Sprzedaż nowych samochodów w Europie zanurkowała. Żałoba w japońskich firmach

Przemysł motoryzacyjny miał się odbić w 2021 roku, tymczasem ciągle jest w dołku.To najgorszy luty od 2013 roku. Według danych dotyczących rejestracji nowych aut osobowych zebranych przez ACEA branża zanotowała spadek o 19,3 proc. w porównaniu z 2020 rokiem.

Oczywiście luty 2020 r. był ostatnim miesiącem przed pandemią, w którym sprzedaż nie została ograniczona przez los. Po roku od tego momentu ciągle walczymy z pandemią. Znajduje to odbicie w statystycznych rejestracji nowych samochodów na Starym Kontynencie zebranych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów.

Raport ACEA nie pozostawia złudzeń. Ciągle nie wychodzimy z handlowego dołka. W najkrótszym miesiącu rok na rynkach Unii Europejskiej, EFTA (Islandia, Lichtenstein, Norwegia i Szwajcaria) oraz brytyjskim zarejestrowano 850 170 nowych aut.

Zobacz wideo

W krajach Unii Europejskiej sprzedało się 771 486 samochodów. To najgorszy luty od ośmiu lat. Tylko dwie marki zanotowały wzrost sprzedaży: Volvo oraz Smart. W pierwszym przypadku minimalny (1,4 proc.), w drugim ogromny (64 proc.).

W przypadku pozostałych producentów i grup motoryzacyjnych spadki są zazwyczaj dwucyfrowe. Najgorzej wygląda sytuacja Mitsubishi (-57 proc.) oraz Hondy (-49 proc.). Niewiele lepiej jest w przypadku Nissana (-35 proc.) i Lexusa (-31 proc.).

Mitsubishi ASXTanie i niezawodne SUV-y z 4x4. Używane Mitsubishi ASX vs. Suzuki Grand Vitara - opinie

Duże spadki sprzedaży zanotowały też: grupa Jaguar Land Rover (-29 proc.) i Renault (29 proc.). Oczywiście na taki wynik oprócz składa się kilka czynników. O popycie często decyduje moment wymiany modelu na nowy i związana z tym początkowa niska podaż. Ale przy tak ogromnych różnicach, nie ma wątpliwości, że sytuacja na rynku jest zła.

Honda Jazz Crosstar e:HEVHonda Jazz Crosstar e:HEV fot. Honda

Sprzedaż w podziale na kraje. Najgorzej na półwyspie Iberyjskim i na Litwie

Jeśli spojrzeć na poszczególne kraje, najbardziej spadła sprzedaż w Portugalii (-59 proc.), Litwie (-49 proc.) i Hiszpanii (-38 proc.) i w Wielkiej Brytanii (-36 proc.). Ten drugi rynek przeżywa spore zawirowanie związane z ostatecznym opuszczeniem wspólnoty europejskiej.

Ford RangerIle kosztuje pikap w Polsce? Sprawdzamy ceny i silniki najpopularniejszych modeli nad Wisłą

Producenci samochodów i konsumenci walczą nie tylko z aktualnymi skutkami pandemii, której kolejna fala przetacza się przez Europę, ale i tymi sprzed wielu miesięcy. Dopiero w lutym zabrakło układów scalonych do produkcji nowych samochodów, co jest wynikiem przestoju fabryk latem 2020 roku.

To już kolejny miesiąc bardzo niskiej sprzedaży nowych aut na europejskich rynkach. Łączna sprzedaż w styczniu i lutym 2021 roku była niższa o 21,7 proc. od poprzedniego 2020 r. Takie wyniki zmuszają większość producentów do rewidowania planów sprzedaży zrobionych na pierwszy kwartał 2021 roku.

Pełne zestawienie wyników rejestracji nowych samochodów w Europie w dwóch pierwszych miesiącach 2021 roku zebranych przez ACEA można przeanalizować tutaj.

Nissan LEAFNissan LEAF fot. Nissan

Więcej o: