o nowym przebiegu), siedem wiaduktów, cztery mosty, 22 zbiorniki retencyjne oraz kładkę dla pieszych. Inwestycja obejmuje także budowę 9 przejść dla małych zwierząt, dwóch dla zwierząt średnich oraz 27 przepustów. Na tym nie koniec. Powstanie również węzeł Zabierzów.
Początek prac budowlanych to wspólne działania ekip budowlanych i wojska. Żołnierze tradycyjnie rozpoczęli rozpoznanie saperskie (to integralny element prac przygotowawczych) by sprawdzić teren pod kątem możliwych niewybuchów (nawet po tylu latach od zakończenia II wojny światowej saperzy wciąż odnajdują na budowach pociski, granaty i miny). Rozpoczęła się również rozbiórka budynków oraz przygotowanie dróg technologicznych dla pojazdów budowy.
Obwodnica Zabierzowa powstaje w ramach rządowego programu budowy dróg krajowych do 2030 r (z perspektywą do 2033 r.). Inwestycję realizuje Budimex (to trzecia firma w postępowaniu, w którym dwukrotnie unieważniano wybór wykonawcy) w ramach formuły projektuj i buduj. Wartość umowy to ponad 675 mln. zł.