Europa zmienia preferencje odnośnie zasilania samochodów. Już tylko 17,4 proc diesli w 2022 r.

W drugim kwartale 2022, w UE nadal rosła sprzedaż samochodów elektrycznych i stanowiła 9,9 proc. wszystkich rejestracji samochodów osobowych. Także hybrydy plug-in stanowiły 8,7 prc. udziału w rynku, w porównaniu z 8,4 proc. w drugim kwartale 2021. Samochody napędzane benzyną i olejem napędowym odnotowały znaczne spadk.

Samochody benzynowe i wysokoprężne

Od kwietnia do czerwca 2022 udział samochodów benzynowych i wysokoprężnych w Unii Europejskiej zmniejszył się z 62,0% w II kwartale 2021, do 55,8% w II kwartale br. Udział wersji benzynowych w rynku spadł o ponad 3 punkty procentowe, stanowiąc 38,5% całkowitej sprzedaży (rok wcześniej 41,8%) , podczas gdy udział w rynku oleju napędowego spadł do 17,3% wszystkich rejestracji samochodów osobowych (spadek z 20,2% w tym samym okresie w roku 2021).

Jeśli chodzi o sprzedaż jednostkową, to sprzedaż wersji benzynowych spadła w całej UE o 22,2% (909 703 sprzedanych samochodów). Diesel odnotował jeszcze większy spadek (-27,7%) i sprzedaż osiągnęła 409 174 sztuki.

Zobacz wideo Andrzej Guła, prezes Polskiego Alarmu Smogowego gościem Zielonego Poranka Gazeta.pl (15.09)

Pojazdy z napędem elektrycznym BEV

W drugim kwartale 2022, w UE rejestracje pojazdów elektrycznych na baterie (BEV) wzrosły o 11,1%, osiągając 233 413 sprzedanych samochodów. Wśród kluczowych rynków, które przyczyniły się do pozytywnych wyników pojazdów typu BEV były Hiszpania i Francja. Kraje te zanotowały dwucyfrowe zyski (odpowiednio +22,0% i +18,6%).

Z drugiej strony Włochy odnotowały znaczną stratę w rejestracji aut BEV. Było to -19,6%, w stosunku do analogicznego okresu 2021. Także potentat motoryzacyjny w naszym regionie – Niemcy – odnotował niewielki spadek (-0,5%).

Hybrydy Plug-in

Hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV) zwiększyły swój udział w rynku w tym okresie, pomimo dwucyfrowego spadku liczby sprzedanych egzemplarzy (-12,5% do ilości 206,501 samochodów).

Z wyjątkiem Hiszpanii, gdzie sprzedaż modeli wzrosła o 11,3%, wszystkie kluczowe rynki odnotowały spadki sprzedaży PHEV: Francja (-17,4%), Niemcy (-16,9%) i Włochy (-6,9%).

Klasyczne hybrydy HEV

Sprzedaż aut hybrydowych (HEV) w drugim kwartale roku spadła w UE o 2,2%. Jednak ze względu na znaczny spadek sprzedaży samochodów z napędem konwencjonalnym, pojazdy HEV zwiększyły swój ogólny udział w rynku z 19,5% w II kwartale 2021 do 22,6% w II kwartale 2022.

Cztery główne rynki w regionie odnotowały mieszane wyniki. Francja i Hiszpania odnotowały wzrost (odpowiednio +7,2% i +2,7%). Z kolei Włochy i Niemcy odnotowały spadki (odpowiednio -9,3% i -6,5%).

Napęd na gaz NGV i LPG

Rozpatrując ten sam okres w roku 2022 i 2021, należy zauważyć, że rejestracje pojazdów na gaz ziemny (NGV) w całej Unii Europejskiej spadły w drugim kwartale o 62,9%, (w tym okresie sprzedano 4983 sztuki). Spadek ten wynikał głównie ze spadku zainteresowania we Włoszech, które odpowiadają za zdecydowaną większość sprzedaży w regionie. Natomiast samochody napędzane LPG odnotowały wzrost sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej (+7,9%), osiągając 64 152 sztuki w drugim kwartale roku.

Trzy z czterech największych rynków w regionie odnotowały silne wzrosty: Hiszpania (+57,6%), Francja (+21,9%) i Niemcy (+10,3%). Z kolei Włochy odnotowały spadek (-5,1%).

Preferencje w roku 2021 i 2022

Prezentujemy też jak wyglądał globalny podział preferencji źródeł zasilania w samochodach w pierwszej połowie roku 2021 i w analogicznym okresie w roku bieżącym.

Rok 2021

  • samochody elektryczne – 6,6%
  • samochody PHEV – 8,3%
  • samochody HEV - 19%
  • samochody benzynowe – 41,9%
  • samochody diesel – 21,6%
  • NGV – 0,5%
  • inne – 2,1%

Rok 2022

  • samochody elektryczne – 9,9%
  • samochody PHEV – 8,7%
  • samochody HEV – 22,8%
  • samochody benzynowe – 37,9%
  • samochody diesel – 17,4%
  • NGV – 0,2%
  • inne – 3,1%

Porównując rok do roku możemy zaobserwować, że w całym „rynkowym torcie" mamy znaczne przetasowania. Dotyczą one głównie wzrostu udziału aut elektrycznych i spadek wersji benzynowych i diesel.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.