Najchętniej kupowany samochód w Brazylii? Wbrew pozorom nie jest to mały hatchback, SUV czy sedan. W ojczyźnie samby i pasji do futbolu rządzi pikap. A ściślej niewielki pikap włoskiej marki. Od półtora roku numerem jeden w brazylijskich statystykach jest Fiat Strada drugiej generacji. Auto kompletnie nieznane na naszym kontynencie.
Włosi mają czym się chwalić. Strada to nie tylko najchętniej kupowane auto w pierwszym półroczu 2023 r. To również król statystyk sprzedaży w 2022 r. Na tym nie koniec. Poprzednik cieszył się także sporym wzięciem. W ciągu ostatnich 25 lat do klientów trafiło ok. 2,1 mln. egzemplarzy.
W historii modelu nie brakuje także polskiego wątku. Fiat Strada pierwszej generacji powstał bowiem jako jeden z modeli słynnego włoskiego projektu 178. Innymi słowy to krewniak bardzo popularnego w Polsce modelu Palio (czy ktoś jeszcze pamięta kombi Palio Weekend i sedana Siena?).
Druga generacja Strady to już krewniak innego bestsellera. Za bazę posłużył mały Fiat Argo (segment B), który na lokalnym rynku zastąpił wysłużone Palio i Punto. Trudno zatem oczekiwać ogromnego pikapa na miarę Forda Rangera czy Toyoty Hilux. Brazylijskim i włoskim konstruktorom udało się stworzyć niedużego pikapa z nadwoziem o długości 4,4 m (niewiele dłuższy od ostatniego Fiata Bravo) i rozstawem osi sięgającym aż 2,73 m.
Nietrudno zgadnąć, że w niewielkim pikapie próżno szukać dużego i mocnego diesla pod maską. Wysokoprężne 2.0 w małym Fiacie? Nic z tego. Na brazylijski rynek trafiają silniki 1,3 l i 1,4 l z rodziny Fire (Fire Flex i Firefly). Oba oczywiście przygotowane do zasilania nie tylko benzyną ale i etanolem. A to nie wszystko. W połowie 2023 r. wprowadzono kolejną nowość, czyli 1.0 Turbo Flex. Co ciekawe najmniejszy silnik jest także najmocniejszy. Z jednego litra udało się wycisnąć 130 KM. Czy to wystarczy w aucie użytkowym? Na pierwsze opinie klientów trzeba jeszcze poczekać.