Fiat, jakiego nie znacie. Następca legendy sprzedawanej w Polsce

Nie tylko Amerykanie lubują się w pikapach. Okazuje się, że pikapy cenią także w Brazylii. Klienci upodobali sobie szczególnie jeden model. Wbrew pozorom nie jest to produkt Forda, Chevroleta czy Toyoty. To samochód, którego poprzednik cieszył się sporą popularnością w Polsce.

Najchętniej kupowany samochód w Brazylii? Wbrew pozorom nie jest to mały hatchback, SUV czy sedan. W ojczyźnie samby i pasji do futbolu rządzi pikap. A ściślej niewielki pikap włoskiej marki. Od półtora roku numerem jeden w brazylijskich statystykach jest Fiat Strada drugiej generacji. Auto kompletnie nieznane na naszym kontynencie.

Zobacz wideo Start Wielkiej Wyprawy Maluchów do Monte Carlo

Włosi mają czym się chwalić. Strada to nie tylko najchętniej kupowane auto w pierwszym półroczu 2023 r. To również król statystyk sprzedaży w 2022 r. Na tym nie koniec. Poprzednik cieszył się także sporym wzięciem. W ciągu ostatnich 25 lat do klientów trafiło ok. 2,1 mln. egzemplarzy.

W historii modelu nie brakuje także polskiego wątku. Fiat Strada pierwszej generacji powstał bowiem jako jeden z modeli słynnego włoskiego projektu 178. Innymi słowy to krewniak bardzo popularnego w Polsce modelu Palio (czy ktoś jeszcze pamięta kombi Palio Weekend i sedana Siena?).

Fiat PalioFiat Palio Fot. Fiat

FIAT Palio Weekend 02-05 2003 kombi tylny lewyFIAT Palio Weekend 02-05 2003 kombi tylny lewy fot. EurotaxGlass

1996 Fiat Siena1996 Fiat Siena fot. FCA

Druga generacja Strady to już krewniak innego bestsellera. Za bazę posłużył mały Fiat Argo (segment B), który na lokalnym rynku zastąpił wysłużone Palio i Punto. Trudno zatem oczekiwać ogromnego pikapa na miarę Forda Rangera czy Toyoty Hilux. Brazylijskim i włoskim konstruktorom udało się stworzyć niedużego pikapa z nadwoziem o długości 4,4 m (niewiele dłuższy od ostatniego Fiata Bravo) i rozstawem osi sięgającym aż 2,73 m.

Fiat Strada 2024Fiat Strada 2024 Fiat. Materiały producenta

Fiat Strada 2024Fiat Strada 2024 Fiat. Materiały producenta

Fiat Strada 2024Fiat Strada 2024 Fiat. Materiały producenta







Nietrudno zgadnąć, że w niewielkim pikapie próżno szukać dużego i mocnego diesla pod maską. Wysokoprężne 2.0 w małym Fiacie? Nic z tego. Na brazylijski rynek trafiają silniki 1,3 l i 1,4 l z rodziny Fire (Fire Flex i Firefly). Oba oczywiście przygotowane do zasilania nie tylko benzyną ale i etanolem. A to nie wszystko. W połowie 2023 r. wprowadzono kolejną nowość, czyli 1.0 Turbo Flex. Co ciekawe najmniejszy silnik jest także najmocniejszy. Z jednego litra udało się wycisnąć 130 KM. Czy to wystarczy w aucie użytkowym? Na pierwsze opinie klientów trzeba jeszcze poczekać.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.