Wszystkie dane oraz wykresy zawarte w tekście, otrzymaliśmy od Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA). To organizacja, która reprezentuje 16 największych europejskich producentów samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów (BMW Group, DAF Trucks, Daimler Truck, Ferrari, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco Group , Jaguar Land Rover, Mercedes-Benz, Renault Group, Stellantis, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars i Volvo Group).
Organizacja ta opublikowała oficjalny Raport o samochodach jeżdżących na drogach Europy - „ACEA report vehicles in use Europe 2022". Zatem nawet największym malkontentom, którzy swą wiedzę czerpią z „nieomylnych źródeł" trudno będzie to podważyć.
O branży motoryzacyjnej regularnie piszemy na stronie głównej gazety.pl
W roku 2020 flota samochodów osobowych UE wzrosła o 1,2proc. w porównaniu z rokiem 2019. W sumie w Europie jeździło w roku 2020 246 345 770 samochodów.
Najwyższy wzrost samochodów w poszczególnych krajach pomiędzy rokiem 2020 i 2019 odnotowano w Rumunii (+5,4 proc.) i na Słowacji (+5,1 proc.). Na trzecim miejscu znalazła się Polska (+3,1 proc.).
Na drugim końcu tabeli jest Francja, gdyż w tym okresie jej flota samochodowa nieznacznie się skurczyła (-0,3 proc.). Prawie na niezmiennym poziomie pozostały też Belgia (+0,2), Chorwacja (+0,3), Włochy (+0,4), Hiszpania (+0,6) i Słowenia (+0,4) Patrząc na tę tabelę możemy też zauważyć bardzo ważny aspekt, w jakich krajach jest najwięcej samochodów.
Tym samym jesteśmy piątą potęgą samochodową w Europie. Warto też zauważyć, że kolejnym kraj za nami to Holandia, która ma zarejestrowanych aut tylko 9 049 959.
W kolejnym zestawieniu przygotowanym przez ACEA niszczymy już konkurencję. W Unii Europejskie zarejestrowane jest średnio 560 samochodów na 1000 mieszkańców.
Luksemburg ma największe zagęszczenie samochodów w UE (696 na 1000 osób), drugie miejsce mają Włochy (666), które goni Polska (662).
Wysoko notowane w ilości samochodów Niemcy, na 1000 mieszkańców mają zaledwie 580 aut, a wygrywający z nami nieznacznie Hiszpanie są poniżej średniej UE i mają 532 samochodów na 1000 mieszkańców.
Warto też zauważyć, że są to dane z roku 2020. W latach 2016-2017-2018-2019 byliśmy na czwartym miejscu, a wyprzedzała nas Chorwacja (Luksemburg i Włochy utrzymywały pozycje liderów).
Jak widać z grafiki przygotowanej przez ACEA samochody w Unii Europejskiej mają średnio 11,5 lat (grafika prezentuje rok 2019, z roku 2020 mamy jedynie w formie liczbowej, ale niska sprzedaż samochodów z przyczyn Covid 19 zwiększyła ten wiek do 11,8 lat).
Jak widać z tej grafiki Estonia, Litwa i Rumunia mają najstarsze floty samochodowe, gdyż ich pojazdy mają ponad 16,5 roku (w roku 2020 -17 lat). Podobny średni wiek miał park samochodowy w Grecji (16 lat).
Dalej są samochody w krajach Europy Środkowo Wschodniej, czyli Słowacja, Czechy, Polska, Węgry. Wszystkie te państwo przystąpiły do UE w tym samym czasie i wszystkie mają średni wiek aut około 14 lat. W rankingu z roku 2019 wynika, że najnowsze samochody osobowe można spotkać w Luksemburgu (6,5 roku).
Warto też podkreślić, że na 27 państw UE tylko pięć ma średni wiek samochodów poniżej 10 lat. Są to Luksemburg (6,5), Irlandia (8,4), Dania (8,8), Belgia (9,1) i Niemcy (9,6).
Sytuacja ta nie ulegnie zapewne zmianie, gdyż jak widać z następnego wykresu, w roku 2020, gdy było ogromne załamanie rynku spowodowane pandemią, w Luksemburgu sprzedano 72 nowe samochody na 1000 mieszkańców, a kolejne państwa miały o połowę mniej (Belgia 37 i Niemcy 35).
Polska ze sprzedażą 11 nowych aut na 1000 mieszkańców, razem z Cyprem notującym podobną sprzedaż uplasowała się na 20 i 21 miejscu na 27 możliwe.
Ogólnie w 2020 r. konwencjonalne rodzaje paliw – benzyna i olej napędowy łącznie – nadal dominowały w sprzedaży samochodów w UE pod względem udziału w rynku (prawie 95 proc.). Wersje benzynowe, które w Europie wynoszą 51,7 proc. ogółu pojazdów, były najpopularniejsze w Grecji (88 proc. zarejestrowanych tam aut to wersje benzynowe), w Holandii (80,1 proc.) oraz na Cyprze (76,7 proc.).
Dwa państwa – Litwa i Łotwa – mają w swoim parku samochodowym poniżej 30 proc. wersji benzynowych. Wersje diesel, które w Europie to 42,8 proc. pojazdów, najpopularniejsze były na Litwie (69,2 proc. aut), na Łotwie (64,7 proc.) i w Portugalii (59,9 proc.). Najmniej wersji diesel jeździ w Grecji (tylko 8,5 proc.), w Holandii (12,5 proc.) i na Cyprze (21,4 proc.).
Interesująca może okazać się statystyka zarejestrowanych aut w Niemczech. Mimo, iż wiele osób sądzi, ze to jest kraina Diesli, rozkład samochodów rozkłada się tam: 65,2% proc. - Benzyna i 31,2 proc. Diesel. Polska ma dane samochodów jeżdżących w roku 2020 prawie równe.: 44,8 proc. Benzyna i 42 proc. Diesel.
Zaskakujące jest za to zestawienie gdzie jest największy udział wersji LPG w całym parku samochodowym jeżdżącym po drogach W Europie jest to zaledwie 2,5 proc.. Są jednak potentaci jak Włochy gdzie aż 6,7 proc. to wersje z zasilaniem LPG, czy Łotwa gdzie auta jeżdżące na gaz to 5,8 proc. wszystkich wersji.
Najwięcej aut z instalacją gazową, bo aż 13,8 proc., było jednak w roku 2020... w Polsce. Sądzę, że dane te są dla wielu zaskakujące i zmienią wyobrażenie o bogatej UE i biednej Polsce, której obywatele są na szarym końcu europejskiego dobrobytu.