Rusza Cyfrowy Paszport Pojazdu. Blockchain będzie zmorą dla nieuczciwych handlarzy i zbawieniem dla kierowców

- To inicjatywa bez precedensu na świecie - mówią jej twórcy, jednym tchem wymieniając, jak chcą naprawić rynek samochodów używanych w Polsce.
Technologia blockchain, znana z rynku kryptowalut, a także wykorzystywana przez nowoczesne banki do tworzenia cyfrowych dokumentów, zostanie zastosowana w Polsce na rynku samochodów używanych. Dzięki temu projektowi Polska stanie się „blockchainowym" centrum innowacji w segmencie automotive na skalę światową, na czym skorzystają zarówno kupujący, jak i sprzedający. To inicjatywa bez precedensu na świecie

- zapowiadają twórcy projektu. O co chodzi?

Zobacz wideo

Cyfrowy Paszport Pojazdu wydawany na podstawie "badania rentgenowskiego"

Cyfrowy Paszport Pojazdu to inicjatywa Carsmile i OTOMOTO realizowana przy współpracy z MC2 Innovations (to ta firma, prowadzona przez byłą minister cyfryzacji, dba o technologiczne aspekty Paszportu). To dokument oparty na technologii blockchain, będący gwarantem stanu technicznego samochodu.

Dzięki połączeniu technologii blockchain oraz kompleksowej inspekcji pojazdu według standaryzacji ISO, Cyfrowy Paszport Pojazdu będzie dokumentował stan techniczny auta w sposób niepodważalny i nienaruszalny. Będzie to najbardziej wiarygodny i kompleksowy dokument potwierdzający stan techniczny pojazdu, jaki został stworzony w historii polskiej motoryzacji

- wyjaśnia Anna Streżyńska, prezes MC2, która jako minister cyfryzacji odpowiadała za projekt mObywatel (w tym e-dokumenty samochodu i kierowcy), współtworzyła CEPIK, a także usługę Historia Pojazdu.

Cyfrowy Paszport PojazduCyfrowy Paszport Pojazdu Fot. OTOMOTO Klik

Dziś kupujący samochody na rynku wtórnym swoją wiedzę na temat stanu technicznego aut czerpią z ogłoszenia i publicznej bazy Historia Pojazdu. Oba źródła mają swoje ograniczenia. Ogłoszenie pisane jest przez sprzedającego, którego zapewnienia mogą i często są (o czym piszemy poniżej) niezgodne z prawdą. Baza CEP (Historia Pojazdu) ogranicza się natomiast do archiwalnych wpisów dotyczących przebiegu, uszkodzeń czy zmiany właściciela pojazdu. Nie informuje jednak o najważniejszej kwestii, czyli w jakim stanie obecnie znajduje się samochód. I to właśnie zmieni Cyfrowy Paszport Pojazdu.

Wydanie dokumentu będzie poprzedzone drobiazgową inspekcją auta dokonywaną zgodnie ze standardami DEKRA oraz ISO 9001:2015. Badanych będzie 120 elementów samochodu w następujących obszarach:

  • powłoka lakiernicza,
  • opony,
  • elementy zewnętrzne (lusterka, szyby, itp.),
  • oświetlenie,
  • silnik,
  • podwozie,
  • układ kierowniczy,
  • wnętrze,
  • elektronika,
  • wyposażenie.

Przeprowadzone będą też testy diagnostyczne. Inspekcji dokonywać będzie Mostva (po niedawnej fuzji z CAT Polska znana jako CAT MOSOLF Polska), będąca jedną z największych firm w Europie, badającą rocznie ok. 300 tysięcy samochodów.

Cyfrowy Paszport PojazduCyfrowy Paszport Pojazdu Fot. OTOMOTO Klik

W wyniku przeprowadzonego badania i zsumowania otrzymanych punktów w każdej badanej kategorii, samochód będzie otrzymywał ocenę w 9-stopniowej skali z przedziału od A+ do C-. Ocena będzie uwzględniała istotność wykrytych usterek z punktu widzenia bezpieczeństwa oraz kosztów naprawy. Na tym nie koniec, bo po inspekcji samochód fotografowany będzie metodą 360 stopni, dzięki czemu użytkownik zainteresowany zakupem auta będzie mógł odbyć wirtualną jazdę próbną bez wychodzenia z domu. Auta będą objęte 12-miesięczną gwarancją i będą dostarczane pod dom klienta.

Na OTOMOTO Klik tylko z Cyfrowym Paszportem Pojazdu

Samochody z Cyfrowym Paszportem Pojazdu będą dostępne na nowej platformie OTOMOTO Klik. Co istotne, warunkiem wystawienia ogłoszenia na tej platformie będzie uzyskanie paszportu dla swojego pojazdu - każde auto będzie musiało je posiadać, tak by potencjalny klient miał pewność, że wybiera auto spośród ofert sprawdzonych przez specjalistów wedle ustandaryzowanej procedury.

Celem wprowadzenia Cyfrowego Paszportu Pojazdu jest ograniczenie asymetrii informacji, a w konsekwencji zwiększenie transparentności rynku samochodów używanych. W perspektywie kilku lat nowa technologia powinna doprowadzić do zmniejszenia liczby starych, wątpliwych technicznie samochodów na polskich drogach, a dzięki temu przyczynić się do wzrostu bezpieczeństwa ruchu drogowego

- uważa Arkadiusz Zaremba, szef OTOMOTO KLIK i dyrektor zarządzający w Carsmile, firmie będącej pomysłodawcą paszportu. Od jesieni ub.r. Carsmile wchodzi w skład globalnych struktur Grupy OLX, do której należy też platforma OTOMOTO.

Ustandaryzowanie przeglądów i procedur przygotowania każdego samochodu do sprzedaży to coś, o czym dziś na rynku wtórnym można jedynie pomarzyć. Obecnie najpewniejszym źródłem ogłoszeń aut używanych zdają się być autoryzowani dealerzy, którzy oprócz nowych samochodów sprzedają też auta używane. Bardzo dokładnie sprawdzają je przed udostępnieniem oferty klientom. W teorii takie samochody powinny być pewne. Jednak zdarza się , że te "pewniaki" okazują się autami z wadami ukrytymi, a wystawiane w ogłoszeniu jako bezszkodowe okazują się powypadkowe. Cyfrowy Paszport Pojazdu ma kompletnie wyeliminować rozbieżności między opisem a stanem faktycznym. Czy się uda? Do tej pory nikt nie dał aż tylu gwarancji, że tak będzie, dlatego wypada mocno trzymać kciuki.

Skąd pomysł na Cyfrowy Paszport Pojazdu

Pomysł na kompletną odmianę rynku samochodów używanych wziął się z danych, jakie ww. firmy pozyskały podczas prowadzonych przez siebie badań. Co z nich wynika?

W Polsce co roku zawieranych jest ok. 2,5 mln transakcji kupna/sprzedaży samochodów używanych. Największym problemem tego rynku jest tzw. asymetria informacji, czyli sytuacja, w której sprzedający ma znacząco większą wiedzę o rzeczywistym stanie technicznym pojazdu niż kupujący. Skutkuje to brakiem zaufania obu stron rynku do siebie, a w efekcie prowadzi do tego, że Polacy kupują stare auta (w myśl zasady: i tak wyjdą usterki, więc po co przepłacać).

Cyfrowy Paszport PojazduCyfrowy Paszport Pojazdu Fot. OTOMOTO Klik

Z badania przeprowadzonego przez twórców Cyfrowego Paszportu Pojazdu wynika, że grubo ponad milion Polaków traci rocznie czas, pieniądze, a nawet zdrowie w związku z zakupem używanego samochodu.

  • 75 proc. badanych zadeklarowało konieczność naprawy pojazdu w ciągu pół roku od jego zakupu.
  • Co drugi kupujący doświadczył problemu ukrytej wady.
  • 74 proc. pokonało co najmniej 100 km, aby obejrzeć samochód.
Wraz ze startem OTOMOTO KLIK oraz stworzeniem Cyfrowego Paszportu Pojazdu proponujemy określenie nowego standardu sprzedaży samochodów używanych. Zachęcamy, aby do tej propozycji przyłączyli się wszyscy zainteresowani uczestnicy rynku, tj. dealerzy, komisy, firmy CFM, itd. Wierzymy, że w przyszłości będą to również prywatni sprzedawcy. Platforma OTOMOTO KLIK jest dla wszystkich, którzy chcą spróbować nowoczesnej sprzedaży samochodów online i tym samym przyłączyć się do cyfrowej rewolucji

- zachęca Agnieszka Czajka, general manager OTOMOTO.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.