• Link został skopiowany

Opony drożeją z miesiąca na miesiąc. Nie warto odkładać zakupu

Musisz kupić nowe opony do samochodu? Warto o tym pomyśleć już teraz i zrobić to jak najszybciej. Opony drożeją z miesiąca na miesiąc, podobnie jak cenniki usług w warsztatach i wulkanizacyjnych serwisach.
Sezonowa wymiana opon
Fot. Rafał Mądry

Po trudnym pandemicznym 2020 roku, rośnie popyt na nowe opony do samochodów. Według danych sprzedażowych producentów ogumienia różnych marek, rynek oponiarski dynamicznie odbudowuje się po pandemii. W 2021 roku sprzedaż opon osobowych i dostawczych wzrosła we wszystkich segmentach w porównaniu do roku 2020. W Europie wzrost opon wszystkich klas łącznie osiągnął poziom 16,1 proc, a w samej Polsce aż 30,4 proc.

W kategorii opon wyłącznie zimowych dynamika wzrostu w Europie wyniosła 12,6 proc., podczas gdy w Polsce aż 41,4 proc. Dla opon letnich dynamika osiągnęła poziom 12,6 proc. w Europie i 15 proc. w Polsce, a dla całorocznych odpowiednio 37,1 proc i 40,7 proc.

"W Polsce wzrost był bardziej dynamiczny niż średnia dla krajów europejskich, szczególnie w kategorii opon zimowych. Bardzo dobrze sprzedawały się opony klasy UHP o średnicy osadzenia 18 cali i większej, w przypadku których dynamika sprzedaży wyniosła w Polsce aż 45,1 proc. i należy do najwyższych w Europie" – komentuje Dariusz Wójcik, dyrektor generalny Continental Opony Polska.

W pierwszych dwóch miesiącach 2022 roku trend wzrostowy na rynku opon utrzymywał się, osiągając w ujęciu rocznym poziom 12,7 proc. w Europie i 29,4 proc. w Polsce.

Sezonowa wymiana opon
Sezonowa wymiana opon Fot. Rafał Mądry

Opony drożeją z miesiąca na miesiąc

Niestety na sektor oponiarski wpływ ma obecnie trudna sytuacja polityczno-ekonomiczna w Europie, przekładająca się na otoczenie rynkowe. Piętno na producentach i dystrybutorach opon odciska wzrost cen paliw kopalnych, rosnąca inflacja, 10-procentowa podwyżka cen kontaktów na emisję CO2, wahania kursów walut oraz wojna w Ukrainie. Drożeją nie tylko surowce i koszty produkcji, ale i transport towarów oraz ceny usług. Podwyżki cen energii elektrycznej oraz gazu przekładają się bezpośrednio na jeszcze wyższy rachunek wystawiony w warsztacie za usługę zmiany opon.

Najbardziej drożeją opony segmentu budżetowego. Przez to zmniejsza się korytarz cenowy między oponami budżetowymi, a oponami premium. Otwarcie o podwyżkach mówi Continental. 1 stycznia 2022 r. ceny opon tej marki wzrosły o 3,6 proc., a ostatnia podwyżka z 1 marca 2022 r urosła do 4 proc. Kolejna jest już zapowiadana na 1 maja i wcale nie będzie ostatnią w bieżącym roku. Wzrosty cen widać choćby w internecie. Co ciekawe, skala zakupów w sieci dynamicznie rośnie. W Polsce co trzecia opona jest kupowana online, a dostawy realizowane są w systemie door to door.

Sezonowa wymiana opon
Sezonowa wymiana opon Fot. Rafał Mądry

"Niektóre surowce do produkcji opon, takie jak sadza czy kord stalowy, w części kupowane były m.in. z Rosji i Białorusi. W związku z wojną w Ukrainie, producenci koncentrują się na pozyskiwaniu alternatywnych dostawców w innych krajach, aby wywiązać się ze swoich zobowiązań wobec klientów. Wiąże się to ze zwiększonymi kosztami zaopatrzenia i logistyki. Należy tu podkreślić, że jeszcze przed wybuchem wojny i nałożeniem sankcji, rynki surowców były bardzo ograniczone z powodu pandemii. Podobnie wygląda sytuacja z logistyką – koszty transportu rosły już w czasie pandemii, a wojna dodatkowo pogorszyła sytuację. Ma to wpływ zarówno na transport komponentów do zakładów produkujących opony, jak i na dystrybucję produktów do magazynów dystrybucyjnych i do klientów. Te wszystkie czynniki wywierają dalszą, silną presję kosztową na całą branżę oponiarską." – wyjaśnia Dariusz Wójcik z Continental Opony Polska.

Zauważyliście na przestrzeni ostatnich miesięcy wzrost cen opon oraz usług w zakładach wulkanizacyjnych? Podzielcie się swoimi spostrzeżeniami w komentarzach.

Więcej o: